Vad stödjer du, minimimått eller maximimått? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad stödjer du, minimimått eller maximimått?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad stödjer du, minimimått eller maximimått?

I Jämtland en gång, på en sån där sommarstugesjö med konstgjord badstrand och allt. På östra sidan så var det flera hundra småstugor. En lokal karl livnärde sig på att vara vaktmästare minns jag, skotta snö innan nån kom, klippa gräset etc. Rena guldjobbet. Han tog en månads kostnad per stuga. Han plockade nog in en 20 000 kr efter skatt i månaden. På kanske 2 månaders jobb. Dock hade han dygnet runt jour. Men ändå.
    Men när jag bodde där så fick jag låna en båt. Som jag tog med en tjej ut i. Minns en gädda som följde efter draget. Hon skrek rakt ut att hon skulle hoppa ur båten om jag lyfte upp gäddan. Helt livrädd var tjejen över den stora gäddan. Och den var stor. Var dock en 20 år sedan. Men kan tänka mig att sjön hade ett stort fisketryck sommartid. Sådana gäddor är ju sällsynta.

Häromdagen tog jag upp en matgädda och en tanke slog mig. Tänk om gäddan skulle få ett minimimått i mitt område. Ur matsynpunkt blive det nog en katastrof. Abborre skulle dock påverka mig ännumer. Kanske till den grad att jag slutade fiska helt.

Vet dock att få äter gädda och på detta forum känns det som att fiskare som äter fisk är i samma antal.

Skulle nåt sånt påverka dig? Eller rent av att du sitter och offrar nån get till gudarna att det ska införas?

Varför skulle det bli en katastrof om gäddan i ditt område fick ett minimått?
    Tror väl inte att du tar upp och äter gäddor ändå som antingen är 40 el 50cm som brukar kunna vara minimått?
    Inte mycket mat på en sådan fisk, särskilt inte då gäddan.

Minimått restriktoner gör ofta att fiskbestånds medelstorlek ökar.
    Positivt att fisken i fråga hinner yngla av oss åtminstonde 1 gång innan den hamnar i röken.

Jag är själv för minimått av egentligen alla arter, men ännu mer ser jag hellre ett fönstermått inom vilket längdspann fiskar får tas ut för mat.
    Fungerar bra på de områden där detta införts och detta drar också upp medellängden på fiskbeståndet i vattnet.

Längdfönsteruttagsmått
    Med andra ord både minimått och maximått samtidigt, fisk under minimåttet skall tillbaks i vattnet och likaså fisk över maximåttet.

Ex gädda har ett uttagsfönster mått på 50-80cm eller något snarlikt?
    Egentligen så är det ju inom detta fönster de bästa matstorlekarna finns, en mindre gädda än 50cm är de inte mycket mat på heller bara en drös med ben samtidigt som en större gädda än 80cm kan vara dålig/träig i smaken pga ålder osv.
    Med maximått främjar man till att behålla de stora värdefulla exemplaren som är så viktiga för framtida genbanker för kommande storgäddor i ett vatten.

Simma lungt!

Kommentera

Ett fönstermått som kimmen nämnde är nog betydligt bättre än ett minimått.

Har hört att vissa sjöars gösbestånd där endast minimått tillämpas har resulterat i småväxta bestånd.
      ​​​​​​Sen finns det olika teorier om att dom aldrig hinner växa sig stora, eller att dom med bäst genetiska möjligheter att bli stora sållas bort.

Kommentera

Jag ser gärna ett tillägg av kvoter ovanpå det hela också.

Kommentera

Det där har jag frågat mig själv ett antal ggr. Jag fiskar uteslutande gös. Fisket bedrivs på 2 ställen. Dalälven och en sjö.
          i Dalälven gäller 40-60 cm och fritt antal. I sjön är det samma min-max mått men endast tre fiskar.
          Är verkligen ingen marinbiolog så hur de förökar sig i förhållande till din storlek vet jag inget om...
          Men en 40-50 cm gös är ingen stor gös. Jag försöker hålla mig mellan 50-60 cm om jag nu vill ha en matgös. Tyvärr händer det att det blir felkrokning som leder till alltför stora skador och då får den tas av daga.
          Är det någon som kan o vet hur det är med strlk på fisk och hur de reproducerar sig så svara gärna.
          // Sadda

Kommentera

Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
            I

Häromdagen tog jag upp en matgädda och en tanke slog mig. Tänk om gäddan skulle få ett minimimått i mitt område. Ur matsynpunkt blive det nog en katastrof. Abborre skulle dock påverka mig ännumer. Kanske till den grad att jag slutade fiska helt.
            På gädda är ett maxmått på 80cm lagom, abborre 40cm. Större exemplar är inga bra matfiskar ändå.

