Hullinglöst - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hullinglöst

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hullinglöst

    2022 är året då jag kommer köra 100% hullinglöst.

    Jag fiskar inte för födan men äter vissa av fiskarna jag får upp.

    Hur gör ni?

  • #2
    Brukar klämma in hullingarna på de krokar som har det eller klippa bort dem om möjligt så blir det så mycket enklare att släppa loss fisken vilket jag gör med allt utom några få matfirrar och jag har inte märkt att jag skulle tappa fler pga avsaknaden av hulling så bara fördelar som jag har upplevt det.

    Kommentera


    • #3
      Tänkte också köra hullinglöst i år

      Kommentera


      • #4
        Jag kommer börja köra hullinglöst till mitt abborrfiske med hårdbeten. Det finns två anledningar till detta.

        1. Det är skonsammare mot fisken. Inte för att hullingar utgör särskilt mycket skador på fisken ändå, men på beten med mycket krokar blir det ibland lite mycket med 9 st hullingar.

        2. Jag krokar av snabbare med hullinglösa krokar. Kommer man in i ett "race" där man får abborre på abborre vill man inte stå och kroka av medan polaren drar fisk. Man kan få fler abborrar om det går snabbare att kroka av. Därför är hullingslöst också mer effektivt.

        Kommentera


        • #5
          Jag har kört hullinglöst i flera år. Och nej, det säger jag inte för att vara någon duktig som kan bättre än andra. Utan egentligen av den enkla anledningen då jag fiskar mycket själv i båten och är ett herrans klantarsle så vill jag snabbt, och förhoppningsvis enkelt, kunna avhälpa en eventuell krok i fot eller hand.

          Att det är enklare att få ut kroken ur en fisk är en bra bonus. Har polare som kör med hulling som får klippa krokar till höger och vänster varje pass.
          Och med det upplever jag inte att jag tappar mer fisk utan det är samma som tidigare.
          Sitter inte fisken riktigt så kvittar det om det är med eller utan hulling enligt mig. Har tappat fin fisk även med hulling så ja...

          Kommentera


          • #6
            Jag har nypt in de flesta av mina krokar, men är lite sugen på att gå över till hullinglöst helt. Har ni någon vettig modell ni kan rekommendera? Jag vill gärna ha någon variant som håller skärpan bra, vet med mig att jag inte vässar dem vidare ofta när de väl sitter.

            Kommentera


            • #7
              Owner har denna - https://www.sportfiskegiganten.se/pr...c9a7c89b&_ss=r

              VMC har denna - https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...riant=124277NO

              Sen lite smygreklam till handlarna!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
                Jag kommer börja köra hullinglöst till mitt abborrfiske med hårdbeten. Det finns två anledningar till detta.

                1. Det är skonsammare mot fisken. Inte för att hullingar utgör särskilt mycket skador på fisken ändå, men på beten med mycket krokar blir det ibland lite mycket med 9 st hullingar.

                2. Jag krokar av snabbare med hullinglösa krokar. Kommer man in i ett "race" där man får abborre på abborre vill man inte stå och kroka av medan polaren drar fisk. Man kan få fler abborrar om det går snabbare att kroka av. Därför är hullingslöst också mer effektivt.
                Detta dvs snabbare avkrokning gör stor skillnad både vid gäddfiske men definitivt med abborrfiske.

                Har böjt in hullingarna på de flesta trekrokar sen ett par år. Superskönt att det inte är lika pilligt att kroka av speciellt när det är jakt och hugg hela tiden.

                kör med hulling enbart vid jiggfiske men där är det oftast enkelt att kroka av ändå.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                • Newborn
                  Svar till Värde?
                  av Newborn
                  Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                  2024-01-13, 20:31
                • Knox88
                  Värde på spön ?
                  av Knox88
                  Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                  2023-08-13, 11:49
                • Backslag
                  Svar till Cisco Kid, mindre
                  av Backslag
                  Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                  2023-09-03, 20:16

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                15 svar
                4 587 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                63 svar
                13 638 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                16 svar
                1 467 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg mrfisker  
                Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                19 svar
                5 337 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                20 svar
                25 580 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Arbetar...
                X