Båt-körkort e en bra ide .. det finns så många som `skaffar båt utan att veta vad sjö-vett e .... Jag köpte min båt för 6 år sen och hade inte en susning om nå´t sjö-vett.. man skäms idag men jag var/är inte den ända ...... båten blev stulen förra året och jag har inte skaffat ny ÄN !!!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
båtkörkort
Collapse
X
-
Frågan om det blir så bra. Bilkörkort har funnits länge men där körs det vårdslöst,fort och på fyllan även om det finns ett körkort och dras det in så kör folk ändå.
Det är väl viktigare att polis och kb syns ute på sjön och inte bara på tv.Ta inte livet för seriöst, du kommer ändå aldrig ur det levande.
Kommentera
-
När vi tog körkort så fick vi ju utbildning om hur bla hastighet och bromsträcka hänger i hop. Mycket som vi inte tänker på idag och som vi förmodligen aldrig skulle ha tänkt på ingen lärt oss det. Det är säkert många som får lära sig ett och annat. Och dom som kör vårdslöst kommer att göra det iaf oavsett utbildning eller ej. Men många kanske undviker att köra vårdslöst om dom vet hur man ska bete sig.A bad days fishing is better than a good day at work.
http://tenkarasverige.blogspot.com/
http://www.salmosalarfishing.se
Kommentera
-
Om inte våra politiker tänkte med arslet så skulle detta problem kunna lösas med försäkringspremier och hårda straff vid olyckor.
Fast de har väl en tilltänkt skatt i bakhuvudet.
Se till att de som har nån typ av förarbevis få betydligt billigare försäkring.Ola
Kommentera
-
Strike and miss....
Båtförsäkring är något som man frivilligt skaffar sig. Trafikförsäkringen till bilen måste man ha då detta är reglerat i lag.Ursprungligen postat av Ola Visa inläggOm inte våra politiker tänkte med arslet så skulle detta problem kunna lösas med försäkringspremier och hårda straff vid olyckor.
Fast de har väl en tilltänkt skatt i bakhuvudet.
Se till att de som har nån typ av förarbevis få betydligt billigare försäkring.
Eftersom båtförsäkringen är frivillig och puckon som inte kan bete sig på vattnet tenderar att skita i allt och alla i allmänhet och försäkringar i synnerhet så kommer man inte åt problemet med ett förslag som ditt!
Sen verkar det enligt mitt tycke vara lite sent påkommet att agera efter det faktum att en olycka skett.
Bättre då att se till att höja kunskapen hos folk för att förhoppningsvis slippa olyckor i framtiden. Visst, man kommer inte åt alla idioter för de skiter ju ändå i allt och alla, men nog skulle det vara fint att kunna sätta åt dem. Detta tror jag att man i förlängningen kan göra med detta förslag om bara lagen skrivs så att den inte blir tandlös utan kan ge verktyg och ge ordentliga möjligheter att t ex beslagta båten vid vansinneskörningar.
//Tantor[FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]
Kommentera
-
Jättebra! Klart vi behöver fler lagar i det här landet. Jag hoppas att nästa grej blir ett toalettkörkort för män. Det är alltför vanligt att folk inte siktar rätt. Hur kul är det för den som kommer efter? Med lite tur kan vi snarast få till en utbildning som resulterar i bättre WC-vett senast till 2012. Givetvis ska det inte gälla folk äldre än 55 då de antagligen tycker det är okej med vuxenblöjor.Ursprungligen postat av Tantor Visa inläggBåtförsäkring är något som man frivilligt skaffar sig. Trafikförsäkringen till bilen måste man ha då detta är reglerat i lag.
Eftersom båtförsäkringen är frivillig och puckon som inte kan bete sig på vattnet tenderar att skita i allt och alla i allmänhet och försäkringar i synnerhet så kommer man inte åt problemet med ett förslag som ditt!
Sen verkar det enligt mitt tycke vara lite sent påkommet att agera efter det faktum att en olycka skett.
