Kass(t)längd med multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kass(t)längd med multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• anteman
    replied
    Ursprungligen postat av Hugg1 Visa inlägg

Ett varv med veven borde väl vara samma oavsett? Veven är kopplad till rotorn och rotorn snurrar väl alltid med samma utväxling oavsett spole. Om jag sätter på en mindre eller större spole påverkar inte hur mycket lina som tas in när man vevar?
    Jo som flera sagt, det blir skillnad. Ta linan och linda ett varv runt fingret. Ta samma varvrörelse runt handleden så ser du att utfallet blir olika.
    Senast ändrad av anteman; 2022-08-05, 11:51.

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Dom som pysslar med Casting är begränsade till en och samma typ av kastdobb med vikten 18 gram. Linan måste hålla en viss tjocklek och spetsen/toppen mot dobben måste vara tjockare för att inte linan ska gå av i utkastet... skapliga krafter om linan går av utav en liten vikt på endast 18 gram :-)

Dom bättre kastar över 100 meter.

Dom får lite "svart på vitt" när dom kan kolla varandras spön, ringar, linor, rullar och teknik.

För egen del hade det varit intressant att se andras resultat med exakt samma kastplugg/bete/vikt för att kunna jämföra min utrustning så som spön, rullar, linor... inte för att mäta längden på snorren...

Det som Hugg1 skriver om Svartzonker 30-90g där en 60 grams wiggler verkar kasta bra är ju någonting att ha i åtanke för mig exempelvis. Jag har ett sånt spö fast för multirulle och jag vill minnas att jag också fått fina kastlängder med just 60 gram och att spöet laddar bra med den vikten.

Dock så måste vi mäta med linräknare eller med måttband på torra land där det senare ger mest exakt resultat även om det för mig bara skiljer på nån meter fram och tillbaka mellan dom två nämnda metoderna om jag spänner upp linan innan jag mäter med linräknaren. Jag har en rapala som mäter i meter och en bekant har beställt två från Berkley som mäter i fot... den ena är beställd till mig.

Lämna en kommentar:

• LongButt
    replied
    Ursprungligen postat av Hugg1 Visa inlägg

Ett varv med veven borde väl vara samma oavsett? Veven är kopplad till rotorn och rotorn snurrar väl alltid med samma utväxling oavsett spole. Om jag sätter på en mindre eller större spole påverkar inte hur mycket lina som tas in när man vevar?
    Inte menat vara kaxig men tänk efter en gång till nu & visualisera i huvudet en 10ggr så stor spole denna gång, samt en bara hälften så stor spole mot nuvarande storlek medans du vevar in ditt bete...
    .
    Inget??

Lämna en kommentar:

• Hugg1
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    102cm är nog linintag med full spole, dvs stor diameter på linpaketet, det sjunker ju en hel del så på slutet av kastet kanske endast 60-70 cm utgör ett varv runt spolen. Frånlandsvind från kust med 60g låter kämpigt, vilken målfisk har du?

Ja längd på spö och tyngre betesvikt allt annat lika ger ju längre kast men det finns en gräns. Är betet för tungt och spöt kraftigt så blir det svårare att sätta hög fart på det hela. Vad gränsen går är till viss del individuellt givet styrka. Spana in rekorden i Casting, kanske kan ge viss vägledning? Välfylld spole, tunn lina och genom spööglor med låg friktion lär göra sitt.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    102cm är nog linintag med full spole, dvs stor diameter på linpaketet, det sjunker ju en hel del så på slutet av kastet kanske endast 60-70 cm utgör ett varv runt spolen. Frånlandsvind från kust med 60g låter kämpigt, vilken målfisk har du?

Ja längd på spö och tyngre betesvikt allt annat lika ger ju längre kast men det finns en gräns. Är betet för tungt och spöt kraftigt så blir det svårare att sätta hög fart på det hela. Vad gränsen går är till viss del individuellt givet styrka. Spana in rekorden i Casting, kanske kan ge viss vägledning? Välfylld spole, tunn lina och genom spööglor med låg friktion lär göra sitt.

