Abborjakt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborjakt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborjakt?

Jag har en fråga som jag har funderat på ett tag nu.
    Nu såhär mitt i sommaren brukar jag se i skärgården, ganska långt ifrån land, (30-40m) och där det är ganska djupt, runt 15m massa småfisk som sprattlar i ytan, jag har alltid trott att det är Abborrar som jagar, men har aldrig fått någon själv när jag fiskar i detta yt-inferno. Är det någon annan sorts fisk vi snackar om, eller är det någon fisk som leker då de sprattlar så mkt?

Och säg nu att det mot all förmodan är abborre, varför hugger dom inte på mina grejer?

[FONT=Impact]Tacksam för alla svar som kan lösa mitt mysterium[/FONT]
    C&R, visst, men i grund och botten så är fisk till för att ätas!

kan ju vara annat, men troligtvis abborre..

testa en ytjerk, typ sara spook..

Kommentera

sprattlar det länge och mycket o febrilt eller bara en grupp hoppare som hoppar till en gång ibland?

Kommentera

Inte säkert

Kan nog vara abborre! inte säkert att de hugger på ytbete trots att de är så vilda i ytan, var själv ute ikväll, och det var ett herrans jagande i ytan, men det blev ingen fisk alls på ytan:-( testade typ allt, ytbeten, småjerkar, fick lite på jigg och bottenmete med mörtbit, men annars dött, mycket märkligt, första gången detta hänt mig att de inte huggit på ytan trots ihärdigt jagande.

Kommentera

Mest troligtvis är det löjjor och annan småfisk, som tar för sig av äggläggande fjädermyggor och/eller stigande mygglarver.
          Troligtvis är det kvällstid eller mogon du ser detta fenomen?
          Men det bör finnas abborre i anslutning, de attraheras av jakten allt som oftast.
          Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
          Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
          Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Testa mete med löja strax under löjstimmen brukar funka.(varför ta på konstgjorda beten när hela sjön kokar av äkta vara)

Kommentera

Förvånandsvärt många misstar vakande mört/löja/småabborre för abborrar som jagar småfisk. När abborre jagar i ytan så hoppar småfisken för glatta livet!

Kommentera

Ursprungligen postat av Abborren1
                Testa mete med löja strax under löjstimmen brukar funka.(varför ta på konstgjorda beten när hela sjön kokar av äkta vara)
                Precis så brukar jag göra.... kasta ut ett flötmete med mört ca 1.5-2 meter under ytan... Abborren jagar ju småfisken (mört eller löja) underifrån.... enda vägen att fly är upp... och längre upp än ytan kommer den inte.... Brukar ju vara tjockt med småfisk även några centimeter ner i sånna stim...

Inte säkert den tar ett ytbete som går ovanför stimmet då... men det borde den ju göra också iof.... Men men.... Kör du någon meter eller 2 ner så tror ju abborren att det är en firre som blivit skadad och tar hellre den än att jaga frisk och snabb firre.

Kasta en liten bit förbi stimmet och veva sedan sakta in agnet mot stimmet och borren är din

Lycka till

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                14 svar
                3 123 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg uditsen