Ursprungligen postat av Tantor
Visa inlägg
Fast, när man tittar på kustbevakarna så är det ju i första hand båtfyllerister dom tar in och dom lär du ju inte komma åt med båtkörkort. Eller är det någon som sagt 'Va? får man inte vara kalasfull på sjön... Det trodde jag?!?'
Nästa steg dom tar är för fortkörning. Jag har körkort för bil och trots detta så kör jag ALLTID för fort (nej inte i innerstan eller utanför skolor osv).
Sen är det lanternor.
Ja, där verkar det faktiskt vara så att vissa inte vet exakt vad som gäller. Men en stor del chansar för att dom inte orkar sätta dit gösstaken, eller så har dom inte lanternor på båten men naturligtvis så måste dom hem.
Har säkert missat någon, men det är väl två personer som dom gett sig på p g a dåligt sjömanskap (fara för andra). Det ena var en militärbåt och dom har ordentlig utbildning (men körs av relativt unga militärer). Den andra är vid en båttävling där entusiaster kör. Risken finns nog att dom har kunskaper, men just den personen skiter i det (typ farlig omkörning med bil).
Vad dom säger i sista programmet är att dom fått ner fyllorna, farten och olyckorna genom att konsekvent synas på kända fyllestråk (utanför de populära krogarna). Så DET verkar ge ett bra resultat!
/D
Edit: Så att ja slipper kommetarer om att jag inte skall köra båt. Jag kör alltid (nästan) för fort med bilen, men väldigt sällan med båten.
Kommentera