Om betydelsen av att hitta betesfisken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Om betydelsen av att hitta betesfisken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Om betydelsen av att hitta betesfisken

    Vi hade bestämt oss för att utveckla vårt fiske. Under flera år hade vi stått och nötat på samma ställen. Visst, vi hade fångat en del rejäla fiskar. Men vi kände på oss att det kunde bli ännu bättre. Därför bestämde vi oss för att studera hur proffsen gör för att hitta de där riktigt stora fiskarna. En vän, med mycket fritid och entusiasm, tittade igenom hundratals Youtube-klipp och sammanställde tipsen om var fisken finns för någonstans i ett Exceldokument (se: Bild 1). Slutsatserna vi drog av tipsen var att vi var alldeles för statiska i vårt fiskande. Vi brukade ankra där vi i regel fick fisk. Men nu valde vi att bli mer aktiva. Vi började därför leta efter bytesfisken mycket mer aktivt och drifta av stora områden.

    När vi sammanställde resultatet av vår nya, mer aktiva, metod blev vi förvånade. Trots att vi lagt ner mer tid på att hitta bytesfisken och att drifta (befinna oss i konstant rörelse) fångade vi färre fiskar än förut (se: Bild 2).

    För närvarande är vi lite osäkra på vad det är som vi gör fel? En tanke kompisen har är om tiden man har betet i vattnet kan spela in? För ett vanligt pass är vi ute i ungefär fem timmar. Tidigare ägnade vi ungefär 20 minuter åt transport. Nu är vi rörelse betydligt mer och ägnar kanske 50-75 % av tiden att leta efter bytesfisk. Det innebär ju färre kast.
    Senast ändrad av Aborrius; 2019-10-02, 07:59.

  • #2
    Oftast så står det större fiskar i närheten av betesfisk.
    Det kan vara massor av faktorer som gör att ett ställe är bra, betesfisk är bara en faktor.

    Leta mönster var fisken står, vilket djup, vilken typ av struktur gillar dom, betesfisk & vilken stl är på fisken, när på året & när ni har ett mönstret då går det att rikta fisket bättre.

    Kommentera


    • #3
      Snyggt jobbat med datainsamlingen. Jag tror din kompis har rätt, tiden draget är i vattnet är avgörande men upplevelsen av hur bra fisket är blir ju en annan om man oftare får fisk när man väl fiskar. Det skulle vara intressant att se en tabell över antal fångade fiskar/hur många kast ni gör per respektive metod. Skulle det t.ex. visa sig att ni får en fisk var tionde kast på statiskt fiske på era spots men en fisk på var femte kast när ni följer bytesfisken så är det senare alternativet dubbelt så effektivt.
      Senast ändrad av holden; 2019-10-02, 09:46.

      Kommentera


      • #4
        Jäkligt intressant frågeställning, ska man lyssna på proffsen så är ni helt rätt ute om ni jagar stor fisk. Stor fisk är ju inte lika med mycket fisk, och jag kan nog hålla med om att det även stämmer för mig. Men oftast har man inte uthålligheten utan drar in till vassen och drar några snabba när man tröttnat.

        Kommentera


        • #5
          Nu finns det ju något som kallas för hotspots .Det kan finnas bra med betesfisk på ett ganska stort område men de flesta gäddorna fångas på ett ganska begränsat område . Hotspots kan vara permanenta över flera år men de kan också vara mer eller mindre tillfälliga .
          "HalvDan var här"

          Kommentera


          • #6
            Jag är verkligen ingen expert på att fånga stor fisk, jag äger inte ens en båt men en tanke som slog mig på en gång är att ni i dokumentet beskriver 30 dagar á statiskt fiske på välkända platser och 30 dagar à mer aktivt och ett helt nytt fiske för er. Frågan är hur många dagar utöver dom där 30 ni har haft på er att hitta dom där spotsen ni av en anledning redan fiskar på och så vidare. Skulle ni lägga lika lång tid på att bli duktiga på att förflytta er så kommer ni även där lära er att se mer mönster och således snabbare kunna hitta betesfisk och kanske även där hitta ställen som ofta levererar mer fisk än andra, trots samma topografi osv.
            Jag har fiskat i många år på ett samma ställe bl.a och även om det inte är något fiske i världsklass där så tror jag ju att jag har större chans att fånga både mer och större fisk där än någon som aldrig fiskat där tidigare, eller som inte är van med just den typen utav fiske. Känns ju som att dom duktiga fiskarna bedriver just sådant fiske av en anledning medans vi andra står där vid den lilla vassruggen och gråter med snipan i handen men rent teoretiskt så kan man ju fånga sin drömfisk vid båtplatsen eller närmaste brygga också.

