Drevviken idag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Drevviken idag

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Drevviken idag

Tja, vi skulle ut på drevan idag och dra lite gös, samling i båten 06:30, tog tio min så insåg vi att ingen av mörtstugorna bar på någon mört (planerat att köra flötestrolling)

20 min senare, spöhållare, eklodo och elmotor och en djävla massa prylar i båten åkte vi iväg, (tog 5 min sedan kom en gubbe som såg lite lagom skum ut och ropade till oss att man inte får köra med elmotor när man fiskar i drevan, han sa också att minst 3 tillsynsmän skulle ut på sjön o fiska tillsammans med han, stämmer det att man inte får köra med motor "dragrodd" fast utan handkraft?) i alla fall så tyckte vi han var för skum för att helt lita på så en av oss satte oss och simulerade att vi rodde medans motorn tog oss framåt...

Resultatet då, inte en gös!!! men dock ett par fina gäddor 8.0 5.2 som toppar med ett flertal 3-4kg klassen, helt okay men som sagt ingen gös.

Alla gäddor tog där det var 10+meter djupt, lagom vind och solsken (polaren kom på att han glömt solskydd och ser nu mer ut som en räka med solglasögon)

lite tipps på vart gösen står skulle uppskattas, nog att gäddorna var roliga men det var gösen vi ville åt.
    Senast ändrad av newbee; 2006-07-03, 12:21.
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.

Newbee, vafalls trolla med motor på Dreviken utan tillstånd. Han som sa åt er, vilken färg var det på båten. Och var i Drevan trollade ni. Hoppas vid Gud att det inte var på mitt fisketillsyns område. Elmotor är precis lika förbjudet som med bensindriven motor. Bara armkraft är godkänt. Newbee, he he var inte skraj. Skojade lite där. Hade bara tagit elmotorn, båt och fiskegrejerna. Kört dom till polisen och haft dom i förvar till rättegången.
    Så kan det ju faktiskt hända. Men skulle nog framförallt kollat era kort först. Och sedan en varning. Andra gången åker nog prylarna i väg.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
      Newbee, vafalls trolla med motor på Dreviken utan tillstånd. Han som sa åt er, vilken färg var det på båten. Och var i Drevan trollade ni. Hoppas vid Gud att det inte var på mitt fisketillsyns område. Elmotor är precis lika förbjudet som med bensindriven motor. Bara armkraft är godkänt. Newbee, he he var inte skraj. Skojade lite där. Hade bara tagit elmotorn, båt och fiskegrejerna. Kört dom till polisen och haft dom i förvar till rättegången.
      Så kan det ju faktiskt hända. Men skulle nog framförallt kollat era kort först. Och sedan en varning. Andra gången åker nog prylarna i väg.
      Kommer ej ihåg vilken färg det var på båten.
      Kort har vi självklart, men vi blev ruggigt förvånade över att man i en sjö där folk åker runt med bensinmotorer och lever rövare inte får åka runt o fiska med en tyst elmotor, förstår inte skillnaden mellan att ro (vilket låter bra mycket mer med den båten vi var ute med, och går säkert snabbare än med elmotorn) än o köra med elmotorn. Varför finns ett sådant beslut och vem är det som har tagit det? och det som gjorde och än mer förvånade var att det står inte ett ord om detta i "anvisningar och kartor" som följer med sportfiske kortet vilket det borde göra.

Dock var det lite kul att höra på gubbens historier om att han släpat ner ryssar inför domstol med elmotor och fiskegrejor som resulterade i 1500kr böter osv.

Tycker att informationen skulle vara tydligare, vi hade inte en aning om detta och som sagt ingen information följde med sportfiske kortet förutom det att man får har motor upp till 5hk - vilket för oss betyder att man får fiska med båt som har upp till 5hk (annars skulle det väl ändå inte stå så i anvisningar för fiskekortet)

Ps vi fiskade från Länna till norra sjön runt skrubba och sedan tillbaka

Du skrev att man inte får "trolla" dragrodd kallar jag det då man kör så sakta utan tillstånd, hos vem kan man lösa ett sådant tillstånd?
      Senast ändrad av newbee; 2006-07-03, 11:37.
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.

Kommentera

lyfter, söker svar då vi snart ska ut igen

Kommentera

Ha ha, ni råkade ut för min kompis Plutten. Reta inte upp honom för mycket.

Kommentera

Kan tillägga att du som fiskekorthavare ska själv ta reda vad som gäller för regler. Gäller i allt som handlar om lagar. Att det går tyst med elmotor är ju inget försvar. Skillnaden är ju bara att det går tyst. I en del sjöar får du ju trolla på olika kort med motor. Du får ju trolla i Orlången på en del av sjön med sportfiskekortet. I Vallentunasjön kan du lösa trollingkort. I många av Stockholms sjöar får du inte ens använda motor. Två exempel är Ältasjön och Flatenbadet. Annars är det det mest normala 5 hk.

Kommentera

Exakt vart fiskade ni??
              Fiske är en livstill och mete är en religion

Kommentera

Jag och två polare var ute i lördags o fiska, blev också tillsagda då, även fast vi stod vid vassen o kasta. En gubbe med massa spön o var grinig. Han sa också att hans polare som var tillsynsman skulle ut o fiska och det var bäst vi slutade. Allt detta var i drevviken runt länna vatten, så det verkar som vi råkat ut för samma griniga gubbfan . Han ljuger säkert om sina "tillsynsmän som kompisar" han vill säkert bara leka polis själv.

Kommentera

håll er til dem regler som finns så är det ingen som kommer gnälla på er!och tror man att elmotor och dragrodd är samma sak då ska man inte fiska..
                  UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
                  minken.bloggsida.se/

Kommentera

Ang motor, jag köper det men tycker det är skit dåligt att det inte står något om det i det material man får med till sportfiske kortet. de heter ju "anvisningar och kartor".

elanen, vet du vart man kan hitta dessa regler för Dreviken? och vem det är som bestämmer dessa? (vill gärna läsa dess regler och lagar så man inte bara har råkat ut för den klassiska svenska avensjukan ).

Jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara tillåtet att ro men inte att köra elmotor, men det kommer nog för mig alltid vara en gåta. Kan ju knappas inte vara av miljösjäl men kanske är det så att det skall göra ont att fiska nja själv tror jag det är någon som själv inte hade råd med en elmotor som tog beslutet en mulen dag då han sålt smöret och tappat pengarna.

Grims, det var det säkert, han hade säkert rätt i mycket av det han sa till oss i alla fall. Kanske även till er, då det är ganska mycket enskilt vatten i södra delen av Drevan, och det skall man ju respektera

När vi kom bort där han låg och rodde fram och tillbaka (grundet vid sundet till norra delen) så sa han "va fick ni ingen gös där borta (vid länna) jag drog två med en gång. (vad han menade var nog, va fan gör ni här komma ivägen för mig, åk tillbaka dit bort där det är helt dött istället) fast skall tillägga han var trevlig och en ganska kul prick.

Fredde_89, star Ganska exakt beskrivet I mitt förra svar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 510 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85