Visst är det intressant att diskutera gamla myter, men ännu roligare att avliva dem.
Jag erkänner direkt att jag inte tror ett skit på det där med att gäddor inte hugger pga svallkött.
Teorier är en sak,(som jag kommer att leka med) fakta någonting annat.
Det är väl mer eller mindre bevisat att fiskar överhuvudtaget har långt färre känselceller i munnen än vad en människa har, alltså kan man säga att
dom troligen inte lider speciellt av lite svallkött (om det nu verkligen existerar)
Därmed inte sagt att dom inte känner någont i munnen.
Att det skulle ha någonting med leken att göra (hormonförändring?) ser ja
som en kraftig motsägelse. Hur många tusentals gäddor fångas inte på våren i vårt avlånga land, vi vet ju att vår och höst är dom bästa perioderna för gäddfisket.
Lösa tänder ? Vi vet att gäddan inte byter alla sina tänder samtidigt utan dom ersätts efter hand som dom tappas av olika anledningar.
Alltså borde inte en eller flera tappade tänder orsaka något större problem för en gädda.
Men några spydigt ställda frågor i stället.
Drabbar svallkött alla gäddor i alla åldrar?
Hur ofta uppträder fenomenet? En eller flera ggr / år?
Är problemet periodrelaterat?
Jag ansluter mig till falangen som vet att en gädda kan får någon slags sjukdom eller parsit i munnen, det finns det många bevis på, tror till och med att det finns foton här på FS på gädda med böld i munnen,trots detta så högg den tydligen.
Just sådana här fenomen tror jag kan uppträda i vilken sjö eller hav som helst
och när som helst på gäddan.
Detta ser jag som den troligaste anledningen och svaret på gåtan med svallkött.
Men som sagt, att det skulle vara någonting som drabbar alla gäddor i alla åldrar en eller flera gånger om året tror jag är fullständigt uteslutet.
D.V.S en myt.
Det skulle iof vara ganska roligt om någon kunde bevisa motsatsen.
Jag erkänner direkt att jag inte tror ett skit på det där med att gäddor inte hugger pga svallkött.
Teorier är en sak,(som jag kommer att leka med) fakta någonting annat.
Det är väl mer eller mindre bevisat att fiskar överhuvudtaget har långt färre känselceller i munnen än vad en människa har, alltså kan man säga att
dom troligen inte lider speciellt av lite svallkött (om det nu verkligen existerar)
Därmed inte sagt att dom inte känner någont i munnen.
Att det skulle ha någonting med leken att göra (hormonförändring?) ser ja
som en kraftig motsägelse. Hur många tusentals gäddor fångas inte på våren i vårt avlånga land, vi vet ju att vår och höst är dom bästa perioderna för gäddfisket.
Lösa tänder ? Vi vet att gäddan inte byter alla sina tänder samtidigt utan dom ersätts efter hand som dom tappas av olika anledningar.
Alltså borde inte en eller flera tappade tänder orsaka något större problem för en gädda.
Men några spydigt ställda frågor i stället.
Drabbar svallkött alla gäddor i alla åldrar?
Hur ofta uppträder fenomenet? En eller flera ggr / år?
Är problemet periodrelaterat?
Jag ansluter mig till falangen som vet att en gädda kan får någon slags sjukdom eller parsit i munnen, det finns det många bevis på, tror till och med att det finns foton här på FS på gädda med böld i munnen,trots detta så högg den tydligen.
Just sådana här fenomen tror jag kan uppträda i vilken sjö eller hav som helst
och när som helst på gäddan.
Detta ser jag som den troligaste anledningen och svaret på gåtan med svallkött.
Men som sagt, att det skulle vara någonting som drabbar alla gäddor i alla åldrar en eller flera gånger om året tror jag är fullständigt uteslutet.
D.V.S en myt.
Det skulle iof vara ganska roligt om någon kunde bevisa motsatsen.

Kommentera