För varmt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

För varmt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hur kommer det sig att gäddorna är så känsliga under sommaren?
    Jag tycker det verkar lite konstigt med hur dom beter sig i övrigt under sommaren. Dom är ju aldrig så pigga annars som dom är då, ofta är dom ju mer i luften än under vattnet vid drillning då.

Kommentera

Ursprungligen postat av esoxlucius666 Visa inlägg
      Var ut en sväng igår kväll efter kl 22. Var 24,7 grader i ytvattnet här i mitten av Sverige...... Åt helvete för varmt för att plåga nån fisk med CR
      Abborre, gös, asp och många andra varmvattensälskande fiskarter klarar C&R mycket bra även i varmt vatten. Sunt förnuft gäller dock såklart. Blöder en fisk mycket, behåll fisken och ät den (om regelverket tillåter).

Kommentera

Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg
        Hur kommer det sig att gäddorna är så känsliga under sommaren?
        Jag tycker det verkar lite konstigt med hur dom beter sig i övrigt under sommaren. Dom är ju aldrig så pigga annars som dom är då, ofta är dom ju mer i luften än under vattnet vid drillning då.
        De kan inte ta upp syre särskilt bra i det varma vattnet. Gäddor är "byggda" för att attackera en bytesfisk snabbt och därmed inte göra av med energi under långt tid. I varmt vatten får gäddor ibland mjölksyreförgiftning pga långa fighter eller främst: blödningar. I vatten med temperaturer över 19°C är syremängden i vattnet mindre, vilket gör att gäddan ofta har svårare att ersätta mjölksyran i musklerna med syre. Abborren t.ex, är byggd för att simma mer och har därför inte i närheten lika mycket problem att ta upp syre igen i såpass varmt vatten. Anledningen till att de är så pigga under fighten är för att de är kallblodiga och har ungefär samma kroppstemperatur som vattnet. Fysiologi är jag inte särskilt bra på, men jag har för mig att gäddan har lättare att kyla sig än att värma upp sig. Gäddans trivseltemperatur är 14°C och då är gäddan helt enkelt piggast och behöver slösa minst energi på att värma/kyla sig. Det handlar helt enkelt om att gäddan kan ta ut mer energi på att fightas/attackera beten än under vintern.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
        64 svar
        15 436 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg .art
        av .art