Kass(t)längd med multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kass(t)längd med multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av LongButt Visa inlägg
    Xerup.

80 meter med multi & en ambassadör dessutom!?? My God!! Är verkligen imponerad! Ingen idé för mig att ge mig på något sådant för vet vad som händer när jag börjar ladda så...

Jag sitter snart där med sax eller kniv & konstaterar att varför lär jag mig aldrig... hehe
    79,1 om jag får be... 80 kom vi aldrig upp till... :-)

Jag hade nog ett kast med min ABU Garcia Revo Beast 41 som kan ha varit längre men det mättes aldrig... då kastade jag ett blysänke av droppformat som vägde 140 gram... det är 100 gram mer än vad som satt på Ahvens PD Special :-)

Lämna en kommentar:

• LongButt
    replied
    Xerup.

80 meter med multi & en ambassadör dessutom!?? My God!! Är verkligen imponerad! Ingen idé för mig att ge mig på något sådant för vet vad som händer när jag börjar ladda så...

Jag sitter snart där med sax eller kniv & konstaterar att varför lär jag mig aldrig... hehe

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Tänkte fortsätta mina tester med Shimano 20 Metanium idag men gick bet... hur jag än försökte kom jag inte längre än 41,6 meter idag och kasten låg konstant strax över 41 meter hela tiden. Det kom en regnskur i eftermiddags så allt känns kladdigt idag... kan det göra att kasten blir två meter kortare tro.

För att testa så det inte är själva bustern som blir begränsande försökte jag mig på att kasta den med ett haspelspö istället... haspeln är klassad 15-45 så det är väl inte helt optimalt när det inte laddar som det ska... och jag är verkligen kass på att använda haspel men några kast kändes helt rätt efter ett tag så jag började mäta lite och kom fram till att jag kastar runt 38 meter med haspel så jag ska inte fortsätta testa med haspel något mer...

Lägger testandet åt sidan ett tag... det verkar inte finnas något övrigt intresse här just för sånt här testande och jag ska försöka fiska lite tills jag får hem shallow edition spolen från japan.

Återkommer med ytterligare ett test vid senare tillfälle...

Just ja, jag beställde hem tio 7,5 grams och tio 18 grams kastpluggar från castingförbundet... jag behöver nog inte tio av varje... så om någon eller några är intresserade av kastplugg kan ni ju skicka ett PM så löser vi det.

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Fick en stund över med totalt vindstilla nu och testade då att kasta 1,5g med Shimano Curado BFS och på den en spole med lager från roro samt min ABU Garcia Pro Max BFS Edition med kinaspole som väger 9 gram med lager och stift.

Jag spolade på den där japanlinan #1 som ska motsvara 0.17mm och testade rullarna med Major Craft Benkei 1-7g.

Båda rullarna kastar i snitt 15,8 meter och fan vet om det går att få iväg den där jiggen utan skalle längre med en kanon...

Det var kul att kasta tills jag såg att ingen av rullarna var bättre än den andra så jag testade med en gummijigg på 3 gram istället... fortfarande inget jigghuvud.

Nu kastar Shimano 24 meter blankt i snitt och då använder jag alla magneterna i bromsen... om jag orkar så ska jag testa att plocka ur en eller två och gör om testet med den rullen.

Bytte till ABU "DOYO" Garcia BFS och nu fick Shimano spö med 1,8 meter då Pro Max kastar 25,8 i snitt.

Det här var absolut inte vad jag hade trott eller räknat med även om jag såklart hoppades på att hemmabygget skulle prestera riktigt bra... klart över förväntan :-)

Att kasta så här fånigt lätta saker hemma i trädgården tillför dock inget i längden för mig och det tar en jäkla massa tid i anspråk att testa så här så jag har bestämt mig för att sälja Pro Max och Benkei till någon bättre behövande. Jag kommer fortsätta labba med curado bfs och Expride 3,5-10 istället då dessa vikter passar mig och min kastteknik bättre än überlätta prylar under 3 gram.

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Nu har jag vevat runt den där tiny bustern utan krokar här hemma i trädgården igen... vindstilla för en gångs skull innebar att jag kunde ägna mig åt lite finlir med kastbromsen.

Det är nu en Shimano 20 Metanium xg som testas ihop med ett ABU Garcia Svartzonker 6-21g.

Rullen har testats med 2 av bromsklossarna bortmonterade (det räcker med två) för att spara vikt på spolen. Då behöver jag vrida upp bromsen till 5 av 6 möjliga för att undvika linresning. Med den inställningen kom jag 39,5 meter.

Nu monterade jag dit alla 4 bromsskorna och kunde då vrida ner till läge 2 på externa justeringen och kommer då 43,5 meter.

Jag har testat med lite andra spön men märker ingen jättemarkant skillnad mellan kastlängderna men upplever nog ändå att rullen trivs bäst med det aktuella spöt med just 10 grams tiny buster.

