gäddsax - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

gäddsax

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Ari
    Vad arten gädda tål har ingen betydelse. Vad som har betydelse är att det är två typer som förstör möjligheten till ett givande sportfiske och därmed rekreation för massor av sportfiskare. Allt för att dem själva ska kunna dra in några korvören. Det är värsta sortens egoism. Hur kul är det att fiska på ett sådant ställe sedan. Sedan att gäddsaxar är en av dem vidrigaste redskapen som finns behöver jag inte ens nämna. Flera saxfiskare som vi har pratat med säger själva att saxarna inte håller för större gäddor, att dem titt som tätt får upp trasiga saxar eller avslitna linor. Man kan ju tänka sig hur dem gäddornas skallar ser ut efter det. En kompis tog en gädda på spinn, som hade en sax sittandes runt munnen. Den var enormt mager då den inte kunde jaga eller få i sig maten. Gud vet hur länge den hade svultit. På något sätt hade den fått i sig en av betets krokar i ena mungipan, när kompisen fick den. Gäddsaxar är ett föråldrat verktyg för att skaffa matfisk och hör hemma på ett museum på sin höjd, "såhär skaffade man mat förr".
    Helt rätt ett svineri utan like sk-ut de jävlarna
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Ari
      Nej, inga problem för arten gädda att det sker stora uttag. Arten gädda klarar sig allt, jag är medveten om det. Visste det faktiskt långt innan du började propsa på det i tid och otid. Men du tycks ha fastnat vid detta argument. Men vi sportfiskare vill helst ha ett BRA fiske också. Då räcker inte vetskapen om att "arten gädda" har klarat sig i det aktuella fiskevattnet, efter att beståndet har glesats ut till ett minimum av dem som du påstår, drar in pengar till till Sverige genom sin export av gädda. När vi ändå är inne på detta så är jag tämligen säker på att sportfisket drar in ofantligt mycket mer pengar genom försäljning av utrustning, turism mm. än dessa egoistiska löjdar med sina saxar. Men för att detta ska fungera så måste det finnas ett givande fiske, både antalsmässigt och storleken på fisken.

Varför kallar du mig för gäddkramare? Jag tycker att gädda smakar skit och därför återutsätter jag alla som jag får. Gös och abborre, samt öring faller mig bättre i smaken och därför tar jag ibland hem någon matfisk av dem arterna. Men jag är mycket noga med att inte beskatta mina vatten så att dem blir ointressanta ur sportfiskesynpunkt. Dels för min egen skull men även om det någon gång skulle komma någon annan som har förstått nöjet, spänningen och rekreationen i att fiska med spö och rulle. Apropå öringen kan jag även nämna att det i detta vattnet inte förekommer någon naturlig reproduktion. Öringbeståndet i sjön är beroende av regelbundna utsättningar. Därav har min "matöring" knappast haft något ekologiskt värde då nyrekryteringen i beståndet sköts av fiskevårdsföeningen.
      Skriver under Ari!

Kommentera

Ursprungligen postat av LarsÖ
        Skriver under Ari!
        jag också!
        Se till att alltid ha en kortare person som vadar före dig.

Kommentera

Ursprungligen postat av LarsÖ
          Skriver under Ari!
          jag med!

Keep talking about me, You are just making me famous..
          MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
          www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Scanner
            Du ställde din bil på min privata inkörsväg till min sommarstuga när du fiskade i våras. Blockerade då hela vägen fullständigt.

Min dotter blev ormbiten och behövde då komma till lasarettet omgående.
            Ett tag funderade vi på att skicka ner bilen din i sjön, men det är olovligt
            förfarande att skada annans egendom.

Nu hade en annan granne kunskaper utöver det vanliga, han tog sig in i din låsta bil och tjuvkopplade den. Backade undan och släppte förbi ambulansen.
            Efteråt återställde han den på samma ställe. Tror inte att ni märkte något.
            Bara ett brott om det anmäls.

Gäddsaxfiske är inte generellt olagligt, men att stjäla annans egendom eller att skada annans egendom är olagligt.

Omoraliskt är en helt annan fråga.

MVH Scanner

Nu finns det ju något som heter nödvärn. Att flytta en bil p g a akut sjukdom ryms troligen väl i den lagen.

Vad gäller borttagande och förstörande av gäddsaxar så är det möjligt att det är ett brott men skitsam ma, endast en fullständig idiot upprörs över att några gäddsaxar förstörs. Lyfter på hatten åt dom som plockar bort gäddsaxar.
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

Politikerna?

