Fel på ekolodet!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fel på ekolodet!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jonas 37
    www.nobelius.se är en firma i "fjollträsk" som är bla reparerar ekolod.

Har förståelse för att Navpoint inte åtar sig garantiärenden på ekolod inköpta utomlands.Vill dom inte tjäna pengar? Klart som korvspad att dom kan tjäna pengar på att laga ekolod inköpta utomlands som garantin gått ut på.
    Att generalagenten i Sverige ej står för garanti rep kostnadsfritt för lod köpta utomlands är en sak dock ska de inte kunna säga nej till rep mot betalning, det är inget brott att köpa grejor utomlands som vissa försöker framställa det får du /ni ingen hjälp här kontakta Lowrance i USA
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
      Att generalagenten i Sverige ej står för garanti rep kostnadsfritt för lod köpta utomlands är en sak dock ska de inte kunna säga nej till rep mot betalning, det är inget brott att köpa grejor utomlands som vissa försöker framställa det får du /ni ingen hjälp här kontakta Lowrance i USA

Blev det inte stopp med den lagliga direktimporten av Lowrance iom att det blev en Svensk majoritetsägare i bolaget som inte vill ha någon direktimport utan har förbjudit alla USA ÅF att skicka "Over Seas" och det är bara generalagenten i Sverige som får sälja och då via Svenska ÅF, allt för att kunna hålla uppe dem omotiverat höga priserna på dessa produkter som vi har i landet
      Så jag tror knappast det hjälper att kontakta Lowrance i USA pga de nya ägarförhållandet.

Så jag tror inte att generalagenten törs gå emot huvudägaren då dem kan förlora generalagenturen = stora pengar, och säger ägaren att dem inte får laga utlandsköpta grejor så gör dem nog inte det heller varken på garanti eller mot betalning, så det är nog det priset man som konsument riskerar att få betala när man krånglar in grejor från landet i Väster!!

Det är det som är orskaen till att man måste gå via tredje part och skicka till någon adress iUSA eller passa på när man är där och skicka själv under falsk innehållsförteckning för att undgå moms och införselavgifter som annars äter upp förtjänsten, plus att det blir rackarns krångligt om grejorna inte funkar!

Kommentera

Inte förbjudet att köpa utomlands som konsument( så länge du förtullar det)! Det ligger hos återförsäljaren att styra upp hur de vill göra. Så allt färre skickar just "overseas". Men jag har haft strul med ett lod, men det löste sig lätt vi kontakt med USA.

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
        Blev det inte stopp med den lagliga direktimporten av Lowrance iom att det blev en Svensk majoritetsägare i bolaget som inte vill ha någon direktimport utan har förbjudit alla USA ÅF att skicka "Over Seas" och det är bara generalagenten i Sverige som får sälja och då via Svenska ÅF, allt för att kunna hålla uppe dem omotiverat höga priserna på dessa produkter som vi har i landet
        Så jag tror knappast det hjälper att kontakta Lowrance i USA pga de nya ägarförhållandet.

Så jag tror inte att generalagenten törs gå emot huvudägaren då dem kan förlora generalagenturen = stora pengar, och säger ägaren att dem inte får laga utlandsköpta grejor så gör dem nog inte det heller varken på garanti eller mot betalning, så det är nog det priset man som konsument riskerar att få betala när man krånglar in grejor från landet i Väster!!

Det är det som är orskaen till att man måste gå via tredje part och skicka till någon adress iUSA eller passa på när man är där och skicka själv under falsk innehållsförteckning för att undgå moms och införselavgifter som annars äter upp förtjänsten, plus att det blir rackarns krångligt om grejorna inte funkar!
        sigpic

Kommentera

Men köper man i god tro + att det står att det fungerar så blir man lite ledsen faktiskt när det inte gör det.

Stog att det var helt nytt, o så såg jag i denna tråden att han har använt det tidigare.

Lite matt blir man allt.
          Jaja...

Kommentera

WMJ är hur som hest bra att ha och göra med. Även om det nu löste sig på bästa sätt.

