Mina tankegångar kring linval till abborrfiske. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mina tankegångar kring linval till abborrfiske.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Glömde skriva hur jag upplever berkley fluoroshields övriga egenskaper.
    mjukare och mer följsam nylon har jag aldrig upplevt tidigare, stor skillnad mot linorna man använde fram till flätlinans intåg.
    Upplevde den väldigt stark och ett besvärligt bottennapp var inga problem att pressa loss.
    Däremot var den jobbig bland gräs och näckrosor jämfört med flätlina som bättre skär sönder växter samt att man slipper gummisnods effekten när man ska rycka loss betet.

    Ska ge linan några försök till så får jag se om det är något att köra vidare på

    Kommentera


    • #42
      Jag tror att många av oss gärna fiskar med långa kast och därmed mycket lina utanför rullen.

      Jag använder ganska styva spön med lite högre kastvikt än vad mina beten väger i snitt. Med mycket lina mellan bete och rulle vill jag gärna ha stum flätlina oavsett om jag fiskar djupt eller grunt. Att kroka en fisk med 30 meter stum lina ute går bra... men när betet är 4 meter eller närmare mig vill jag helst inte få ett hugg.

      När jag ser på klipp från bassfisket i USA ser dom ut att kasta mycket kortare och täcka vattnet genom ständig förflyttning av båten istället. Vid kortare kast under 15 meter tror jag absolut att flourcarbon eller nylonlina kan ha stora fördelar mot flätlina.

      Testa monolinorna på lite kortare avstånd. Om korta kast inte passar fisket man bedriver kan man nog spara både tid och pengar på att fortsätta med flätlina.

      En sak till... det är nog många som anser att exempelvis SpiderWire smooth 12 är svindyr med ett pris över 350:- för 150 meter... men att man sen kan lägga hutlösa summor på en mängd andra saker som knappt fyller ett behov för verkligt fiske får mig att fundera...

      Vi som flugfiskar köper glatt en lina som kanske är 30 meter för en tusenlapp utan att fundera så mycket över det... en bra lina behövs vid flugfiske helt enkelt.

      Tycker man att 150 meter lina som kostar 350:- är dyrt kan man ju dela upp den i tre längder... för det är inte många som verkligen kastar 50 meter. Grunda spolen med nån gammal skitlina. Vänd på dom där 50 metrarna efter halva säsongen. Gör man kan man dela upp priset/6 och varje påspolning kostar en dryg femtiolapp... eller två liter bensin... eller en halv pizza...

      Med ovanstående i bakhuvet kanske man då kan kosta på sig en lina som faktiskt är dyr... från japan... eller Saturnus... eller youranus...och att den då svindyra linan faktiskt kanske lever upp till ens förväntningar om hur en bra lina är och ska vara... dessutom kanske man då på köpet slipper falla för vad reklamnissarna i cykeltröjor i våra svenska fiskeproduktioner försöker lura i oss angående amerikanskt jävla junk...

      Frågor på det?

      Kommentera


      • #43
        Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
        dessutom kanske man då på köpet slipper falla för vad reklamnissarna i cykeltröjor i våra svenska fiskeproduktioner försöker lura i oss angående amerikanskt jävla junk...

        Frågor på det?
        Ingår det att slippa den svengelska amerika(cykel)slangen med så tackar och bugar jag.

        Kommentera


        • #44
          Jag har ju fiskat nylon i många år nu. Och bara sett fördelar med det. Men fiskar nästan uteslutande från båt. Och står nästan aldrig och kastar långt. Aldrig funnits skäl till det. Korta styva spön och relativt nära är flät inte roligt.
          Men om man nu skulle gilla spöna som säljs i Sverige kan flät ibland vara ett måste. Med dess lustiga aktioner.

          Kommentera


          • #45
            Jag tror mycket väl nylon kan ha sin plats, men mycket beroende på spöets egenskaper.

            Jag föredrar långsammare och mer följsam auktion på mina abborrespön till hårdbeten så i de allra flesta fall är flätlina optimalt enligt mig.
            Spöt jag använder till jerkbaitfisket är betydligt styvare och snabbare vilket jag upplever ger fler tappade fiskar i kombination med flätlina, därför jag nu söker efter ett alternativ.
            Funderar nu på att använda några meter nylon längst ut för att få lite mer stretch men ändå behålla kontakten vid långa kast
            ​​​​​​

            Kommentera


            • #46
              Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
              Jag tror mycket väl nylon kan ha sin plats, men mycket beroende på spöets egenskaper.