Kommentera

Vet dock att få äter gädda och på detta forum känns det som att fiskare som äter fisk är i samma antal.
              Det här är ju lite kul.
              Själv föredrar jag faktiskt egenfångad gädda framför många andra fiskar men stöter på väldigt många fiskare som antingen inte äter fisk alls eller gärna äter fisk från mataffärens frys men inte från lokala sjön/havet. Gädda verkar ju uteslutet för majoriteten.
              Fiskar själv inte för att kunna äta men hade nog svårt att fiska om jag inte ibland tog upp och åt fisk. Risken är väl att det här blir en sådan tråd just när denna typen av tankar vädras...

Skulle nåt sånt påverka dig? Eller rent av att du sitter och offrar nån get till gudarna att det ska införas?
              Gällande abborre tar jag nog upp relativt stora matfiskar i mina sjöar, finns gott om lite rejälare fisk och det är några då och då som följer med vilket jag inte ser några problem med.
              Gäddor plockar jag också upp i vad som för mig är typisk och smidig matstorlek, kanske 1.5-3.5 kilo eller något i den stilen.
              Det förekommer både mini- och maxmått i flera av sjöarna jag fiskar i och det är inte mer än att anpassa sig. Oftast stämmer måtten rätt väl med fisken jag tar upp, i sjöar utan måttgränser tar jag ändå upp fisk av ungefär samma storlek.
              Är generellt positiv till begränsningar, både gällande storlek och antal.

Kommentera

För mig så ligger en bra abborre på runt 1,5hg till max 3 hg. Får jag inge bra storlek så får 3hg duga. Som nödlösning. Men runt 2 hg är bäst. Och jag äter mycket abborre året om. Fiskar ju även med mjärde i en sjö under den tiden på året jag tycker det är för kallt att sitta i en båt. Men då är det enkelt att plocka dom man vill ha och slänga i resten. Har särskilda tygmjärdar från Finland som är mer vänlig än mjärdar av metall. Även en dragkedja som gör det lätt att ruska ut. Extra roligt är när man har nån med sig när man kollar och dom blir helt tokig när man kastar tillbaka större abborre, alltså över 4 hg. Har sett väldigt stora abborrar i mjärden under året.

Med gädda så är runt kilot bäst tycker jag. Men aldrig över 2 kg. Brukar ju dock aldrig mäta dom. Tror aldrig jag mätt en gädda i hela mitt liv. I ungdomen jämförde vi en gädda med en grabb på 6 år, gäddan var längre vill jag minnas. Har bild i nåt album tror jag.
                Har en fiskekamrat. När hans mor levde så ville hon ha gäddor på runt 2-3 hg. Hon kokade dom för gelatinet mest. Rensade gäddan och blandade ihop med gelatinet och la på smörgås.

Jag har väl också anpassat mitt uttag till det jag anser dussin fisk. På sommaren dock blir det lite matgäddor då dom flesta man får är för stora.

Jag är dock glad att läsa att fler äter gädda då många jag känner ser det som en skräpfisk. Ska vara öring helst. Dom lägger miljoner på fiskevård i mitt område för öringen. Men inte nåt för gäddan trots att den har nog minskat mer än vad öringen gjort i samma sjö.
                Skulle jag lägga en sommarvecka på att fiska en matfisk av öring eller gädda så skulle jag fått fler öringar än gäddor i mat storlek. En stor öring kan man grava. Och det tycker jag är gott. Jag hade ju dock fått fler antal kg gädda. Men då 5kg + som regel. Värdelös matfisk. Dom gör bättre nytta i sjön med att hålla abborrarna i trim.

Jag är ju ändå glad. Ett minimått på abborre på säg 25 cm skulle upplevas som en ren pungspark. Söderut där det är ett hårdare fisketryck så förstår jag det. Här där jag bor finns det sjöar som folk inte fiskar i. Många sjöar här är bra vatten tack vare att folk fiskar med mjärde, ryssja och nät. Mycket småfisk åker upp som bifångst och minskar konkurrensen i sjöarna. Vilket ökar storleken.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 450 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art