Vad har de med gäddfiske att göra?

Nätfiskarna i Lommabukten är ute efter flundror. Perfekt mat tycker nog 99% av de som äter fisk. Serveras företrädesvis varma, godare då. Rätt där.

Finns en stridsbåt 90 på botten i Stockholm, borde vara billig. Saknar landstigningsluckan dock.

MVH Scanner

Jävligt naivt att tro att det bara är flundror som fiskas i Lommabukten. Fiskekompaniet i Malmö har startat protestlistor mot alla nät som både lagligt och olagligt läggs i bukten. Här handlar det om individer som tjänar riktigt stora pengar på att dra upp så mycket fisk det bara går. Öring, aborre med mera tas i väldiga mängder och stora gäddor har ofta hittats flytande i större antal när nätfiskare har varit kräsna med vad de velat behålla. Politikers intresse för att hålla fisket på en lämplig nivå har väl inte kunnat undgå någon när nu debatten varit uppe angående torskfisket. Lagarna om att få lägga nät i mindre skala handlar om att tillgodose sig sitt "husbehov" av fisk. Det är ju så sjukt föråldrat så det finns fan inte!
              Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

Kommentera

Individer som tjänar stora pengar på att sälja sportfiskeutrustning startar protestlistor mot andra som lagligt tjänar pengar på att fiska matfiskar?
                Vad i detta är betänkligt?

Varför är inte gäddorna av intresse? Är den allmänna synen på gädda att den är värdelös?

Vissa politiker vill lyfta fram kustnära fisket, se det som ett alternativ till storindustritrålningen, resonerar de politikerna fel?

Personligen är jag inte för varken gäddsax eller mängdfångande redskap.
                Men arten gädda behöver ingen egen organisation.

Tänk till, vad är anledningen till att just du fiskar? Är det för att få spy galla över hur alla andra gör med sin lagligt fångade fångst eller finns det andra anledningar.

MVH Scanner
                Listan har tillkommit eftersom man i Lödde tydligt märkt en minskning av framförallt aborren. Dessutom handlar det långt ifrån om endast lagliga nät. Massor med omärkta nät, inne på det fredade området kring mynningen i tider när exempelvis öringen är fredad. Dessutom tror jag att lagen om husbehovsfiske slutar gälla när man säljer fångsten? Svartförsäljningen via restauranger, fiskevagnar m.m. omsätter riktigt stora pengar, vi snackar flera miljoner årligen bara på den fisk som tas upp i Lomma. Att göra det delvis med lagen som stöd anser jag och många med mig är helt åt helvete. Att gäddan anses som mindre värd i dessa kretsar beror väl på att den genererar mindre pengar och att man inte kan sälja all gädda man får eftersom den trots allt inte anses som lika fin matfisk som aborre och öring. Gäddan klarar sig alltid men när man ser hur mycket öring som tas upp i nät på väg till leken blir man inte glad!
                Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

Kommentera

Kan inte ni som plockar upp saxar gå den korrekta vägen istället?

Om jag förstått det rätt så får sax bara användas i privata & fiskekortsvatten.

Se då till att lobba för ett förbud mot detta i det aktuella FVO.
                  Eftersom det är många som är emot saxar så kan det väl inte vara några problem att göra en "kupp" liknande den i jämtland ang. vattenkraften.

Och om det är så att det tjuvfiskas med sax är det inte då bättre att bli tillsyningsman så ni har laglig rätt att plocka redskapen?

En sax måste väl vara bättre än ett nät eftersom den bara tar en fisk åt gången, fiskarna dör ju hur som helst?

Och att blanda in plågsamhet hör nog inte hemma bland "sportfiskare".
                  Ola

Kommentera

Gäddsax är ej olagligt.

Vissa fvo har valt bort den metoden i sina regler.

Arten gädda tål det uttaget.

MVH Scanner
                    Precis det här har vi tagit upp tidigare... Men du mal på som vanligt och skiter i vad som kommit fram i tidigare trådar...

NEJ, vissa fvo'n väljer inte bort metoden, men det finns några FVO'n som godkänner den!!! Det är INTE tillåtet i det fria handredskapsfisket och skall man få fiska med sax så skall det stå uttryckligen i reglerna att det är tillåtet!!!

Det är naturligtvis inte de enda dumheterna du skriver i tråden, men det orkar jag inte ens ta upp en gång till! Du är sorglig!

/D

Kommentera

Säger det igen angående spammer: Mata inte trollet...
                      Ja vad fan, man måste ju fiska!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 127 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen