Fiskat i 30 år utan ett enda napp. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskat i 30 år utan ett enda napp.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #91
    https://www.fiskesnack.com/forum/all...06-fiske-i-gbg

    Kommentera


    • #92
      Jag har aldrig varit i någon badvik och fiskat :-/ Jag har bara åkt till sjöar där det skall finnas gott om fisk, där andra har fått fisk, och dit det rekommenderas att man skall åka. Jag har varierat mig med olika platser runt dessa sjöar.....så gott det går ifrån land. Testat olika metoder, olika drag, tekniker....både morgon och kväll. Vet faktiskt inte vad mer jag kan göra.

      Jag har inte funderat så mycket kring detta tidigare, utan har ansett att det är rätt normalt att inte få någon fisk på kastspö, och anser väl väl fortfarande att man måste ha en extrem tur att vara på rätt plats, vid rätt tid, och veva in sitt drag exakt då e fisk passerar som är sugen på att bita på just mitt drag.

      Det var först nu när jag såg det här klippet som jag pratade om i mitt första inlägg.....där dom drar upp borre efter borre. Men tänkte inte ett steg längre.....att dom befann sig på en båt och hade ekolod......och då hade säkert till och med jag kunnat få någon fisk.....även om jag anser det som att fuska.

      Eftersom jag faktiskt har varit vid vatten där andra har fått fisk, och där det skall finnas fisk.....så får man väl säga att jag bara har haft en väldans oflyt då. Speciellt om ni andra bara kan åka ut och ställa er vid land och kast lite och få napp mer eller mindre varje gång....

      Kommentera


      • #93
        Visst är det delvis tur det handlar om, men det går att hjälpa slumpen på traven en hel del. Nummer ett, fiska där det finns fisk, mindre sjöar som du vet innehåller gott om fisk är såklart att föredra för då kommer fisken garanterat se dina beten. Lyckas det ändå inte är det upp dig till att variera teknik. Vi som fiskar i Stockholms skärgård vet hur det är att blanka för det är ett enormt område som till 99 procent är fisktomt, och åndå får vi fisk där (ibland).

        Kommentera


        • #94
          Ursprungligen postat av NickeGbg Visa inlägg
          Jag har aldrig varit i någon badvik och fiskat :-/ Jag har bara åkt till sjöar där det skall finnas gott om fisk, där andra har fått fisk, och dit det rekommenderas att man skall åka. Jag har varierat mig med olika platser runt dessa sjöar.....så gott det går ifrån land. Testat olika metoder, olika drag, tekniker....både morgon och kväll. Vet faktiskt inte vad mer jag kan göra.

          Jag har inte funderat så mycket kring detta tidigare, utan har ansett att det är rätt normalt att inte få någon fisk på kastspö, och anser väl väl fortfarande att man måste ha en extrem tur att vara på rätt plats, vid rätt tid, och veva in sitt drag exakt då e fisk passerar som är sugen på att bita på just mitt drag.

          Det var först nu när jag såg det här klippet som jag pratade om i mitt första inlägg.....där dom drar upp borre efter borre. Men tänkte inte ett steg längre.....att dom befann sig på en båt och hade ekolod......och då hade säkert till och med jag kunnat få någon fisk.....även om jag anser det som att fuska.

          Eftersom jag faktiskt har varit vid vatten där andra har fått fisk, och där det skall finnas fisk.....så får man väl säga att jag bara har haft en väldans oflyt då. Speciellt om ni andra bara kan åka ut och ställa er vid land och kast lite och få napp mer eller mindre varje gång....
          Kan bara känna med dig... Krattade runt i Landvettersjön under tre-fyra år. Nu menar jag verkligen att jag finkammade den pölen(trolling med båt). Trolling efter gädda vilket skulle finnas i sjön.

          Jag kan lungt säga att det inte finns en endast kvadratmeter av den sjön vilket jag inte dragit fyra Westinare på i alla olika typer av väder och under hela året då det gått att släppa ner en båt där.

          Det finns gädda där. Vid ett fåtal tillfällen fick jag gädda varje gång jag gick över en viss passage i sjön. Vi talar då om en fyra fem tillfällen under den tiden jag bodde där.

          Där finns en del småborre att få från stranden lite överallt faktiskt. Men det märkligaste är att mitt rekord på borre är därifrån. Ett Kg prick. Taget två meter från strandkanten då jag testade om spöt var i ordning.......

          Vet fortfarande inte vad man skall göra för att få gäddan att ta där...... Jag hade bara tur och lade ner kopiöst med tid....

