Vad är grejen med regnbågs-put-and-take? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är grejen med regnbågs-put-and-take?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vad är grejen med regnbågs-put-and-take?

    Såg nyligen följande artikel: https://www.fiskejournalen.se/fisken...en-i-framtiden

    Där låter det som det skulle vara stor katastrof om man inte får sätta ut regnbågar och fisketurismen skulle dö ut etc.

    Varför måste det sättas ut regnbåge? Är det så dåligt med inhemska fiskarter att det inte finns nåt att fiska efter annars? Och om man ska sätta ut nåt, vore det inte mer logiskt med arter som hör hemma i vårt svenska ekosystem som exv. vanlig öring?

    Jag har själv tillgång (via fiskeklubben jag är med i) tillgång till en sjö där det planteras regnbåge, och har givetvis testat att fiska efter det, men förstår ärligt talat inte riktigt tjusningen.
    Känns så oerhört artificiellt, har man tryckt i 1-2kg regnbågar, ja då är det just sådana man kan fånga. Med abborre och gädda vet man ju aldrig, kanske är det "gammelgäddan" på 10+kg som kliver på nästa gång!

  • #2
    Nu är det väl så att just gädda är det ju inte så många som vill äta. Och herregud klubbar du en stor abborre eller gädda nu så lever du med dödshot.
    P&T fiske är ju fiske för att sen äta.
    Öring, absolut. Tror dock den är kinkigare att få att hugga och får inte de som betalt dyra fiskekort någon fisk kommer de inte tillbaka.
    Sen är det ju så att vi alla är olika. Jag skulle inte kunna tänka mig nu något stadsfiske som blivit så populärt. Ex Malmö kanal. Men förstår de som gillar dry.

    Kommentera


    • #3
      Tycker att p&t fisket efter b la regnbåge är bra! Finns fler arter som kan odlas/fiskas på samma sätt som redan nämnt Öring & röding.

      Tänker att det är fantastisk möjlighet att kunna få plocka sin matfisk utan att fundera hur livet/ekosystemet i sjön påverkas utan det kommer ny fisk om ett par veckor.
      Vatten med vild fisk klarar inte de uttaget på fisk som p&t gör.

      Nybörjare & äldre kan också lätt komma ut och fiska vid lättillgängliga sjöar/tjärnar.

      Regnbågen har som art stött på patrull i Värmlands län tack vare länsstyrelsens egna regler, därav artikeln i FJ.



      Kommentera


      • #4
        Skulle precis säga som Kimmen ovan att för yngre och äldre är det väl helt magiskt med P&T.

        Många får sina första stapplande fiskesteg i P&T
        Alla som flugfiskar, läs detta ur en skånings perspektiv, har kanske inte möjligheten att åka till Norrland och fiska älv för ädelfisk. Då är P&T en ruggigt bra alternativ.
        Det underhåller företag, både uppfödare och organisationer runt vattnen vid liv och då även håller folk sysselsatta.

        Jag lever och verkar i Malmö, så närheten till Malmö Kanal och det abborfisket är få förunnat. Så jag är busglad.
        Stadsfiske växer. Men de som inte har möjligheten så är P&T alldeles utomordentligt.

        Att inte få sätta ut fisk tror jag skulle kanske inte göra någon massiv skada för samhället i stort, men för de som drabbas kan det vara hela livet.

        Kommentera


        • #5
          Tycker kimmen redan skrivit mycket bra. I många sjöar har man slutat sätta ut just öring för att den är mer känslig och mindre anpassningsbar om jag förstått det hela rätt. Då jag just nu inte har möjlighet att fiska från båt så blir det mer och mer p&t, tror många andra som saknar båt också uppskattar just enkelheten.
          Håller annars med sdw om att det vore intressant att satsa på de arter som redan finns, vet att man odlar gös. Men ett sådant fiske är nog svårare att få till och mer känsligt för hur mycket fisk som tas upp.
          I de allra flesta sjöar planteras det inte ut fisk, brukar oftast vara tusenbröder och mindre gäddor vilket inte lockar mig.

          Kommentera


          • #6
            Det är givetvis helt subjektivt och jag dömer ingen som älskar att fiska inplanterad regnbåge för allt fiske är roligt, personligen tycker jag dock det är totalt ointressant och blir heller inte särskilt sugen på att äta fiskar uppfödda på pellets och antibiotika. Odlad lax är ju ännu värre imo.

            Kommentera


            • #7
              Håller med om att det är bra att det finns ett enkelt sätt för folk att komma ut och fiska. Kanske minskar det fisketrycket någon annanstans också. Man får ju också säga att just regnbågen bjuder på en ganska bra fajt också. Fiskar inte så ofta PT men både jag och min son fick några regnbågar utanför ett PT område, en lite älv som de simmat uppströms i. Då blev det hela lite mer intressant och jag tog med min kajak för att se om jag kunde hitta fler och större längre upp. Fick i alla fall en hel del feta gäddor…

              Kommentera


              • #8
                Regnbåge kan ibland kännas väldigt svårfångad hugger varken på skeddrag eller spinnare

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Henke E Visa inlägg
                  Regnbåge kan ibland kännas väldigt svårfångad hugger varken på skeddrag eller spinnare
                  Då brukar naturligt agn skörda framgångar.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag tror att det handlar mycket om tillgänglighet och att man tänker att man har större chans för fångst i ett P&T-vatten än i den lokala pölen som är sönderfiskad. Dessutom är bågen jävligt rolig att drilla och fin att äta.
                    För min del handlar det helt klart om tillgänglighet, är medlem i en klubb och vi har vårt vatten ett stenkast från där jag bor. Enda chansen många gånger att hinna med ett pass en vanlig sketen tisdag, och det är bekvämt att parkera precis vid sjön och gå på röjda stigar ner till perfekta fiskeplatser. Min erfarenhet är att det större delen av året är en riktigt jävla lurig och jobbig fisk att fånga, särskilt då de riktigt effektiva metoderna är förbjudna som verkar vara fallet i de flesta regnbågsvatten, åtminstone i mina trakter. Så i min bok är det riktigt sportfiske i allra högsta grad.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 575 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 571 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 465 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 329 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X