Uppsala Fiskare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppsala Fiskare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Var ute en sväng igår kväll med en kompis trollade en bit och jiggade på ett av grunden. Två små gäddor i övrigt inte en stöt.. Så förbannelsen verkar hålla i sig, ytvattnet kändes dessutom ganska kallt de senaste dagarnas blåst har väl rört om en del...

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokko Visa inlägg
      Old F: Jorå jag är en gammal vän av rapalas magnumwobblers, dom har skördat bra i alla tänkbara situationer. Ciscon har jag fortfarande inte blivit vän med vid gösfisket trots att den fått mycket tid. Den stora 22 cm verkar vara en standardmodell för Mälarens stora gösar, men är det inte stor risk att fisken bänder sig loss? I vissa sjöar jag fiskar har stora beten ingen betydelse för möjligheten att fånga stor gös, speciellt där det inte finns mängder av smågös som måste sållas bort. Är fisken präglad att beta i Norsstimmen är det förmodligen inte så dumt att köra med en 14 cm wobbler, i alla fall då du inte riskerar att smågösar hinner före.
      I en sjö har jag konstant kört med stora ciscos samt Deepth raiders, på ena spöt samt haft mera normal-stora wobblers ( reef runner, Deep Thunder, Rapala Husky jerk) på dom andra. "Magnum-spöt" har bara levererat Gädda, medan dom andra spöna givit många gösar mellan 4-6 kg. Nu är det en gnetig sjö med få hugg per dag.
      Hej Krokko; Det var lite väl blåsigt idag (18/7) ute på Mälarens Norra Björken för att trolla effektivt. Trots att jag dragit åt svångremmen extra hårt höll Sunridgeoverallen på att blåsa av från kroppen. Sjön var kort, hög och otäckt grov. Jag glömde att berätta att jag de senaste veckorna har blyat ner de djupgående Smithwick ASSRD-1200F wobblerna med 50 grams päronsänken för att komma ner till temperatursprångskiktet på 9 - 11 meters djup där gösen har hållit till. I detta djupområde har det också varit packat med bytesfisk ända sedan i midsomras. Emellanåt har fiskstimmen varit så täta att jag på ekolodet fått botteneko på 10 meter när det varit mellan 26 och 30 meter djupt. Den hårda vinden idag har splittrat och skingrat de tätaste stimmen. Nu blir det att börja om på nytt för att hitta gösens matplatser.
      Go for the Big Ones!
      Old Firehand

Kommentera

dött i ekoln

Jag har kört två pass i ekoln. fredag 16-23 och en liten tur 15-18 igår lördag.
        Jag ledsnade igår och åkte hem istället för jag fick inte ett enda hugg under hela tiden. Jag körde alla möjliga drag inkl smithwick 1200 electric banana. den fångade dock en gädda på fyra kilo som högg mitt i sjön och för ett tag trodde jag att nytt gös-pb var på gång. Jag hörde med några andra båtar och dom hade inte heller kännt något(sa dom i alla fall) Verkar som det blir ett riktigt dålig gös år i år. Verkar ju vara en ny storm på gång så då får vi ju börja om igen efter den. Hoppas på en värmebölja i augusti.

Fast å andra sidan kan ju gösen växa till sig om det inte blir något fantastiskt fiske år.

Kommentera

Ursprungligen postat av micke g Visa inlägg
          Jag har kört två pass i ekoln. fredag 16-23 och en liten tur 15-18 igår lördag.
          Jag ledsnade igår och åkte hem istället för jag fick inte ett enda hugg under hela tiden. Jag körde alla möjliga drag inkl smithwick 1200 electric banana. den fångade dock en gädda på fyra kilo som högg mitt i sjön och för ett tag trodde jag att nytt gös-pb var på gång. Jag hörde med några andra båtar och dom hade inte heller kännt något(sa dom i alla fall) Verkar som det blir ett riktigt dålig gös år i år. Verkar ju vara en ny storm på gång så då får vi ju börja om igen efter den. Hoppas på en värmebölja i augusti.

Fast å andra sidan kan ju gösen växa till sig om det inte blir något fantastiskt fiske år.
          Hej Micke; Frugan och jag var ute 20/7, 21/7 och 22/7 på Mälaren, Norra Björken och trollade gös. Bästa huggtiden var mellan kl. 19.30 och 23.30. Smithwick ASSRD-1200F 262 (Green Pirate) och 264 (Clown) drog på sig de flesta huggen. Vanliga djupgående Bomber 25A-XSICH (Gul/Silver/Gul) samt 25A-XSIG (Grön/Silver/Vit) tog också några skapliga gösar. Tidgare har gösen gått ganska koncentrerat mellan 9 och 12 meter. Nu efter alla blåsiga dagar går gösen mera spritt vertikalt och vi har även fått flera mellan 6,5 och 9 meters djup de senaste göskvällarna. Fartområdet 1,3 - 1,7 knop lockar bäst. Ja, inte är det speciellt kul att få gäddor på göswobblerna. Vi brukar också få några "slempellar" emellanåt!
          Go for the Big Walleyes!
          Old Firehand

Kommentera

Kul att höra att det fortfarande finns några O.F. Jag ska på det igen om ett par veckor.