          Men det är väl kanske inte bara att få firren utan känslan att vara därute i naturen och kanske kunna få en firre som är det som triggar oss som inte drar upp kilovis varje gång!!
          __________________________________________________ _____________________________

          Covfefe

          Kommentera


          • #95
            Man ska inte glömma av att sportfiske innehåller en betydande andel slump/tur/otur. Ju mer man tränar, lär sig ett vatten och utvecklar sin teknik desto mer tur får man. Eller handlar det inte bara om tur utan egentligen om att oddsen blir något bättre om man som i pikefight, Perchfight stoppar in otroligt kompetenta fiskare, med ekolod och annan bra utrustning i bra fiskevatten vid hyfsat bra tidpunkt? För oss vanliga amatörer så blir det bompass ibland och där jag fiskat i 35-40 år har jag säkert fått 80% av kastspöabborrarna under den halvtimma-timma under kvällen som abborrarna jagar väldigt aktivt. Min teknik är inte tillräckligt finslipad för att få dem att hugga när som helst under tagen. Min mer tålmodiga fiskekompis lyckas däremot ta dem där även på dagen fast att han bara fiskat där i 2-3 år. Han har inte bara bättre teknik utan stort tålamod och en tro på det han gör. Medan jag för 10-20 kast mitt på dagen, mest på skoj så kan han stå där på udden och kasta timma efter timma. Vissa dagar händer det då plötsligt att han får några abborrar på bara 5 minuter. Precis som om ett stim simmade förbi eller som om de plötsligt kom in i en kortare huggperiod.

            Lika stor andel av gäddorna har tagits på bara ca 10 punkter som jag hittat genom åren. Förutom på våren (före och efter leken) då gäddorna kan ta på lite andra punkter.

            Det tog mig dessutom, inte 30 år, men väl 5 år innan jag över huvudtaget fick någon firre på kastspö. Först när en annan familjemedlem tog sin första gädda så kunde jag få fisk på kastspö. Jag började fiska längre tid per gång, kastade under abborrarnas kvällsjakt och valde beten och fiskeplats med omsorg. 18g Utö bgl, reflex 7g och meppsspinnare.

            Kan bara önska dig...

            Kommentera


            • #96
              Det var någon som rekommenderade Rådasjön......har minne av att jag har varit där och försökt hitta något ställe att stå på, utan att lyckas. Verkar ju finnas mycket med bryggor runt sjön, men det är väl som vanligt privatägda bryggor där folk har sina båtar, eller badbryggor. Jag är gärna sån att jag vill komma undan någonstans, utan att känna att jag tränger mig på eller stör på något sätt. Någon runt Göteborg som läser denna tråden och har något tips på vart man kan stå vid Rådasjön?

              Kommentera


              • #97
                Det finns en bergkant med djup nedanför, där det lär gå både abborre gädda och gös
                Det är i delen mot Göteborg på södra sidan av sjön. Har vart där nån gång för länge sen och då kunde man gå dit, kommer inte ihåg hur dock.
                Senast ändrad av Bowen; 2019-07-19, 18:00.
                Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                &

                Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                -Okänd

                Kommentera


                • #98
                  Om du kikar på Eniro kartan över rådasjön så ser du att efter gamla boråsvägen så finns det en liten "sjö" inritad på norrsidan. Där finns en liten p-plats att köra ner på och så får man gå efter stigen ner till Rådasjön. Finns lite berg att stå och kasta från där. Fint ställe.

                  Jag har kastat där vid något tillfälle. Har inte fått något. Men jag träffade folk som hade fått gös där.

                  Kan således inte säga att det är ett bra fiskeställe. Men det är en fin plats där det är enkelt att kasta från land och ha med sig lite kaffe kanske.
                  __________________________________________________ _____________________________

                  Covfefe

                  Kommentera


                  • #99
                    Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
                    Om du kikar på Eniro kartan över rådasjön så ser du att efter gamla boråsvägen så finns det en liten "sjö" inritad på norrsidan. Där finns en liten p-plats att köra ner på och så får man gå efter stigen ner till Rådasjön. Finns lite berg att stå och kasta från där. Fint ställe.

                    Jag har kastat där vid något tillfälle. Har inte fått något. Men jag träffade folk som hade fått gös där.

                    Kan således inte säga att det är ett bra fiskeställe. Men det är en fin plats där det är enkelt att kasta från land och ha med sig lite kaffe kanske.
                    Jag vet var du menar. Väldigt bra ställe att komma åt lite djup från land. Har fiskat där en gång för en massa år sedan men det var innan jag lärde
                    mig jiggfiske ordentligt. Fick inget.
                    http://enamatorfiskare.blogspot.se
                    Instagram enamatorfiskare

                    Kommentera


                    • Måste väl vara här vi menar allihopa?
                      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                      &

                      Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                      -Okänd

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 575 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 463 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 328 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 571 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X