Lämna en kommentar:

• Hugg1
    replied
    Om det är av något som helst intresse stod jag och kastade vid kusten i stark medvind med ett 60g wiggler. Räknade 130 vevtag på ett av dom längsta kasten.
    Använde ett sz black series pro 8”4’ 30-90g med en abu garcia revo premier 40 haspel som har en utväxling på 102 cm. Sufix 131 0.33 lina. 130 varv med veven betyder över 130 m lina. Det löper ju ut mer lina än längden på kastet men bör kastat minst 100 m.
    Känns som att 60g är optimal vikt för bäst kastlängd på det spöt. Lättare vikt ner mot 30-40g känns bra men upp mot 80g blir svajigt.

Undrar också vad som leder till längre kast. Är längre spön och tyngre beten alltid bättre för att kasta långt? Någon gräns finns det ju och någonstans finns den optimala längden och vikten för att kasta så långt som möjligt

Lämna en kommentar:

• Daar
    replied
    St croix lem80mhf
    svartzonker Abu rullen från sportfiskeboden fast 4000 storlek full trimmad
    spider wire 8 x 0.28mm
    scoutswimmer Buster Jerk Westin swim
    50-60m kast utan problem

Lämna en kommentar:

• LongButt
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    Om man aldrig ljuger behöver man aldrig minnas vad man har sagt...

Jag tror det finns en och annan, både nybörjare och äldre rävar inom fisket som river sig i huvet både en och två gånger när dom ser rena fantasisiffror på kastlängder som folk säger sig ha presterat med sportfiskeprylar som i vissa avseenden skulle kunna göra någon inom världseliten inom casting att vilja byta utrustning... som att köra formel 1 med en gokart ungefär...

Jag vill att vi slår hål på alla myter och fantasifoster och erkänner för oss själva att vi inte har några superkrafter.

Jag vill även att vi tar oss ut ur forumet och träffas på riktigt och lär av varandra. Att få ett rejält skatbo är inget konstigt... om man inte har fått ett riktigt trassel som inte går att reda ut så har man förbanne mig inte ens försökt att optimera sin egna teknik och maximerat rullens potential till 100%.

Tycker man att det är för dyrt att få trassel med premiumlinot så köp en kilometer Berkley Big Game för 100:- https://www.tradeinn.com/waveinn/sv/...-m/137864513/p

Låt oss lära av andra... låt oss lära av andra.

Hmm... Känner mig alltid lite fjompig när jag ska krama om andra män & berätta va bra dom är men tar de idag...

De var läsning som kändes i själen! Den borde alla i forumet ”tvingas” läsa för fortsatt medlemskap. Du har verkligen mycket hjärta. Ska försöka ta de till mig ordentligt med...

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Om man aldrig ljuger behöver man aldrig minnas vad man har sagt...

Jag tror det finns en och annan, både nybörjare och äldre rävar inom fisket som river sig i huvet både en och två gånger när dom ser rena fantasisiffror på kastlängder som folk säger sig ha presterat med sportfiskeprylar som i vissa avseenden skulle kunna göra någon inom världseliten inom casting att vilja byta utrustning... som att köra formel 1 med en gokart ungefär...

Jag vill att vi slår hål på alla myter och fantasifoster och erkänner för oss själva att vi inte har några superkrafter.

Jag vill även att vi tar oss ut ur forumet och träffas på riktigt och lär av varandra. Att få ett rejält skatbo är inget konstigt... om man inte har fått ett riktigt trassel som inte går att reda ut så har man förbanne mig inte ens försökt att optimera sin egna teknik och maximerat rullens potential till 100%.

Tycker man att det är för dyrt att få trassel med premiumlinor så köp en kilometer Berkley Big Game för 100:- https://www.tradeinn.com/waveinn/sv/...-m/137864513/p

Låt oss lära av andra... låt oss lära av varandra.
    Senast ändrad av Xerup; 2022-08-04, 21:18.

Lämna en kommentar:

• LongButt
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

79,1 om jag får be... 80 kom vi aldrig upp till... :-)

Jag hade nog ett kast med min ABU Garcia Revo Beast 41 som kan ha varit längre men det mättes aldrig... då kastade jag ett blysänke av droppformat som vägde 140 gram... det är 100 gram mer än vad som satt på Ahvens PD Special :-)
    Hahaha jaja man märker du är väl vaccinerad mot den kroniska pandemin som verkar drabba alla som någonsin fångat en fisk sedan urminnes tider, sjukdomen ”sportfiskarmytomani”.. Hehe & de är ju bra iaf!!

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
11 svar
13 287 visningar
0 gillar
Senaste inlägg jimmy85
av jimmy85