Uppsala Fiskare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppsala Fiskare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Uppsala Fiskare

Tja
    Tänkte starta en tråd för oss som bor och fiskar i Uppsala med omnejd. Man kan väl skriva lite rapporter och om man vill ha sällskap tex om man har en plats över i båt eller bil när man ska iväg på något schysst fiske. Jag skulle helt enkelt få lite kontakt med uppsalafiskare, var ni fiskar vad ni får och sedan är det roligare ju fler man är.

Har endast varit ute en bomvända på ekoln i år, riktig seg med att få i båten.

Fan detta blev ju nästan som en kontakt annons.

Ursprungligen postat av Dask Visa inlägg
    Tja
    Tänkte starta en tråd för oss som bor och fiskar i Uppsala med omnejd. Man kan väl skriva lite rapporter och om man vill ha sällskap tex om man har en plats över i båt eller bil när man ska iväg på något schysst fiske. Jag skulle helt enkelt få lite kontakt med uppsalafiskare, var ni fiskar vad ni får och sedan är det roligare ju fler man är.

Jag vill ha båtplats! Jävlarimig inte varit ute på ekoln en enda gång hittills iår
    Åker dock hem till växjö den 2/3 så helst innan dess, eller efter den 18/8.
    Den som har plats kan gärna PM:a, jag är givetvis med och delar på bensin.
    /E
    Senast ändrad av J-E; 2007-05-27, 20:49.
    myspace.com/klubbdist

Kommentera

gädda

Ursprungligen postat av J-E Visa inlägg
      Jag vill ha båtplats! Jävlarimig inte varit ute på ekoln en enda gång hittills iår
      Åker dock hem till växjö den 2/3 så helst innan dess, eller efter den 18/8.
      Den som har plats kan gärna PM:a, jag är givetvis med och delar på bensin.
      /E
      Har sem denna vecka och tänker fiska några av dom dagarna i östhammar..
      Har plats i både bil och båt pm mig vid intres!
      mvh hö nu

Kommentera

Tjenare!

Är 32 år och bor i Bålsta, har fiskat hela mitt liv, mest spinnfiske men även en del mete med levande bete efter Abborre och Gädda.

Har två söner på 3 och (snart) 6 år är gift sedan i höstas och familjen har tagit mycket tid sista åren vilket har gjort att fisket har blivit lidande då min fru inte är alls intresserad tyvärr.

Nu finns mer tid till fiske och intresset har kommit tillbaka ordentligt.

Jag har sysslat med fiske så länge jag kan minnas och fiskar mest i Mälaren samt småsjöarna kring Kungsängen där jag är uppväxt - Lillsjön, Örnässjön och Lejondalssjön.

Tyvärr har jag för tillfället ingen egen båt men letar just nu aktivt efter en ny vettig båt inför sommaren. Helst en på trailer med både bensin & elmotor så att man kan ta sig ut även i de mindre sjöarna där bensinmotor inte är tillåten.

Vårt hus brann ner i höstas i Bålsta vilket gör att en del utrustning gick förlorad och jag börjar bygga upp betessortiment m.m. igen. Jag är nyfiken på jerkbait men har inte införskaffat någon utrustning än. Jag har både UL och mellantung utrustning (för Gäddfisket) upp till 40 gram. På UL fiskar jag helst med spinnare och jigg, till gäddfisket är Zalt och Zam wobblers nya favoriter.

PB på Gädda är någonstans mellan 4-5 kg, årets största är 3.8 kg men jag är givetvis sugen på att "hotta" upp PB't några kilo!!

Det skulle vara jättekul att träffa lite fiskeintresserade i "våra" trakter och utforska alla nya småsjöar som jag läst om i Uppsala län, men ej fiskat i ännu. Sällskap för fiske i "mina" småsjöar (som jag kan mycket bra eftersom jag fiskat i dom hela mitt liv..) skulle också vara kul att ha då min "vanliga" bekantskapskrets inte är speciellt intresserade. Finns inget sämre än att vara ute på sjön med någon som sitter och suckar och mest vill åka hem...
        Min blogg

Kommentera

Uppsalabo är jag men fiskar uteslutande ute i kusten då jag stora delar av året är öbo ute i Öregrunds skärgård, fiskar oftast solo så plats i båt finns oftast om någon är sugen på att prova skärgårdsfiske så bara hör av Er via PM det är bara +8 mil från Uppsala.

Har även en liten gäststuga som kan begagnas om någon vill kvarta över, den är enkel men funktionell och ligger ca 10m från sjön med kvälls på altanen.

