Vilken lintjocklek abborre multi? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken lintjocklek abborre multi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilken lintjocklek abborre multi?

    Hej!

    vad kör folk med för lintjocklek till Mulirulle för abborre och varför och vilket märke?

    själv kör jag mestadels Sufix 832 0.15
    tycker den håller relativt bra, klarar en overrun till å från utan att man snärtar bort betet, nackdelar tycker jag är att den låter lite i vissa ringar i vissa spön, lite grov när coatingen försivnner, färgar lite mycket i början, annars prisvärd!

  • #2
    Jag kör stroft ls i dimension 0,22-0,25mm

    Kommentera


    • #3
      Sunline Siglon X8 Adv i PE 1.5 (0.209mm) och 1.7 (0.223mm), i färgen turkosblå.

      Suger inte upp en massa vatten och är knäpptyst genom ringarna. Den ser lite lustig ut på bilder och direkt ur förpackningen, men får sin rätta och bestående turkosblåa färg efter två-tre pass.

      Kommentera


      • #4
        Det beror väl på vilken teknik du tänkt dig. Ska du fiska små cranks på ett fast aktion spö skulle jag säga Nylon 12ib. Cranks på ett glassspö, varför inte flät eller fc. Finessfiske med bottenkontakt, kanske en 8ib FC för att densjunker och hjälper till att hålla kontakt med botten. Att bara fråga om lina till multirulle för abborre är lika enkelt att svara på som, Hur långt är ett snöre?

        Kommentera


        • #5
          PowerPro 0,15 till cranks och chatterbaits.
          Sufix 832 0,13 till övrigt.

          Kommentera


          • #6
            Flät rakt igenom.

            0,10 - 0,13, för jigg och wobbler tycker jag det blir för grovt sen, men det är enbart vad mitt öga säger.
            Har haft 0,15 också utan att fisken brytt sig.

            Personligen kör jag Spiderwire Stealth Smooth 8... det är ett långt herrans namn... men tycker den är prisvärd. Ja det är nog det... det är en flätlina på 150m som inte kostar halva lönen... just det, bra färg, jag ser både den röda och den gula lätt...
            Senast ändrad av Mijni; 2023-06-02, 07:33.

            Kommentera


            • #7
              Flät här med men kör inte alla tekniker så dedikerat att t ex ett separat FC kit känns motiverat. Kör enbart med 2-4 meter FC på flätlina med en FG-knut vilket funkar bra för mig.

              832 samt SW SS8 (0,10, 0,13) funkar helt ok för mig på haspel, har köpt SW SS12 och Berkley X9 men ej prövat dem än, kör först slut på det som sitter på spolen (eller har hemma) om OK innan jag köp-byter.

              En "torr" (dyr) lina kan nog vara av godo, t ex till kallt, blött gäddfiske men sällan jag är missnöjd men prestanda på ovan linor..

              Just nu sitter det äldre nypålagd Tracer Braid/PP 15 lb på Zillion/T3 och de funkar ok även om de låter lite, ska pröva SW SS12 i 0,13 härnäst. Den ska vara grövre än angivet så kanske som en 1.5 PE Siglon 8 Adv irl? (även om det står just 1.5 PE/0,13 även på min SW spole)

              Kommentera


              • #8
                Som Flätlina använder jag Sunline Siglon ADV #1,0 eller Seagur R18 #1,0 och som Fluorocarbon används Sufix Advance 10Lb eller 12Lb.









                Kommentera


                • #9
                  Julle68 Siglon Adv sägs ju vara en av de linor som har en mer korrekt angiven diameter, dvs deras t ex 0,10 är tunnare än många andra 0,10 linor, t ex de nämnda ovan.

                  Så då borde din PE # 1.0 vara riktigt tunn, ffa till multi där den kan skära in i spolen eller om man råkar ett udda backslag.

                  Nu vet jag inte vilket fiske/betesvikter du kör men vad får dig att välja #1.0 före t ex #1.5? BFS? Eller att den fiskar lite djupare och håller i övrigt?

                  Undrar hur din Siglon Adv #1.0 förhåller sig till denna 0,10/PE #1.0?
                  Click image for larger version  Name:	20230602_205556.jpg Views:	0 Size:	1,45 MB ID:	2624321
                  Senast ändrad av anteman; 2023-06-02, 22:01.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Julle68 Siglon Adv sägs ju vara en av de linor som har en mer korrekt angiven diameter, dvs deras t ex 0,10 är tunnare än många andra 0,10 linor, t ex de nämnda ovan.

                    Så då borde din PE # 1.0 vara riktigt tunn, ffa till multi där den kan skära in i spolen eller om man råkar ett udda backslag.

                    Nu vet jag inte vilket fiske/betesvikter du kör men vad får dig att välja #1.0 före t ex #1.5? BFS? Eller att den fiskar lite djupare och håller i övrigt?

                    Undrar hur din Siglon Adv #1.0 förhåller sig till denna 0,10/PE #1.0?
                    Click image for larger version Name:	20230602_205556.jpg Views:	0 Size:	1,45 MB ID:	2624321
                    Jag kör med Siglon X8 Adv i 0.8 (0.15mm) till regnbåge och kan med bestämd uppfattning påstå att den upplevs tunnare än J-braid X8 Grand i 0.10mm. En 1.0 ligger någonstans mellan J-braid 0.10mm - 0.13mm.

                    Just Adv har blivit av en referenslina för mig, som ligger väldigt nära sin angivna diameter, som du är inne på. Var generellt sett nöjd med J-braid X8 Grand i 0.18mm (brottstyrka ca 12kg) till mitt gösfiske, dock endast i färgen grå eller turkosblå då den gula färgade av sig efter bara ett-två pass och bleknade i princip helt.

                    Utgick från brottstyrkan när jag valde Signlon X8 Adv, därav PE 1.5 (brottstyrka ca 10kg) till min Zillion SV och 1.7 (brottstyrka ca 13kg) till min Antares. Tycker att det stämde på pricken då linorna känns identiska men framförallt fyller de spolen lika mycket. Lägger sig fint och tål mina stundtals Bass liknande mothugg utan att skära ner i linpaketet.

                    Fun fact, en kollega kör med SWSS X8 i 0.13mm, vilken såg bra mycket tjockare ut än min Adv 0.223mm.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 317 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 557 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X