Det hade varit riktigt kul att få veta vad ni anvönder för beten när ni kastade 60 meter med så lätta beten. Jag minns ju dessvärre inte vilka ni var som skrev det och jag hittar inte tråden. Kliv gärna ut garderoben om du känner dig träffad. Bete och linval är jag intresserad av att få veta.

Jag använder ju i sedvanliga ordning spiderwire smooth 8 0.13mm vilket jag funderar på att frångå till förmån för nån japansk lina med lite andra egenskaper än den amerikanska trossen... nu tror jag ju inte att jag vinner 17 meter på att byta lina... men många bäckar små.

Först ska jag testa att kapa bort 5 meter av befintlig lina åt gången med originalspolen jag använder nu. Den linan som sen är kvar kommer även testas med Shimanos egna shallow edition spole som är på väg hem. Samma resa blir det då med den spolen fast då kapar jag nog bara 2,5 meter åt gången

Nördigt? Jaha... :-)

Lämna en kommentar:

• Reekie
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    Vi pratade för mycket... jag hade tagit med mig papper och penna för att skriva ner allt... men... tiden springer iväg. Jag hade tänkt fota och kanske filma lite också... det blev aldrig av.

Om det blir fler tillfällen kanske det går att få ihop några fler... det finns väl några i skaplig närhet som kan och vill dyka upp hoppas jag. Reekie bor väl bara några mil bort... fiska kan han ju bevisligen... men kan han snacka bort en halv dag? :-)

Ahven pratade om att ta med nån spännande haspelutrustning nästa gång vilket jag tycker är lite kul... skulle vilja se när nån kastar över 100 meter så vi måste skaffa tre 50-meters måttband :-D
    Kul grej
    men jag är nog inte lika tekniskt insnöad som er, (än så länge) ;-) och ger man sig in i det här är det nog stor risk att både rullinköp trim och andra moderniteter skjuter i höjden igen :-D
    Jag hakar gärna på den dagen ni vill omsätta era teorier och testa er utrustning i praktiken ute på sjön :-)

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Vi pratade för mycket... jag hade tagit med mig papper och penna för att skriva ner allt... men... tiden springer iväg. Jag hade tänkt fota och kanske filma lite också... det blev aldrig av.

Om det blir fler tillfällen kanske det går att få ihop några fler... det finns väl några i skaplig närhet som kan och vill dyka upp hoppas jag. Reekie bor väl bara några mil bort... fiska kan han ju bevisligen... men kan han snacka bort en halv dag? :-)

Ahven pratade om att ta med nån spännande haspelutrustning nästa gång vilket jag tycker är lite kul... skulle vilja se när nån kastar över 100 meter så vi måste skaffa tre 50-meters måttband :-D

Lämna en kommentar:

• beachcast
    replied
    Vad för spön och beten körde ni med? Skulle vara intressant att få ta del av ännu mer av era resultat

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av Ahven Visa inlägg

Dubbla måttband till nästa gång.
    Ja... 50 meter var åt skogen för kort med dina rullar :-)

Jag ska se... jag kanske har en lasermätare här nånstans :-D

Lämna en kommentar:

• Ahven
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    Wee!

Vilken dag... Ahven och jag hade bokat förmiddagen till att nörda oss lite med måttband och en hoper olika spön och rullar. Vi träffades på en enorm gräsyta i Norrköping strax före åtta i morse och vädret var helt perfekt med klarblå himmel och mer eller mindre vindstilla...

Ahven plockar fram sin fina Ambassadeur 6500 C3 CT Mag som väl mer eller mindre är lite otestad sen tidigare... han fegar inte utan slår av på allt vad bromsar heter och så pratar vi inte mer om den rullen... jag sa att jag köper den..,. :-)

Ahven hade även en PD special som jag tror att jag kastade dagens längsta kast med och för att inte överdriva det hela så blev det 79 meter och 10 centimeter... och några millimeter... (visste ni att biltemas 50-meters måttband är graderat i mm hela vägen ut till 50 meter?)

Mitt egna kastande på plan mark slutade med 39 meter och 10 centimeter med en Tiny Buster på 10 gram och där går min gräns helt klart för vad jag och mina prylar klarar av att kasta så lätta beten. Jag skulle vilja försöka få till ett datum och en plats där fler kan ses och nörda runt lite med roliga rullar och spön.

Runt 11 var jag ganska trött... för lite vätska... för mycket koncentration... en hund hemma som behövde komma ut och rastas så vi gav oss och for hem... på väg hem får jag meddelande från postmord att dom har lämnat av paket från Classe69 så jag fick anledning att sluta gubbköra...

Ahven, vad har jag missat?
    Dubbla måttband till nästa gång.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
11 svar
13 306 visningar
0 gillar