Gädda svullen i munnen! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda svullen i munnen!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Old Firehand
    Hej Fetmas & Olah;

Små gäddor äter så mycket de kan få i sig varje dag! Lite större gäddor äter varannan dag eller en gång i veckan. Riktigt stora gäddor "monstergäddor" äter bara varannan vecka. När de växer upp och blir stora kan de börja fånga större och större byten. Stora byten tar längre tid att smälta och omsätta till energi i kroppen. Saltsyra och pepsin i gäddans magsäck hjälper till att smälta det levande svalda bytet. När den stora gäddan äter försöker den att få i sig så mycket som möjligt på kortast möjliga tid. Det är då vi säger att gäddan är i hugget! En proppmätt 10-kilosgädda kan ta 10-14 dagar på sig att smälta födan. Då står hon stilla eller rör sig långsamt, långsamt nära botten. När hon inte äter växer tandköttet upp en bit över tänderna mot tandspetsarna. Det var just detta fenomen som förr i tiden bland fiskare kallades för "svallkött" !
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand
    Hej igen Fetmas; Gäddan byter och får nya tänder med jämna mellanrum. När en tand har lossnat börjar det snart växa ut en ny. "Svallkött" har inte bara med förleksgäddor att göra. Även sommar, höst och vinter kan en gädda ha perioder när hon inte äter. Detta kan bero på att hon inte hittar några lämpliga byten eller att hon nyligen ätit så mycket att hon behöver tid för att stå och smälta maten. Så snart hon börjar äta igen trycks tandköttet ner över tänderna och hon ser lika rovgirig ut som du kan föreställa dig i dina vildaste drömmar.
    go for the Big Ones!
    Old Firehand

Kommentera

Ja då är väl myten avlivad en gång för alla!! Eller?
      Buster L och jag är polare!

Kommentera

Ursprungligen postat av ice-hacker
        Olah, du får ju faktiskt medhåll av andra som säger samma sak, att gäddor får svallkött med jämna mellanrum, men inte så ofta som du påstår.
        En del menar innan, under eller efter leken. Men jag får intrycket att du menar året runt.

Hur kan du veta/bevisa att dom är svårare att få under svallperioden?
        Att just svallet skulle göra dem mindre huggvilliga?
        Eller det är bara en känsla du har?
        Det finns ju ganska många andra faktorer som spelar in i fisket.

Ok, många verkar vara överens om att gäddan faktiskt hugger under svallperioden men vad är då problemet?
        Enligt mitt sätt att se på det så dog/dör ju myten i och med detta.
        Gäddorna hugger ju precis lika bra ändå oavsett svall.

Tillbaka till den gamla myten. Gubben/gumman kommer hem efter några timmars fiske tomhänt och säger: Nej det blev ingen gädda idag, dom har väl svallkött.
        Ja jag menar året runt..
        Jag kan inte bevisa att dom inte huger, bara jag och ett par kompisar som tycker det att dom huger sämre under den perionden. För när dom har riktigt mycket svallkött så syns ju inte tänderna och då "kanske" dom inte kan hugga.

Det var inte meningen att reta upp folk med denna fråga om jag nu har gjort det?

Bara en känsla jag har om detta, alla får tycka vad dom vill.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand
          Hej Fetmas & Olah;

Små gäddor äter så mycket de kan få i sig varje dag! Lite större gäddor äter varannan dag eller en gång i veckan. Riktigt stora gäddor "monstergäddor" äter bara varannan vecka. När de växer upp och blir stora kan de börja fånga större och större byten. Stora byten tar längre tid att smälta och omsätta till energi i kroppen. Saltsyra och pepsin i gäddans magsäck hjälper till att smälta det levande svalda bytet. När den stora gäddan äter försöker den att få i sig så mycket som möjligt på kortast möjliga tid. Det är då vi säger att gäddan är i hugget! En proppmätt 10-kilosgädda kan ta 10-14 dagar på sig att smälta födan. Då står hon stilla eller rör sig långsamt, långsamt nära botten. När hon inte äter växer tandköttet upp en bit över tänderna mot tandspetsarna. Det var just detta fenomen som förr i tiden bland fiskare kallades för "svallkött" !
          Go for the Big Ones!
          Old Firehand
          Ja det skulle jag kunna tro på, något är det med deras tandkött.

Kommentera

Ja då är väl myten avlivad en gång för alla!! Eller?
            Snarare upplivad?
            Eller någon konstig hybrid av de båda.
            Intressant iallafall.

Kommentera

olah,
              jag tror inte att du har retat upp någon, det här har varit en lugn o hyffsad diskussion tycker jag. Alla har åsikter och det är ett relativt fritt forum vi vistas på. Så länge folk resonerar ánständigt så är ingen skada skedd.
              inte mot mig i alla fall.

Old Fire,

Gäddan byter och får nya tänder med jämna mellanrum. När en tand har lossnat börjar det snart växa ut en ny. "Svallkött" har inte bara med förleksgäddor att göra. Även sommar, höst och vinter kan en gädda ha perioder när hon inte äter. Detta kan bero på att hon inte hittar några lämpliga byten eller att hon nyligen ätit så mycket att hon behöver tid för att stå och smälta maten. Så snart hon börjar äta igen trycks tandköttet ner över tänderna och hon ser lika rovgirig ut som du kan föreställa dig i dina vildaste drömmar.

källa?

Kommentera

olah,
                jag tror inte att du har retat upp någon, det här har varit en lugn o hyffsad diskussion tycker jag. Alla har åsikter och det är ett relativt fritt forum vi vistas på. Så länge folk resonerar ánständigt så är ingen skada skedd.
                inte mot mig i alla fall.

Old Fire,

Gäddan byter och får nya tänder med jämna mellanrum. När en tand har lossnat börjar det snart växa ut en ny. "Svallkött" har inte bara med förleksgäddor att göra. Även sommar, höst och vinter kan en gädda ha perioder när hon inte äter. Detta kan bero på att hon inte hittar några lämpliga byten eller att hon nyligen ätit så mycket att hon behöver tid för att stå och smälta maten. Så snart hon börjar äta igen trycks tandköttet ner över tänderna och hon ser lika rovgirig ut som du kan föreställa dig i dina vildaste drömmar.

källa?
                Hej Ice-Hacker; En av mina källor var professor Eric Fabricius, en annan (kanske den allra kunnigaste) källan var professor Gunnar Swärdson. Många andra källor kommer från egna studier och undersökningar när jag skrev en mängd manus till boken Gäddfiskarens Specialknep (1967-1971) och många gäddartiklar i tidskriften Svenskt Fiske samt när jag korresponderade med Gunnar Swärdson på 1960-talet. Var jag läst, hört och sett allt minns jag inte!
                Många tåg har kommit och gått och mycket vatten har flutit under våra broar sedan jag skrev min första artikel om gäddan och gäddfiske.
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand

Kommentera

Hehe, nice svar

Kommentera

Ursprungligen postat av hmm
                    Hehe, nice svar
                    Har du aldrig lärt dig att ifråga sätta saker o ting?

Old Fire,
                    Tack.

Kommentera

I dag fiskades det. 9 gäddor blev det i dag och 4 av dom är/var svulna i munnen och tänderna sitter riktigt fast.'Dock togs det inga bilder

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 450 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art