Gädda svullen i munnen! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda svullen i munnen!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Visst är det intressant att diskutera gamla myter, men ännu roligare att avliva dem.
    Jag erkänner direkt att jag inte tror ett skit på det där med att gäddor inte hugger pga svallkött.

Teorier är en sak,(som jag kommer att leka med) fakta någonting annat.

Det är väl mer eller mindre bevisat att fiskar överhuvudtaget har långt färre känselceller i munnen än vad en människa har, alltså kan man säga att
    dom troligen inte lider speciellt av lite svallkött (om det nu verkligen existerar)
    Därmed inte sagt att dom inte känner någont i munnen.

Att det skulle ha någonting med leken att göra (hormonförändring?) ser ja
    som en kraftig motsägelse. Hur många tusentals gäddor fångas inte på våren i vårt avlånga land, vi vet ju att vår och höst är dom bästa perioderna för gäddfisket.

Lösa tänder ? Vi vet att gäddan inte byter alla sina tänder samtidigt utan dom ersätts efter hand som dom tappas av olika anledningar.
    Alltså borde inte en eller flera tappade tänder orsaka något större problem för en gädda.

Men några spydigt ställda frågor i stället.

Drabbar svallkött alla gäddor i alla åldrar?

Hur ofta uppträder fenomenet? En eller flera ggr / år?

Är problemet periodrelaterat?

Jag ansluter mig till falangen som vet att en gädda kan får någon slags sjukdom eller parsit i munnen, det finns det många bevis på, tror till och med att det finns foton här på FS på gädda med böld i munnen,trots detta så högg den tydligen.
    Just sådana här fenomen tror jag kan uppträda i vilken sjö eller hav som helst
    och när som helst på gäddan.

Detta ser jag som den troligaste anledningen och svaret på gåtan med svallkött.
    Men som sagt, att det skulle vara någonting som drabbar alla gäddor i alla åldrar en eller flera gånger om året tror jag är fullständigt uteslutet.
    D.V.S en myt.

Det skulle iof vara ganska roligt om någon kunde bevisa motsatsen.
    Buster L och jag är polare!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rasmus
      När jag tittade på bilden så stod det inte något om att det var en vobblerskada. Trotts den dåliga bilden ser jag nu att även den andra sidan är svullen, intressant! Men förklaringen saknas fortfarande, kan ju handla om någon sjukdom eller liknande. Lek teorin kan ju inte stämma nu såhär i höst tider.

Ok sorry,

Vi kollar alla gäddor i munnen vi får upp och detta fenomen händer ofta.varannan månad på ett ungefär är dom svullna.

Kommentera

Ursprungligen postat av ice-hacker
        Visst är det intressant att diskutera gamla myter, men ännu roligare att avliva dem.
        Jag erkänner direkt att jag inte tror ett skit på det där med att gäddor inte hugger pga svallkött.

Teorier är en sak,(som jag kommer att leka med) fakta någonting annat.

Det är väl mer eller mindre bevisat att fiskar överhuvudtaget har långt färre känselceller i munnen än vad en människa har, alltså kan man säga att
        dom troligen inte lider speciellt av lite svallkött (om det nu verkligen existerar)
        Därmed inte sagt att dom inte känner någont i munnen.

Att det skulle ha någonting med leken att göra (hormonförändring?) ser ja
        som en kraftig motsägelse. Hur många tusentals gäddor fångas inte på våren i vårt avlånga land, vi vet ju att vår och höst är dom bästa perioderna för gäddfisket.

Lösa tänder ? Vi vet att gäddan inte byter alla sina tänder samtidigt utan dom ersätts efter hand som dom tappas av olika anledningar.
        Alltså borde inte en eller flera tappade tänder orsaka något större problem för en gädda.

Men några spydigt ställda frågor i stället.

Drabbar svallkött alla gäddor i alla åldrar?

Hur ofta uppträder fenomenet? En eller flera ggr / år?

Är problemet periodrelaterat?

Jag ansluter mig till falangen som vet att en gädda kan får någon slags sjukdom eller parsit i munnen, det finns det många bevis på, tror till och med att det finns foton här på FS på gädda med böld i munnen,trots detta så högg den tydligen.
        Just sådana här fenomen tror jag kan uppträda i vilken sjö eller hav som helst
        och när som helst på gäddan.

