Hur fiskar ni? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur fiskar ni?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur fiskar ni?

    Hej,
    Skulle vara intressant att höra lite hur alla har löst sina möjligheter till mesta möjliga fiske rent praktiskt. Har ni båt vid egen brygga på sommarstället, båt på trailer i garaget eller villatomten, eller fiskar ni bara från land? Kanske alternativa varianter med flytring i bilen eller en badbalja på biltaket?

    Bor själv i lägenhet i Stockholm och vill ta ett steg framåt med mer fiske nästa säsong efter nästan uteslutande landfiske och sporadiska båtturer med vänner eller guide.

    Hur har ni andra löst det praktiska för att kunna komma ut och fiska så mycket som möjligt? Inser att det blir många praktiska detaljer att lösa när man bor i lägenhet i Stockholms innerstad (eller annan stad). Bara bil med parkering eller garage är ett projekt i sig och lägger man till båt, båtplats, förvaring och transport till fiskevatten blir det en del att lösa, speciellt med ändliga ekonomiska resurser.

    Så låt höra, alla varianter för att få mer och bättre fiske är av intresse!

  • #2
    Ser inte problemet att bo i innerstan, bor själv på Kungsholmen.
    Har en båt på båtklubb vid Slagsta tar ca 15min att åka dit, har även en trailer ståendes på klubben ifall man vill åka någon annanstans.
    Fiskar ganska ofta med odelade spön & det ser jag inte heller som något problem snarare som en fördel då dom alltid är riggade & redo.

    Kommentera


    • #3
      Flyttade från innerstan ut i provinsen för fem år sen, det underlättar fisket en hel del med båt 200m från bostaden. Dock är ju skärgårdsfisket kass nuförtiden så efter några bompass blir det båtfiske i insjö/sommarstället.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
        Flyttade från innerstan ut i provinsen för fem år sen, det underlättar fisket en hel del med båt 200m från bostaden. Dock är ju skärgårdsfisket kass nuförtiden så efter några bompass blir det båtfiske i insjö/sommarstället.
        Hej William;

        Jag tror inte att skärgårdsfisket är kass nuförtiden...
        Samma sak hörde jag redan på 1960-talet...

        Då liksom idag gäller det att söka efter och hitta nya intressanta fiskeplatser...
        Fyra Rätt och du är dagens vinnare....

        Skapa ett för dagen "vinnande mönster"!
        Bli inte missmodig när du fiskat några timmar utan att ha fått ett enda hugg! Kom ihåg att du inte i förväg exakt vet var fisken finns. Du har inget skäl att helt byta område innan du bildat dig ett "mönster". Fortsätt att fiska dig framåt samtidigt som du testar olika beten och studerar både ekolod och sjökort. På detta sätt kan du noggrant studera och fiska av nya, heta platser och gamla favoritställen. Snart så börjar du hitta fisken. Var då noga med att memorera topografi, växtlighet och andra detaljer på varje ställe där du kommer i kontakt med fisk. Nu, när du vet var fisken uppehåller sig, kan du förflytta dig till andra platser som har samma typ av topografi och övriga egenskaper som stämmer med de ställen du redan fått fisk på. Detta kallas att skapa sig ett vinnande "mönster"!
        Ett "vinnande mönster" består av rätt plats, rätt bete, rätt tid och rätt fisketeknik! När du söker efter stor gädda och lyckats skapa dig ett "mönster" för dagen som ger bra resultat då är det bara att fiska på. Det är tidig vår och du hittar en "monstergädda" i en djupbrant utanför en lekvik. Fiska omsorgsfullt av det närliggande området med en sjunkande wobbler. Spinn in wobblern otroligt långsamt tätt utefter botten med varierande långa spinnstopp. Det lönar sig! Hittar du en stor gädda på en plats, står det i regel flera stora i närheten och väntar! Gäddorna kan stå tätt på en platå i djupbranten eller vid den nedre brytlinjen där slätbotten tar vid. De kan stå i en djupgrop mitt inne i en lekvik eller vid botten nedanför en bergsbrant. Som wobbler rekommenderar jag sjunkande Swim Whizz och Cisco Kid 600 eftersom jag själv genom åren tagit många gäddor över tio kilo på dessa två wobblerfabrikat. Självklart finns det massor av andra bra wobbler att välja bland....


        https://www.google.se/search?q=leif+...=1573708732199

        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Senast ändrad av Old Firehand; 2019-11-14, 06:20.