Kommentera

Ursprungligen postat av micke g Visa inlägg
              Kul att höra att det fortfarande finns några O.F. Jag ska på det igen om ett par veckor.
              Hej Micke; Jag fick kundbesök ganska sent nu mot kvällen. Därför uteblev kvällens gösrepa. I morgon kväll ska jag bl.a. testa några, grundgående, helsvarta, glitterbomber med vit rygg (15A-LS11) plus några lättfladdrande NK-MAG AL-Flasher för att se hur gösen reagerar. Det är kul att testa lite nytt och blanda med gammalt beprövat. I TV-soffan nappar det sämre än ute på Björken!
              One evening spent Walleye fishing adds another evening to your life!
              Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Ps. Ett bra sätt att fästa päronsänket vid trollinglinan är att använda en vanlig beige kontorsgummisnodd (1,5 x75 mm). För gummisnodden genom öglan på päronsänket. Trä sedan gummisnodden genom öglan på gummisnodden utanför päronsänket och dra åt så att det blir en snara. För sedan päronsänket med gummisnodden två varv runt linan och trä därefter päronsänket igenom öglan på gummisnodden igen. och dra försiktigt åt. Där sitter päronsänket på trollinglinan utan att glida! Ds.
                Hej O.F.

Jag tänkte testa ditt tips ovan. Rycker man bara bort sänket genom att slita av gummisnodden, eller hur gör man när man ska drilla en fisk och kommer fram till sänket?

Kommentera

Ursprungligen postat av Mitrow Visa inlägg
                  Hej O.F.

Jag tänkte testa ditt tips ovan. Rycker man bara bort sänket genom att slita av gummisnodden, eller hur gör man när man ska drilla en fisk och kommer fram till sänket?
                  Vi använder samma teknik som OF tipsar om vid laxtrolling och då rycker vi bara av gummisnodden vid drillning, köp ett storpack på Classe i sjön eller liknande så kan Du kosta på Dig att göra så

Ett tips är att Du förbereder ett gäng sänken i olika storlekar med snoddar redan innan avfärd så att Du snabbt kan rigga om efter drillning och slipper sitta och pilla i snoddar i små öglor i en gungande båt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mitrow Visa inlägg
                    Hej O.F.

Hej Mitrow; Nej, ryck eller slit inte bara av gummisnodden, då blir det veck eller hack på linan. Bättre är att dra gummisnodden åt två håll från knuten räknat tills gummisnodden går av i själva knuten. Stoppa sedan päronsänket i fickan eller på annan lättåtkomlig plats.

Igår eftermiddag, kväll och in mot småtimmarna i natt (27/7-07) var frugan och jag ute på Mälarens Norra Björken och trollade gös. Det blåste 6 - 8 m/s sydvästlig vind och regnade bara några droppar. Ytvattentemperaturen var +18,5 gr.C och göshuggen duggade tätt efter kl.21.50. Fartområdet 1,3 - 1,7 knop och djupområdet 6,5 - 10,5 meter var fångstgivande. Tyvärr blev det inga 7,1 kilos gösar i "Kolsnaren-Viren klass" så vi fick nöja oss med några bitar runt 4 kilo. Fångstgivande gösbeten var Smithwick ASSRD-1200F Flash Super Rogue i färgerna 261 (Simba), 262 (Green Pirate), 264 (Clown) och 271 (Electric Banana á la KG) samt vanliga gösmagneten Bomber 25A i färgerna XSICH (fluorgul rygg och buk, silverspegel ) och XSIG (mossgrön rygg, silverspegel, vit buk).
                    One evening spent walleye trolling adds another evening to your life!
                    Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av JaniM Visa inlägg
                      Tjena uppsala fiskare här edet en som bor i tierp som fiskar, tänkte fråga en
                      fråga har ni hört att det går meta efter gös i tämnar ån vid Gryttjom? det tydligen finns där
                      Tierpare jag med. Och bara så jag slipper kommentarer sen så flyger inte kråkorna upp och ner Ofta i alla fall. Undra om fisken simmar upp och ner. Jo det ska tydligen gå att få gös där har aldrig sett det med egna ögon dock. Ska gå att få gös vid badet utanför månkarbo också
                      [FONT=Comic Sans MS]Lyssna på mina Hardtrance /Hardhouse mixar på www.djbendy.net sök efter Tobias J[/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen