Fiskat i 30 år utan ett enda napp. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskat i 30 år utan ett enda napp.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Alla som spelar golf har väl tagit hjälp av en sån där PGA/Pro för att bli bättre... var och varannan människa har en egen PT på gymmet numera... att fiska med guide en gång är inget konstigt... eller att åka till ett put and take vatten...

    Kommentera


    • Tja. Tror ärligt talat man tjänar bättre på att flippa burgare på donken än att guida en enda betalande person en heldag på sjön. 5000 spänn varav 25% moms och sedan 2/3 skatt på resten efter båt och drivmedelskostnader, försäkringar, fiskeutrustning etc. Har du 3-4 pers i båten fem dagar i veckan blir det ju fin förtjänst men det är nog inte normalfallet.

      Kommentera


      • Kolla lufttrycket vattentempen vindförhållande temperaturen i luften typ av väder som det kommer att bli innan du beger dig ut.

        Sydliga/Sydvästliga/Sydostliga bra vindriktningar.


        Nu under tidig vår säg natten har varit väldigt kall bra förutsättningar dagtid/eftermiddag/kväll. Sommaren det klassiska morgon/kväll/natt och under hösten chans på bra fiske över hela dagen pga vattentemperaturen något svalare.

        Fiska nära botten fiska långsamt när du veva in ditt bete under våren gärna en hel del spinnstopp med ex skeddrag jerkbaits. Sommaren kan man öka inspinningshastigheten med ex spinnare vibrationsbete chatterbaits.

        Kommentera


        • https://www.youtube.com/watch?v=zzPkbX6BQaM

          Sportfiskeprofilen Mikko Seppänen visar här hur han lägger upp sitt fiske.

          Kommentera


          • Att fiska 4-5 ggr/år i hårdfiskade sjöar i storstadsområden, och dessutom från land, och förvänta sig att få större fiskar är nog lite väl optimistiskt. Visst, någon gång under dessa 30 år kanske du borde haft tur, men oddsen är inte så stora med dessa förutsättningar.

            Du har fått mängder med tips och förslag i denna tråd som skulle förbättra dina odds, men jag får lite känslan av att du inte riktigt är öppen för att nämnvärt utveckla ditt fiske, utan är rätt nöjd med hur det är idag. Och det är inget fel i det, tvärtom.

            Du kan ju inte heller jämföra ditt fiske med Youtubeproduktionernas proffsfiskare som gissningsvis många gånger snittar 100 - 150 fiskedagar eller mer per år. Dessutom har dessa fiskeproffs helt andra resurser såväl materiellt (trailers, båtar, ekolod etc), dels socialt i form av mer eller mindre stora nätverk av kompisar som delar tips om bra fiskevatten.

            Trots alla resurser är jag övertygad om att också dessa proffsfiskare ofta har mer eller mindre blanka dagar, det är bara det att man knappast lägger ut dessa på Youtube...

            Jag fiskar själv sedan några år tillbaka i många gånger extremt hårdfiskade stockholmssjöar och blanka dagar, eller dagar när bara decimerlånga abborrar nappar, är betydligt fler än de dagar då någon större fisk förbarmar sig över mitt drag. Och då fiskar jag i snitt cirka 20-30 dagar/år och från kanot. Utan kanoten skulle antalet blanka dagar varit betydligt fler, det är jag helt säker på.

            Kommentera


            • Rapala Minnow Spoon Weedless 15g, världens näst bästa gäddbete(det bästa
              har inte hittats än) vad det gäller antal, får du ingen Gädda på det så får du börja samla frimärken istället. Prova när det är lite varmare i vattnet, typ över +10°C. Tex i färgerna FT, P, HFCGR och SD.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
                Att fiska 4-5 ggr/år i hårdfiskade sjöar i storstadsområden, och dessutom från land, och förvänta sig att få större fiskar är nog lite väl optimistiskt. Visst, någon gång under dessa 30 år kanske du borde haft tur, men oddsen är inte så stora med dessa förutsättningar.