        Kommentera


        • #5
          Fiskade i Mälaren samt mindre insjöar hela min uppväxt, med små medel, och fick hur mycket fisk som helst. Spenderar nu groteskt mycket på prylar och fiske i skärgården och har aldrig haft så dåligt fiske, det kan ju vara så att jag är en dålig fiskare men något borde jag ju ha lärt mig under 40 års fiske. Oftast får man vara nöjd med att det var en fin dag på sjön i sällskap av sälar och skarvar.

          Kommentera


          • #6
            Det gäller att vara mångsidig.
            Fiskar främst på vintern då det är min passion och jag ser det som en större utmaning och något som jag förstår mig på bättre.
            För sommaren så försöker jag bygga upp en båtflotta. Hur för tillfälligt 5 båtar. En på trailer, utrustad med 2 elmotorer, ekolod och sånt. Ett fiske jag inte förstår mig på.
            Har en båt i en sjö 15 minuters promenad hemifrån. Dit går jag med metspöet som mest för en avkopplande stund med det klassiska maskmetet och rödvita flötet.
            Har en takräckesbåt för äventyr till sjöar man kommer åt men ej har båt i.
            För alla andra sjöar ska jag ha en båt i vid pension. Förutom dom som trailern kommer åt såklart.
            Och har en båt för höstens nätfiske efter siklöja.

            Det dumma är att sitter man i båt så kastar man mot land, går man på land så önskar man sig en båt. Man blir ju aldrig nöjd.

            Kommentera


            • #7
              Båten står lastad på trailer brevid kajaken som är lastad på släpkärra =)

              Bor man i norra dalsland har man aldrig mer än 10 minuter till en sjö

              Kommentera


              • #8
                Tack för svar!

                Håller med Husbehov om att det gäller att vara påhittig. Blir sannolikt någon av dessa varianter för mig nästa säsong...

                Cosmoz, låter ju som en juste lösning med båt på båtklubb inom rimligt avstånd. Hur ser du på stöldrisk för motorer, elektronik och annan utrusning? Har du exempelvis båten riggad och klar med elmotor, ekolod, laddade batterier vid båtklubben, eller fraktar du vissa grejer för respektive tur?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Herrklamm Visa inlägg
                  Tack för svar!

                  Håller med Husbehov om att det gäller att vara påhittig. Blir sannolikt någon av dessa varianter för mig nästa säsong...

                  Cosmoz, låter ju som en juste lösning med båt på båtklubb inom rimligt avstånd. Hur ser du på stöldrisk för motorer, elektronik och annan utrusning? Har du exempelvis båten riggad och klar med elmotor, ekolod, laddade batterier vid båtklubben, eller fraktar du vissa grejer för respektive tur?
                  Vi har en grymt bra båtklubb, man får gå vakt en gång / säsong.
                  Har lodet fast monterat och elmotor sitter också alltid på.
                  Har aldrig varit med om någon stöld så länge båtvakten har gått. Däremot vintertid när den har stått på trailer då har jag blivit av med en soppadunk och en beteslåda.
                  Behöver man ladda batterierna då har vi elstolpar på bryggorna.
                  Så länge jag har varit medlem har ingen båt eller motor blivit stulen.

                  Kommentera


                  • #10
                    Har du bil så är ju en uppblåsbar kajak ett alternativ, så har jag löst det och är fantastiskt nöjd.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 587 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 624 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 337 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 577 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X