Mina tankegångar kring linval till abborrfiske. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mina tankegångar kring linval till abborrfiske.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Fiskade med Stroft GTM 0.20 idag. Jättefin lina och tyckte den fungerade bra.
    En sak som jag inte tror jag haft med flätlina. Vid skatbo/linresning går lösa slingor djupare in i linvarven/spolen med nylon. Kan det stämma?

    Pressade grejorna med för lätta beten än vad dom är menade att göra. Så det blev lite linresningar och små skatbon några ggr.

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg
      Pressade grejorna med för lätta beten än vad dom är menade att göra. Så det blev lite linresningar och små skatbon några ggr.
      Om man inte får linresning och trassel så testar man inte rullens potential fullt ut...

      Jag testar gärna gränserna med mina prylar men backar till en gräns där jag gott och väl är på säkra sidan vid fiske. Det är långt mycket mer effektivt att kasta lite kortare och problemfritt när man fiskar än tvärt om.

      Kommentera


      • #33
        Sedan jag allt mer börjat fiska med olika typer av hårdbeten som blades och tailspinners, så tycker jag att jag tappar fler fiskar än med jigg. Jag misstänker att kombinationen snabba spön - stum lina - små krokar inte är en optimal kombo vid abborrfiske, så på mina senaste fisketurer har jag börjat fundera på att antingen försöka få tag på ett mjukare spö eller testa med en nylonlina.

        Visserligen känns det lite udda att gå tillbaka till nylon om jag tänker tillbaka på vilken revolution det var när de första flätlinorna kom. Men jag gissar att dagens nylonlinor är stummare än de gamla gummisnoddarna som man fiskde med på 60- och 70-talet. Det är hur som helst billigare att testa med att byta lintyp än att börja leta efter mer mjuka/förlåtande spön, så jag beställde hem Stroftlinan som Xerup hintade om.

        Fick hem linan i går och spolade på den på en 5-6 år gammal nästan helt oanvänd Ambassadeur Revo ALX som sitter på ett lika sällan använt ABU Veritas 2.0-spö. I morgon eftermiddag/kväll blir det till att testa denna kombo i hemmasjön, ska bli oerhört spännande!

        Kommentera


        • #34
          Vilken dimension valde du?

          Jag beställde 0.16 och 0.18... tunnt... ja, men jag kommer inte lyfta fiskarna i linan :-)

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
            Vilken dimension valde du?

            Jag beställde 0.16 och 0.18... tunnt... ja, men jag kommer inte lyfta fiskarna i linan :-)
            Oj, jag valde 0,25...behöver nog det för de monsterborrar jag räknar med att dra upp nu :-) Skämt åsido, tänkte mer dels på att dimensionen kanske inte är riktigt lika kritisk på spinn som på haspel, dels att jag riskerar att tappa fler beten med tunnare lina.

            Kommentera


            • #36
              Jag har använt 0.28 till abborre med Berkley flouroshield utan problem så 0.25 funkar nog bra.

              Jag får ju aldrig nån fisk här hemma på gräsmattan så jag går "light" med gott samvete :-)

              Kommentera


              • #37
                Jag kör 0,28 och 0,30 nylonlinor. Sällan tunnare då jag föredrar tjocka linor för att pressa fisk (som man kan göra i större grad med nylonlinor än flätlinor). Sedan är tjockleken bra för nöttåligheten, speciellt mot gädda.

                Kommentera


                • #38
                  Testade Stroftlinan några timmar idag och det var ingen hit tycker jag. Det var svårt att känna betets gång, inte ens de mest ilskna bladebetena, sådana som får hela spöt att vibrera med flätlina, gav någon vidare känsla förrän man i princip hade vevat hem dem till kajakkanten.

                  Alla beten jag provade kändes ungefär lika döda att veva hem, ungefär som när man får lite skräp på kroken så att betet bara går rakt fram utan motstånd. Jag fick ingen känsla i fisket och hade svårt att avgöra hur fort betet gick.

                  Jag tänkte ett tag att det kanske hade med spöt att göra, Veritasspöt är klassat upp till 30 g och kändes lite underklassat, det laddade dåligt på beten under 18 gram vilket jag oftast använder för abborre.

                  Provade därför att sätta rullen på mitt favorit haspelspö som jag hade tagit med, ett Perchzilla 4-18 g, och hakade på ett 14 grams SG Vib Blade. När jag sätter fast linan i det bakersta hålet på detta bete så känner jag med flätlina betets vibrationer direkt i handen och minsta pet på draget känns direkt. Men med nylonlinan blev det ungefär samma resultat som med Veritasspöt....

                  En positiv sak med Stroftlinan är dock färgen. Till skillnad mot flätlinor så verkar nylon behålla färgen nycket bättre. Jag kunde inte märka tillstymmelse till att linan färgade av sig så som flätlinor gör (i alla fall de jag har testat) och linan syntes fantastiskt bra. Jag fick känslan av att linan behåller sin gula färg under hela sin livslängd utan att blekna.

                  Summa summarum: jag fortsätter nog med flätlina...

                  Kommentera


                  • #39
                    Idag testade jag att fiska med berkley fluoroshield till jerkbaitfisket efter abborre.
                    Funkade halvdant, speciellt till beten med större sked som går djupare.
                    Vid fiske med rappala shadow rap shad deep var det som att dra i en gummisnodd, men gick att få till gången någorlunda på väldigt korta kast.
                    Ytbeten gick fantastiskt bra och även grundgående jerkbaits gick att få skaplig gång på.
                    Men känns som jag behöver få tag på en något stummare lina men vill samtidigt ha lite stretch att drilla fisk på.
                    Tar gärna emot tips på en fluorcarbon med litet linmine.
                    Alternativt går jag tillbaka till flätlina som TiSo

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
                      Idag testade jag att fiska med berkley fluoroshield till jerkbaitfisket efter abborre.
                      Funkade halvdant, speciellt till beten med större sked som går djupare.
                      Vid fiske med rappala shadow rap shad deep var det som att dra i en gummisnodd, men gick att få till gången någorlunda på väldigt korta kast.
                      Ytbeten gick fantastiskt bra och även grundgående jerkbaits gick att få skaplig gång på.
                      Men känns som jag behöver få tag på en något stummare lina men vill samtidigt ha lite stretch att drilla fisk på.
                      Tar gärna emot tips på en fluorcarbon med litet linmine.
                      Alternativt går jag tillbaka till flätlina som TiSo
                      Jag letar febrilt bland fluorocarbonalternativen. För tillfället testar jag Berkley Trilene 0,28 på min jerkbaitrulle.....men den är lite väl styv i mitt tycke och har en del linminne. Trasslar inte så värst ofta i vanliga fall, men med den där linan har jag fått säkert 15 skatbon på kort tid, varav 2 av dem var ganska allvarliga. Den sitter på än, men det är nog inte min favoritlina direkt. Strike Wires Fluorocarbon kan jag heller inte säga att jag tyckte var världsbäst, men den var mer lätthanterlig än Trilene. Sämsta jag prövat är Sufix FC 21 som började fransa sig väldigt redan efter 4 pass. Den hängde inte ens med ett halvår. Nästa gång får jag testa Sunlines eller Seaguars fluorocarbon. Jag gillar egenskaperna i fluorocarbon och du känner märkbart mer med fluoro kontra nylon, men utbudet på Sveriges marknad är inte särskilt bra. Sunline och Seaguar är ju båda populära i staterna och nu när båda linor går att ta hem från svenska distributörer (Hookmeup och Inter Tackle) har vi åtminstone två alternativ med bra rykte.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 320 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 454 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 315 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 553 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X