                Du har fått mängder med tips och förslag i denna tråd som skulle förbättra dina odds, men jag får lite känslan av att du inte riktigt är öppen för att nämnvärt utveckla ditt fiske, utan är rätt nöjd med hur det är idag. Och det är inget fel i det, tvärtom.

                Du kan ju inte heller jämföra ditt fiske med Youtubeproduktionernas proffsfiskare som gissningsvis många gånger snittar 100 - 150 fiskedagar eller mer per år. Dessutom har dessa fiskeproffs helt andra resurser såväl materiellt (trailers, båtar, ekolod etc), dels socialt i form av mer eller mindre stora nätverk av kompisar som delar tips om bra fiskevatten.

                Trots alla resurser är jag övertygad om att också dessa proffsfiskare ofta har mer eller mindre blanka dagar, det är bara det att man knappast lägger ut dessa på Youtube...

                Jag fiskar själv sedan några år tillbaka i många gånger extremt hårdfiskade stockholmssjöar och blanka dagar, eller dagar när bara decimerlånga abborrar nappar, är betydligt fler än de dagar då någon större fisk förbarmar sig över mitt drag. Och då fiskar jag i snitt cirka 20-30 dagar/år och från kanot. Utan kanoten skulle antalet blanka dagar varit betydligt fler, det är jag helt säker på.
                Om du läste mitt förstainlägg så är det helt tvärtom. Jag har aldrig förväntat mig att få fisk, utan har alltid ansett att det mer eller mindre är omöjligt att ha turen att hamna på rätt plats, vid rätt tid, för att faktiskt få någon fisk. Det var först då jag började se alla dessa klipp med folk som drar upp fisk efter fisk på varenda kast mer eller mindre......(både proffs och amatörer), som jag började fundera varför jag aldrig fått något då jag står och kastar.

                Du har dock rätt i att jag inte varit ute så ofta.....har varierat lite från år till år, och mest har det väl blivit på semestern.

                Jag skulle visst säga att jag är öppen för att utveckla mitt fiske. Jag har införskaffat massvis med ny utrustning....redan varit ute 4 gånger, och våren är knappt här. Har testat på nya vatten och ny fisketeknik som jag aldrig testat förut, och mer skall det bli under våren och sommaren.

                Skall bli spännande att se om dessa nya tekniker jag har lärt mig, kommer ge något nu när det börjar bli lite varmare i vattnet.

                Kommentera


                • Var ute vid havet idag och kastade med lite nya skeddrag. Misstänker att det är ännu svårare att få någon fisk vid havet, så det fick jag ingen, Men det var härligt väder. Äntligen lite värme i luften.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av NickeGbg Visa inlägg
                    Var ute vid havet idag och kastade med lite nya skeddrag. Misstänker att det är ännu svårare att få någon fisk vid havet, så det fick jag ingen, Men det var härligt väder. Äntligen lite värme i luften.
                    Testa Smithska udden, börja vid typ Näset och fiska dig bort mot nakenbadet och den lilla båthamnen som ligger mittemot lilla brända skären, hela den sträckan har jag fått massa öring på, båthamnen är nog fiskbar nu men snart när det blir varmare kommer den bli jobbig att fiska vid pga alger, utanför nakenbadet finns oxå en grynna där det brukar finnas en å annan öring vid.

                    Kommentera


                    • Sättet som du skriver på och hur du beskriver att du fiskar dvs 5-6 gånger per år från land så skall du som sagt inte förvänta dig speciellt mycket.
                      Ta en guide,det mest värdefulla du får där är kunskap att bära med sig.
                      Eller helt enkelt anammar lite av våra tips och tänker i nya banor.
                      Testa Kullsjön utanför Lerum,där sätts ut regnbåge.
                      Där bör du har stor chans till napp,mete ej tillåtet endast fluga och spinn
                      Min fiskeblogg:
                      www.marcusfiske.blogspot.se

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 587 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 604 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 336 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 577 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X