Detta ser jag som den troligaste anledningen och svaret på gåtan med svallkött.
        Men som sagt, att det skulle vara någonting som drabbar alla gäddor i alla åldrar en eller flera gånger om året tror jag är fullständigt uteslutet.
        D.V.S en myt.

Det skulle iof vara ganska roligt om någon kunde bevisa motsatsen.

Enligt mig så är dom svullna ungefär varannan månad.

Men ut och fiska gädda nu och fota dom i munnen, själv ska vi ut med 3 båtar på lördag och då kommer det mer bilder förhoppningsviss.

Kommentera

Hej hej. Det var en jädrans uppståndelse det blev över detta. Det här med svallgkött är inte nån skröna, men att de skulle hugga sämmre under denna period är nog dock det. Denna period brukar som sagt infinna sig i samband med leken eller tidigare. Att det handlar om en period och ingen sjukdom är jag ganska övertygad om då detta händer varje år i mina hemvatten men senare försvinner. Har den första gäddan man tar på isen svallgkött brukar även resterande gäddor ha det. Och som tidigare sagts brukar tänderna vara ganska lösa. Varför det blir så är väl något som får bli osagt men att det händer är ett faktum. Konstigt är dock att inte fler har uppmärksammat detta. Svullnaden brukar vara ganska kraftig och det är inte sällan som tänderna är nästan helt täckta.

Kommentera

Vänta lite nu.!

Det blir fler än en sak av detta.

1. Att gäddor får svallkött och INTE hugger under denna perioden verkar det vara flera som tror (detta är ju den ursprungliga skrönan).
            Om det då är som Olah skriver att det uppträder varannan månad tror jag uppriktigt att gäddan skulle svälta ihjäl. Du måste skämta!

2. Piron å sin sida hävdar att detta fenomen uppträder innan eller under lek.
            Varje år vid samma tidpunkt(ungefär) men att dom hugger.
            Även här sitter tänderna löst. Fenomenet försvinner efter ett tag.

Här har vi två teorier (sanningar enligt bägge ) som motsäger varandra ganska rejält.

Jag föreslår att ni lägger upp rejäla bilder med riktigt bra skärpa så att alla kan se vad det är vi snackar om. (kanske är det olika fenomen)

Att gäddans tandkött ser lite olika ut på olika individer är kanske inte så konstigt, jämför med andra djur av samma ras så hittar vi skillnader utan att det för den skull är något konstigt eller onormalt.
            Överväxta tänder är inget onormalt eller konstigt på gäddor och påverkar knappast deras matintag. Men överväxta tänder betyder väl inte med automatik att det är svallkött eller?

Skulle det nu drälla in 100tals bilder från olika personer på forumet som visar bilder på svallköttsgäddor så slås ju i alla fall halva myten i bitar dvs den om att gäddor inte hugger under denna perioden.

Skulle piron visa sig fånga många svallköttsgäddor från isen så kanske det är ett intressant fenomen att i fortsättningen iakta, skörbjugg.
            Inte helt otänkbart eftersom gäddans metabolism sjunker under vintern och troligen äter den lite mindre då också. Mindre mat= mindre näring och det kanske leder till att tänderna sitter löst.

Ingen av teorierna har något vetenskapligt stöd och ingenting är bevisat.
            Men jag ser fram emot sanninen.

Föresten, var inte Limnos fiskexpert? Han kanske kan svara på detta?

Kommentera

Ursprungligen postat av ice-hacker
              Vänta lite nu.!

Det blir fler än en sak av detta.

1. Att gäddor får svallkött och INTE hugger under denna perioden verkar det vara flera som tror (detta är ju den ursprungliga skrönan).
              Om det då är som Olah skriver att det uppträder varannan månad tror jag uppriktigt att gäddan skulle svälta ihjäl. Du måste skämta!

2. Piron å sin sida hävdar att detta fenomen uppträder innan eller under lek.
              Varje år vid samma tidpunkt(ungefär) men att dom hugger.
              Även här sitter tänderna löst. Fenomenet försvinner efter ett tag.

Här har vi två teorier (sanningar enligt bägge ) som motsäger varandra ganska rejält.