              Jag föredrar långsammare och mer följsam auktion på mina abborrespön till hårdbeten så i de allra flesta fall är flätlina optimalt enligt mig.
              Spöt jag använder till jerkbaitfisket är betydligt styvare och snabbare vilket jag upplever ger fler tappade fiskar i kombination med flätlina, därför jag nu söker efter ett alternativ.
              Funderar nu på att använda några meter nylon längst ut för att få lite mer stretch men ändå behålla kontakten vid långa kast
              ​​​​​​
              3 m nylontafs skulle nog funka i ditt fall, men jag gillar verkligen hur fluorocarbon sjunker undan från vinden och att man kommer ner lite djupare med vanliga (ej djupgående) jerkbaits med den linan än med flätad lina. Optimalt hade väl varit två jerkbaitcombos, en för lättare/ej djupgående jerkbaits med fluorocarbon och en combo med flätad lina och lång nylontafs för djupgående jerkbaits...

              Kommentera


              • #47
                Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                Optimalt hade väl varit två jerkbaitcombos, en för lättare/ej djupgående jerkbaits med fluorocarbon och en combo med flätad lina och lång nylontafs för djupgående jerkbaits...
                Eller inte... Classe69 hade du en tanke om att man inte får mer fisk för att man har dyra prylar... och jag har inga dyra prylar... men ganska många och även med två uppsättningar spö/rulle men med olika lina så får jag likt förbannat inte mer fisk... jag borde sälja av med det mesta och börja fiska istället för att skylla på utrustningen :-)


                Kommentera


                • #48
                  Då åska ställde in eftermiddag/kvällens fiske så hade jag gott om tid att lägga om linan istället.
                  0,16 mm flät som nu övergår i en 4 meter nylontafs med berkley fluoroshield 0,28
                  Två olika set för djupgående och grunda jerkbaits vore optimalt, men är inget alternativ.
                  ​​​​​​Vill helst inte ha med fler än två eller maximalt tre uppsättningar vid fiske.
                  Ett crankbaitspö, ett till jerks, och ett haspel till jiggfisket.

                  Kommentera


                  • #49
                    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

                    Eller inte... Classe69 hade du en tanke om att man inte får mer fisk för att man har dyra prylar... och jag har inga dyra prylar... men ganska många och även med två uppsättningar spö/rulle men med olika lina så får jag likt förbannat inte mer fisk... jag borde sälja av med det mesta och börja fiska istället för att skylla på utrustningen :-)

                    Jag personligen tänker ofta "vad vore det mest optimala?" Jag försöker vara så väl anpassad som möjligt och i mitt huvud innebär detta att ha såpass optimal utrustning som möjligt. Sedan får man inte glömma att utrustning inte är allt. Man kan fiska som en kråka trots att man äger rullar för 100000 kr. Det är däremot verktyg till att lyckas. Största anledningen till att jag köper så mycket rullar dock är för att jag är prylnörd. Det är en kul del av fisket. Optimal utrustning och entusiastutrustning gör fisket roligare för mig.

                    Kommentera


                    • #50
                      Jag tror det ligger mycket i det som Xerupskriver, nämligen att amerikansk bassfiske ofta bedrivs på annorlunda sätt än abborrfisket här hemma, bl a beroende på att bassens och abborrens beteende skiljer sig åt och att miljöerna ofta ser helt annorlunda ut än svenska sjöar och skärgårdar.

                      Relativt korta kast och grundgående beten, där kan säkert nylon/fc ha sina fördelar, men om jag tittar på mitt eget abborrfiske så bedrivs det i huvudsak på djup mellan 3 och och 6 meter. Eftersom jag fiskar från paddelkajak så fiskar jag också oftast stationärt, dvs ankrar upp och försöker täcka så stort område som möjligt vid varje stopp. Det innebär att jag allt som oftast sular iväg mina beten för kung och fosterland. Jag kan bara konstatera efter att ha testat Stroftlinan att nylon inte funkar optimalt vid den typen av fiske, i alla fall inte för mig.

                      Jag tror inte heller att det blir någon avgörande skillnad med någon annan nylon- eller fc-lina. Det jag ev. skulle vinna med nylon/fc i form av färre tappade fiskar när de väl sitter på kroken skulle jag med råge förlora på alla hugg som jag skulle känna för sent eller inte känna alls.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 577 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 592 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 331 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X