Kommentera

Tja

Hej Dask; Jag var med i UFF (Uppsala Fiske Förening) tillsammans med Peter Blomqvist och Håkan Brugård plus några till på 1970- och 1980-talet. Då fiskade min son John F., Mikael Hammarstedt, Carl-Gunnar Höglund, Kjell Lagergren och undertecknad mycket gös och gädda i Mälaren ofta på Ekoln och ännu oftare på Norra Björken. Idag har alla mina fiskekompisar från förr helt lagt av med fisket och jag fiskar då och då med Björn C. (som i lördags nere vid Landsort) och emellanåt med några nya bekanta.
            Framtiden var bättre förr!
            Old Firehand

Ps. Förr fick vi många gösar mellan 5 och 7 kilo. Den största gösen på 8,6 kilo fångade min son John F. på en fluorgul Swim Whizz 658 utanför Skaris en försommarkväll. Du kan se den om du går in på www.trumman.com, klickar på Swim Whizz och bläddrar dig neråt under alla wobblerfärger. En riktigt skaplig gös! Just nu är det hög tid att fånga Ekolns storgösar. De går betydligt djupare än de små! Ds.
            Senast ändrad av Old Firehand; 2007-05-30, 10:48.

Kommentera

Härligt

Kul att se att vi är några som fiskar och har fiskat i uppsala trakten. Ska försöka få i båten i helgen, bryggan har varit paj ska fixas i helgen. Tack för tipset om gösarna, brukar ni blya för att komma ner med vobblerna Swimwizz går väl inte tillräkligt djupt.

Rospigg tack för inbjudan kanske kommer ett pm, vi försöker tappert att få lax runt Singö då polaren har båt där men det har inte blivit något än.

Ni andra som är intresserade att fiska i tex ekoln så är jag ute i stort sätt varje helg och har för det mesta en plats i båten, så det är bara höra av er så kan vi nog fixa något.

Kommentera

Jag e vad man kan kalla en "halv" uppsalabo Pluggar på universitetet, men har aldrig fiskat i uppsala, Drar hem i princip varenda helg till Åland o fiskar, speciellt nu när laxen drar förbi..
                I come from a small drinking island, with a fishingproblem.

Kommentera

Tja
                  Tjena Dask/Joel, juste initiativ. Vi har ju f.ö. träffats på något kalas någon gång (tror det va sista april senast). Jag har tillgång till en båt i närheten av Öregrunds skärgård, samt äger en båt (flyttbar) som ligger någon mil öster om uppsala. Jag fiskar en hel del och har då och då plats i båt. Skulle även vara rätt intresserad av att joina något annat ekipage någon gång...

Kommentera

Kul att se att vi är några som fiskar och har fiskat i uppsala trakten. Ska försöka få i båten i helgen, bryggan har varit paj ska fixas i helgen. Tack för tipset om gösarna, brukar ni blya för att komma ner med vobblerna Swimwizz går väl inte tillräkligt djupt.

Rospigg tack för inbjudan kanske kommer ett pm, vi försöker tappert att få lax runt Singö då polaren har båt där men det har inte blivit något än.

Ni andra som är intresserade att fiska i tex ekoln så är jag ute i stort sätt varje helg och har för det mesta en plats i båten, så det är bara höra av er så kan vi nog fixa något.
                    Hej Dask; Många gösfiskare trollar gös och har djupriggar på båten. För att få ner wobblerna på önskade trollingdjup vid pelagisk trolling sommartid kan man istället för djuprigg använda leadcorelina eller 30, 50, 70, 90 och ända upp till 150 grams päronsänken av bly fastsatta med gummisnodd 10 meter framför respektive wobbler. Med 30 grams sänke går wobblern 2 – 2,5 m djupare, med 50 gram 3 – 3,5 m djupare, med 70 gram 4,5 -5 m djupare osv, men man får själv testa sig fram därför att linlängd, lindiameter och trollingfart också påverkar wobblerns djupgående. Fiskar man efter pelagisk gös kan man alltid använda päronsänke och gummisnodd utan problem! Glöm aldrig att gösen också kan gå högt upp i vattnet nära vattenytan. Ibland och speciellt efter solnedgången är det oerhört produktivt att köra med en helt oblyad wobbler närmast vattenytan.
                    Go for the Monster Walleys!
                    Old Firehand

Ps. Ett bra sätt att fästa päronsänket vid trollinglinan är att använda en vanlig beige kontorsgummisnodd (1,5 x75 mm). För gummisnodden genom öglan på päronsänket. Trä sedan gummisnodden genom öglan på gummisnodden utanför päronsänket och dra åt så att det blir en snara. För sedan päronsänket med gummisnodden två varv runt linan och trä därefter päronsänket igenom öglan på gummisnodden igen. och dra försiktigt åt. Där sitter päronsänket på trollinglinan utan att glida! Ds.
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2007-05-31, 11:49.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 462 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art