Gädda svullen i munnen! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda svullen i munnen!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det där med att det kan vara ett fenomen som sker i samband med leken har jag heller aldrig upplevt men teorin är intressant, sen är det kanske lite lustigt att det inte skrivits något om detta innan?
    Bilderna som olah la upp övertygar inte mig, det ser mer ut som en skada/infektion som den ådragit sig. Det var väl inte detta som var på tal utan mer ett fenomen som drabbar alla gäddor i viss del av livet.

Kommentera

det är bara att testa nästa vår ska ni få se, men de är ju inte direkt så lätt att få dem under svallkötts tiden,det är som att de vet med sig att gaddarna inte duger till att hålla bytet kvar
      Hellre fiskbonkare än hycklande djurplågare

Kommentera

Om det stämmer så kan det ju va en grej för att inte skada varann under leken ?
        [FONT="Fixedsys"][/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av g0wdn
          Om det stämmer så kan det ju va en grej för att inte skada varann under leken ?

öhh brukar du skada din fjälla under "leken"
          Hellre fiskbonkare än hycklande djurplågare

Kommentera

Ursprungligen postat av Rasmus
            Det där med att det kan vara ett fenomen som sker i samband med leken har jag heller aldrig upplevt men teorin är intressant, sen är det kanske lite lustigt att det inte skrivits något om detta innan?
            Bilderna som olah la upp övertygar inte mig, det ser mer ut som en skada/infektion som den ådragit sig. Det var väl inte detta som var på tal utan mer ett fenomen som drabbar alla gäddor i viss del av livet.
            Om du läst redig så står det att den fick skadan av wobblern när den krokades.
            Men jag tycker ändå att det syns tydligt att den är svullen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rödingen
              öhh brukar du skada din fjälla under "leken"
              Nä, det gör han förhoppningsvis inte, men så är han ingen gädda heller . Fast hos gäddorna så är det väl snarare honorna som tar de största tuggorna i hannarna... Hur som helst så brukar gäddorna vara riktigt, riktigt sargade efter leken...

/D

Kommentera

Jag kan faktiskt inte se någon skillnad jämfört med vanliga gäddor. Bättre bilder kanske?
                www.hellfish.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Olah
                  Om du läst redig så står det att den fick skadan av wobblern när den krokades.
                  Men jag tycker ändå att det syns tydligt att den är svullen.
                  När jag tittade på bilden så stod det inte något om att det var en vobblerskada. Trotts den dåliga bilden ser jag nu att även den andra sidan är svullen, intressant! Men förklaringen saknas fortfarande, kan ju handla om någon sjukdom eller liknande. Lek teorin kan ju inte stämma nu såhär i höst tider.

Kommentera

Rödingen : bara när hon ber om det !
                    [FONT="Fixedsys"][/FONT]

Kommentera

har också fått lite gäddor med lösa och överväxta tänder.. har dock ingen riktigt bra teori varför.. kanske någon sjukdom? har heller inte märkt att det skulle inverka på "humöret".. fullmånen kan ju ställa till ändå :>

skulle tro att jag uppmärksammat det på ca 5 gäddor på kanske 2000 st.. men så kollar man ju inte så noga om det inte är något som ser skumt ut, typ att flugtafsen skurit ner i tandköttet.. och tänderna fastnar på peangen.

det med tandlossning för att skydda parning tror jag inte riktigt på då en sådan gädda inte bör kunna skydda sig/äta lika bra och således inte fortplanta sina gener lika bra som en elak gädda med mycket tänder.. :P dock om det var ett stort problem med tänder under leken så skulle en lekplats med tandlösa fiskar generera mer avkomma och sprida dessa gener mer. men med tanka på att de flesta gäddor, typ 100% har tänder under leken så får man nog avfärda den..

men en munsjukdom/infektion/parasit låter som en hyffsat troligt svar..

men mer teorier!

edit: kom på att den värsta jag fått var mitt under den värsta pestsommaren jag varit med om.. hade dock ingen bölder, så vet ju inte om det var något sånt.. men det var inte på våren utan mitt i högsommaren..
                      Senast ändrad av hmm; 2006-09-18, 22:54.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 140 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen