Herregud. Man blir ju mörkrädd när man läser alla inlägg.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
gäddsax
Collapse
X
-
Scanners trams är ju också rent tyckande. Hans tolkningar av de forskningsresultat som han hänvisat till tidigare är rejält färgade av just tyckande. Att sedan hänvisa till storslokenmedlemmen Horst gör bara det hela ännu tydligare. Som Scanner vet så är det ingen av oss i Svenska Gäddklubben som påstår att gäddan som art är hotad. Men eftersom skivan uppenbarligen hakat upp sig just där så är det väl inte mycket att göra åt saken. Det bästa är givetvis att inte bemöta honom överhuvudtaget, men ibland är det svårt att låta bli...
Vad det gäller gäddsaxar så är det givetvis ett redskap som borde förbjudas, djurplågeriet kan inte på något vis jämföras med en drillning av sportfiskefångad fisk.
Kommentera
-
Det finns precis som Ari säger minst en Fiskecamp i Luleå-området som inriktat sig mot Gäddfiske. Jag har själv visat dem några platser där vi ibland har fått fin gädda. Det är i havet utanför Luleå de har sin Camp, tyvärr är dock gäddorna vi fått i havet där i ganska dålig kondition. Inga välmatade klumpar där inte. Många av dem längre gäddorna ser mest ut som falukorvar.Ursprungligen postat av ScannerFinns ingen fiskecamp som använder gädda som dragplåster.
Gädda används som sista utväg eller som utfyllnad vid taskig säsong.
Den är ju tacksam vid ex,vis ismete eller angling.
MVH ScannerTävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......
Slår du mig så är du värdelös! Så det så!
Läs min fiskeblogg:
http://blogg.fjallfoto.se
Kommentera
-
"Fråga alla turistansvariga i kommunerna norr om dalälven om hur många promille gästnätter de har
där gäddfiske är huvudskälet till besöket. För att glädja dig är svaret inte noll, finns en" Rasmus" i alla fall. Ex.vis Horst Kuehne fd turistansvarig i Hede kommun."
Har själv arbetat som guide i Jämtland där vi hade fransmän som kom upp för att vandra och att fiska enbart gädda......
sedan är ju bottenviken en del av östersjön...
Citat: " Fiske som enskild faktor har med stor sannolikhet inte lett till rekryteringsstörningarna i de berörda områdena. Däremot visar studie efter studie att ett intensivt fiske får konsekvenser för hela ekosystemet, från målarter till fytoplankton (t.ex. Bianchi et al 2000; Reid et al 2000)."Senast ändrad av JohanPiers; 2006-10-31, 14:54................................................... ......................
:popcorn
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ScannerListan har endast kommit upp pga att David Lundqvist SGK har kontakter med Idarsson på Sportfiskekompaniet.
SGK kör en kampanj för att öka på sitt engagemang.
De skiter i abborrarna! Vad de anser om havsöringen vet jag inte.
Att Löddeå fvo favoritserar öringen är allmänt känt, deras fiskevårdsaktiviteter är riktade för öringen INTE gäddorna. Se deras hemsida, under fiskevård. Se även deras tidigare ordförande Anders Eklövs hemsida.
Han skrev även under protesten mot C&R fiske.
Vill inte utgå från att all fiskeförsäljning är svarta affärer, många restauranger vågar inte riskera sitt rykte med att inte ha garantier på råvarans kvalite.
Givetvis ska alla olagliga nät kontrolleras och tas i beslag.
Tyck gärna, men koppla ännu hellre på lite faktaunderlag.
MVH Scanner
Ok, jag är ledsen att jag lägger ytterligare en kommentar utanför ämnet men jag är fan så illa tvungen.
Scanner!
Du verkar ha uppfattningen att ditt eget tyckande är fakta men att alla andras förblir just tyckande. Lite märkligt kan tyckas om man tittar lite närmare på vad du levererar i ditt (dina) inlägg. Det är ju trevligt att du känner till Löddes fvo och deras hemsida. Vad det har med debatten att göra förblir okänt. Vad Anders Eklövs hemsida och hans åsikter om c&r överhuvudtaget har med någonting att göra förblir okänt. Ditt inlägg om svartförsäljningen känns knappast som klockrena fakta utan här snuddar du nog hårfint vid gränsen mot tyckande.... och du får gärna vidareutveckla i en annan tråd vari skillnaden i kvalité ligger mellan en svartsåld fisk och en med kvitto. Tror du kocken läser på kvittot för att se hur fisken är? Dock är det trevligt att du inte sympatiserar med illegala nät. Det är nog det närmaste fakta du kommer. För jag antar att du inte direkt skrivit en doktorsavhandling om exakt hur mycket David och Anders skiter i aborren?
Mvh,
Geronimo -fiskarhövdingen
Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!
Kommentera
-
ja det blev lite drag i den tråden.
jag personligen tycker saxfiske är fel och att fisket blivit dåligt fisken blir färre och mindre. men vad kan man göra för att få stopp på det någon som vill maila in listor till fiskeriverket. Klippa saxarna det gör jag nog inte.fast jag har god lust
Gädda 9,9 Gös 5,6 Aborre 1,2
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 125 visningar