Ursprungligen postat av pixaren Visa inlägg
            Kollat kopplingen och dragit kablarna direkt till batteriet, samma fel.
            Var i kontakt med Navpoint i sverige som sa att dom inte får lov att reparera lod köpta från utlandet...hare mailat wmj marine som den är köpt ifrån, får se vad dom säger om det.
            sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av TargeT Visa inlägg
              Men köper man i god tro + att det står att det fungerar så blir man lite ledsen faktiskt när det inte gör det.

Stog att det var helt nytt, o så såg jag i denna tråden att han har använt det tidigare.

Lite matt blir man allt.
              Jaja...
              Lagen om köp i god tro är avskaffad sedan några år tillbaka så den kan Du inte hävda, men kanske falsk varudeklaration om det uttryckligen stod att lodet fungerade annars så sker dem flesta beg köp i befintligt skick så Du som köpare får ha ögonen med Dig och inte betala något innan Du kollat varan eller bara betala handpenning.

Men surt som tusan känns det att bli behandlad på det viset.

Skicka ett PM till Bergman då säljaren är medlem här på FS så bör Bergman ha ytterligare kontaktuppgifter som Du kanske kan få del av pga dem rådande omständigheterna!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sturgeon Visa inlägg
                Inte förbjudet att köpa utomlands som konsument( så länge du förtullar det)! Det ligger hos återförsäljaren att styra upp hur de vill göra. Så allt färre skickar just "overseas". Men jag har haft strul med ett lod, men det löste sig lätt vi kontakt med USA.
                AHA så det är inte helt strypt då om man gör rätt för sig men det är tydligen många som inte vill göra det med tanke på alla förslag på hur man ska kringå reglerna (moms och tull) för att spara pengar, men bra att veta att det går att göra det på rätt sätt, det var mer än jag visste så tack för Uppdate

Kommentera

Ursprungligen postat av pixaren Visa inlägg
                  Har haft mitt lowrance och användt det i c.a 2 veckor, nu verkar det ha gått sönder...bilden bara flimmrar (man kan inte se någon bild, bara ett slags flimmer)...ljudet från lodet funkar och det där tickande ljudet från givaren tickar fortfarande...har inte kört emot något med givaren heller...någon som vet vad som eventuellt kan vara fel!?
                  Hej Pixaren; Din beskrivning av felet tyder på att du kan ha för låg spänning fram till instrumentet eller glömt att stänga av strömmen fram till ekolodet när du tagit ut det ur båten. Det räcker med en fuktig natt för att strömmen ska vandra över från + till - i strömkontakten och orsaka momentan korrosion eller i värsta fall kortslutning. Kolla om det är grönkorroderat på +stiftet i strömkontakten! Glöm aldrig att bryta strömmen fram till instrumenten. Själv har jag både huvudströmbrytare och panel med vippbrytare samt säkringar till alla instrument ombord. Många år och många misstag har lärt mig undvika alltför många repeterade misstag! Hellre lämnar jag årorna hemma och paddlar med öskaret än åker ut och fiskar utan fungerande ekolod!
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                    Lagen om köp i god tro är avskaffad sedan några år tillbaka så den kan Du inte hävda, men kanske falsk varudeklaration om det uttryckligen stod att lodet fungerade annars så sker dem flesta beg köp i befintligt skick så Du som köpare får ha ögonen med Dig och inte betala något innan Du kollat varan eller bara betala handpenning.

Men surt som tusan känns det att bli behandlad på det viset.

Skicka ett PM till Bergman då säljaren är medlem här på FS så bör Bergman ha ytterligare kontaktuppgifter som Du kanske kan få del av pga dem rådande omständigheterna!

Ok tack.

Det stog att det var helt nytt och aldrig uppackat.
                    Men det tror jag knappast på.

Tänkte han själv kunde svara här när han loggar in. =)

Kommentera

Ursprungligen postat av TargeT Visa inlägg

Lite matt blir man allt.
                      Jaja...

Fasiken va surt, hoppas det löser sig på bästa sätt.
                      Ola

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 550 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85