Bättre då att se till att höja kunskapen hos folk för att förhoppningsvis slippa olyckor i framtiden. Visst, man kommer inte åt alla idioter för de skiter ju ändå i allt och alla, men nog skulle det vara fint att kunna sätta åt dem. Detta tror jag att man i förlängningen kan göra med detta förslag om bara lagen skrivs så att den inte blir tandlös utan kan ge verktyg och ge ordentliga möjligheter att t ex beslagta båten vid vansinneskörningar.
//Tantor
Som sagt, finns det inte lagar så är det alltid svin som inte sköter sig. Jag är för mer ordning och reda och i synnerhet när det gäller drällande herrar på WC. Mer lagar åt folket!!!
Kommentera
-
Wow....
Lite för djup titt i lördagswhiskyglaset eller...?Ursprungligen postat av KG? Visa inläggJättebra! Klart vi behöver fler lagar i det här landet. Jag hoppas att nästa grej blir ett toalettkörkort för män. Det är alltför vanligt att folk inte siktar rätt. Hur kul är det för den som kommer efter? Med lite tur kan vi snarast få till en utbildning som resulterar i bättre WC-vett senast till 2012. Givetvis ska det inte gälla folk äldre än 55 då de antagligen tycker det är okej med vuxenblöjor.
Som sagt, finns det inte lagar så är det alltid svin som inte sköter sig. Jag är för mer ordning och reda och i synnerhet när det gäller drällande herrar på WC. Mer lagar åt folket!!!
Visst, det stiftas alldeles för mycket idiotiska lagar i vår riksdag, och det borde inte behövas lagstiftning vad gäller båtkörkort MEN så eftersom en del inte kan bete sig på sjön utan tycker att det är helt OK att utsätta andra för livsfara så är det tyvärr så att det kommer att bli verklighet med båtkörkort vare sig vi vill det eller inte.
Själv är jag så lyckligt lottad att jag som 17-åring tog Skepparexamen och därför bara växlar in den till det nya båtkörkortet. Så egentligen är det väl vilket som för mig eftersom jag slipper sitta på skolbänken igen men när man tittar på Kanal 5 och programmet "Kustbevakarna & SSRS" är det jävligt svårt att inte tycka att det är en ganska bra idé med båtkörkort ändå.
Men du kanske tycker att det är bra som det är? Vad vet jag!
//Tantor[FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av KG? Visa inläggJättebra! Klart vi behöver fler lagar i det här landet. Jag hoppas att nästa grej blir ett toalettkörkort för män. Det är alltför vanligt att folk inte siktar rätt. Hur kul är det för den som kommer efter? Med lite tur kan vi snarast få till en utbildning som resulterar i bättre WC-vett senast till 2012. Givetvis ska det inte gälla folk äldre än 55 då de antagligen tycker det är okej med vuxenblöjor.
Jag är över 55 år och tycker inta att vuxenblöja är OK, så hacka inte på oss som är lite äldre. Du blir själv gammal med tiden.
Tumlaren
P.s Detta inlägg skall tas med en nypa salt. D.strolling är livet
Kommentera
-
Jag tycker att det är riktigt, riktigt bra! Visserligen så kommer väl knappast båtfylleriet att minska, det går ju alldeles utmärkt att köra både full och som en idiot med bilen även om man har körkort.
Som det är nu så har jag problem med att få min bättre hälft att vilja lära sig köra... När jag senare dessutom säger att hon först måste utbilda sig för några tusen för att sedan lära sig köra... nja, henne kommer ni nog att slippa se bakom ratten i alla fall. Och eftersom jag inte tror att hon är ensam om det resonemanget, så kommer vi nog att slippa en herrans massa fruntimmer som vinglar fram i båtarna framöver... Då blir det säkert!
Sen som någon påpekade att man för 3:e gradens körkort skall sänka gränsen till 20 knop... skitbra! Det är banne mig inte så lätt att hinna med när man flyger fram i 35 Km/h. Usch, tunnelseendet blir hemskt. Att man måste ha extra utbildning när man kör i hisknande 55 km/h är ju en självklarhet. Dessutom så bör man ha skyddsutrustning eftersom de inre organen antagligen kommer att tryckas ihop av g-krafterna...
Nej, mer lagar och förbud!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 142 visningar