Jag föreslår att ni lägger upp rejäla bilder med riktigt bra skärpa så att alla kan se vad det är vi snackar om. (kanske är det olika fenomen)

Att gäddans tandkött ser lite olika ut på olika individer är kanske inte så konstigt, jämför med andra djur av samma ras så hittar vi skillnader utan att det för den skull är något konstigt eller onormalt.
              Överväxta tänder är inget onormalt eller konstigt på gäddor och påverkar knappast deras matintag. Men överväxta tänder betyder väl inte med automatik att det är svallkött eller?

Skulle det nu drälla in 100tals bilder från olika personer på forumet som visar bilder på svallköttsgäddor så slås ju i alla fall halva myten i bitar dvs den om att gäddor inte hugger under denna perioden.

Skulle piron visa sig fånga många svallköttsgäddor från isen så kanske det är ett intressant fenomen att i fortsättningen iakta, skörbjugg.
              Inte helt otänkbart eftersom gäddans metabolism sjunker under vintern och troligen äter den lite mindre då också. Mindre mat= mindre näring och det kanske leder till att tänderna sitter löst.

Ingen av teorierna har något vetenskapligt stöd och ingenting är bevisat.
              Men jag ser fram emot sanninen.

Föresten, var inte Limnos fiskexpert? Han kanske kan svara på detta?

Jag kämtar INTE om att dom inte har det varannan månad och jag har inte sagt att dom inte äter.
              Dom huger fast dom är svullna, men inte lika lätt enligt mig.

Kommentera

Old Firehand

Har ju otroligt mycket erfarenhet vad gäller gädda........
                Skulle inte du kunna reda ut saker o ting vad gäller detta spörsmålet.
                Tack på förhand!
                Fetmats

Kommentera

Ursprungligen postat av Olah
                  Jag kämtar INTE om att dom inte har det varannan månad och jag har inte sagt att dom inte äter.
                  Dom huger fast dom är svullna, men inte lika lätt enligt mig.
                  Olah, du får ju faktiskt medhåll av andra som säger samma sak, att gäddor får svallkött med jämna mellanrum, men inte så ofta som du påstår.
                  En del menar innan, under eller efter leken. Men jag får intrycket att du menar året runt.

Hur kan du veta/bevisa att dom är svårare att få under svallperioden?
                  Att just svallet skulle göra dem mindre huggvilliga?
                  Eller det är bara en känsla du har?
                  Det finns ju ganska många andra faktorer som spelar in i fisket.

Ok, många verkar vara överens om att gäddan faktiskt hugger under svallperioden men vad är då problemet?
                  Enligt mitt sätt att se på det så dog/dör ju myten i och med detta.
                  Gäddorna hugger ju precis lika bra ändå oavsett svall.

Tillbaka till den gamla myten. Gubben/gumman kommer hem efter några timmars fiske tomhänt och säger: Nej det blev ingen gädda idag, dom har väl svallkött.

Kommentera

Ursprungligen postat av Olah
                    Man har ju hört en massa teorier om deras tänder.
                    Någon som kan dela med sig sina teorier?
                    Hur länge sitter det i?
                    Helmåne?
                    En gång i månaden?

Hej Fetmas & Olah;

Små gäddor äter så mycket de kan få i sig varje dag! Lite större gäddor äter varannan dag eller en gång i veckan. Riktigt stora gäddor "monstergäddor" äter bara varannan vecka. När de växer upp och blir stora kan de börja fånga större och större byten. Stora byten tar längre tid att smälta och omsätta till energi i kroppen. Saltsyra och pepsin i gäddans magsäck hjälper till att smälta det levande svalda bytet. När den stora gäddan äter försöker den att få i sig så mycket som möjligt på kortast möjliga tid. Det är då vi säger att gäddan är i hugget! En proppmätt 10-kilosgädda kan ta 10-14 dagar på sig att smälta födan. Då står hon stilla eller rör sig långsamt, långsamt nära botten. När hon inte äter växer tandköttet upp en bit över tänderna mot tandspetsarna. Det var just detta fenomen som förr i tiden bland fiskare kallades för "svallkött" !
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand

Kommentera

Of

Tack för ett snabbt svar, alltid sakligt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 446 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art