            Fortsätt som ni gör tycker jag, det kommer nog löna sig för den som inte ger upp.
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
            8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

            Kommentera


            • #7
              Antar att det är gädda som det rör sig om?
              Intressant läsning, och bra jobbat att lägga så mycket tid på att samla data, samt att inte ge upp direkt när det "nya" sättet inte levererade, utan att köra fulla 30 dagar även där.
              En sak jag tänkte på är att lade ni de 30 "statiska" efter varandra under en period, och sedan de 30 "dynamiska", eller blandade ni?
              Annars kan man ju tänka sig att det påverkar resultatet om vi säger att de första 30 skedde under säg maj-juli och de andra 30 under augusti-september exempelvis, alltså att fisket påverkas av årstiden förutom av ert metodbyte.


              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
                Oftast så står det större fiskar i närheten av betesfisk.
                Det kan vara massor av faktorer som gör att ett ställe är bra, betesfisk är bara en faktor.

                Leta mönster var fisken står, vilket djup, vilken typ av struktur gillar dom, betesfisk & vilken stl är på fisken, när på året & när ni har ett mönstret då går det att rikta fisket bättre.
                This ^^

                Jag har områden i en av sjöarna där jag fiskar där det alltid är tjockt med betesfisk, alltså verkligen massor. Men jag får väldigt sällan fisk där, vare sig gädda eller abborre. Andra områden där jag hittar mindre mängd bytesfisk ger mig fler hugg och mer fångad fisk.

                Var de står beror också på årstiden. På hösten kör jag oftast över de djupaste partierna i sjön och där står det gott om gädda kring betesfisken, men om sommaren får man sällan fisk där. Endast förekomst av betesfisk betyder inte att det är mycket rovfisk på en plats.

                Kommentera


                • #9
                  Man skulle kunna få bra statistik på att skippa allt det där och bara fiska där måsarna dyker. Dyker inte måsarna så blöter man inte grejjorna.
                  /John

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Aborrius Visa inlägg
                    Vi hade bestämt oss för att utveckla vårt fiske. Under flera år hade vi stått och nötat på samma ställen. Visst, vi hade fångat en del rejäla fiskar. Men vi kände på oss att det kunde bli ännu bättre. Därför bestämde vi oss för att studera hur proffsen gör för att hitta de där riktigt stora fiskarna. En vän, med mycket fritid och entusiasm, tittade igenom hundratals Youtube-klipp och sammanställde tipsen om var fisken finns för någonstans i ett Exceldokument (se: Bild 1). Slutsatserna vi drog av tipsen var att vi var alldeles för statiska i vårt fiskande. Vi brukade ankra där vi i regel fick fisk. Men nu valde vi att bli mer aktiva. Vi började därför leta efter bytesfisken mycket mer aktivt och drifta av stora områden.

                    När vi sammanställde resultatet av vår nya, mer aktiva, metod blev vi förvånade. Trots att vi lagt ner mer tid på att hitta bytesfisken och att drifta (befinna oss i konstant rörelse) fångade vi färre fiskar än förut (se: Bild 2).

                    För närvarande är vi lite osäkra på vad det är som vi gör fel? En tanke kompisen har är om tiden man har betet i vattnet kan spela in? För ett vanligt pass är vi ute i ungefär fem timmar. Tidigare ägnade vi ungefär 20 minuter åt transport. Nu är vi rörelse betydligt mer och ägnar kanske 50-75 % av tiden att leta efter bytesfisk. Det innebär ju färre kast.
                    Hej Aborrius, Som alternativ till att vi stått eller legat med båten ankrad på samma ställe brukar vi fånga den största Abborre vi ser och haka fast en enkelkrok i käften på Abborren med en tunn lina hängande från enkelkroken. I andra änden på linan har vi en fastlimmad pingisboll som flyter på vattenytan ovanför Abborrstimmet. När stimmet förflyttar sig befinner sig pingisbollen alltid ovanför stimmet.... På det sättet kan vi följa Abborrstimmet.... (Gammalt djungelknep) ....

                    Leif Engström
                    Old Firehand

                    http://www.trumman.com/fisketips.htm
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2019-10-05, 18:46.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 565 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 334 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 318 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 557 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X