KARP i stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

KARP i stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Elanen: prova vätternrundan... du verkar ha anlag för det! För någon inavel är det väl inte tal om?...
    Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Limnos, ja smågrabbarna har ju säkert utvecklat sin hjärna. Hoppas ni vet att den har växt klart först vid 26 årsålder. Är nog vissa som har lite kvar att vänta sig.
      Limnos, du som ger intrycket av expert.
      Det finns massor som pluggat till sig expert kunskaper.
      Men i verkliga livet fattas det massor med ödmjukhet.
      Ditt dåliga tips om att gäddorna skulle äta upp karparna får du åtminstone som expert vidimera.
      Sen att jag inte håller med dig i mångt och mycket.
      Dina tilllästa och untantagsvis ute på fältet (döda Karpar) ger jag inte så mycket för.
      Lika illa som när nån läser till bilmek men sällan utför nåt mek.
      Har du läst dig till hur man hittar fisken också.
      Tala nu om för alla vad som hänt snorgärsen i Magelungen.
      Det borde du ju veta med din expertkunskap eller hur.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Elanen: Ditt resonemang påminner som yrkesfiskarna som envist hävdar att forskarna inte vet någonting om torskbestånden...
        .................................................. ......................
        :popcorn

Kommentera

Om man varken litar på teori eller empiri så vet jag inte vad som blir kvar. Fabler och sagor kanske.

Om du visar mig ödmjukheten i dina (till synes grundlösa) utsagor, så lovar jag att vara ytterst ödmjuk mot Er i minst 14 dagar.

Kan du förklara varför predation är en dålig förklaring till avsaknaden av karprekrytering i många sjöar? Lek blir det i nästan alla sjöar årligen. Min gissning (för det är inget annat) är att karpar, likt rudor, är ytterst känsliga för predation i unga år. Rudor blir ju extremt ovanliga i sjöar där det finns predatorer, och karp är en mycket nära släkt.

Det går att läsa sig till var fisken bör finnas. Ofta stämmer det dock inte i verkligheten, och det är just det som är intressant (tycker jag).

Har det hänt något med Gärsen? har den börjat smaka illa?

I största Ödmjukhet,
          Teoretikern

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
          Limnos, ja smågrabbarna har ju säkert utvecklat sin hjärna. Hoppas ni vet att den har växt klart först vid 26 årsålder. Är nog vissa som har lite kvar att vänta sig.
          Limnos, du som ger intrycket av expert.
          Det finns massor som pluggat till sig expert kunskaper.
          Men i verkliga livet fattas det massor med ödmjukhet.
          Ditt dåliga tips om att gäddorna skulle äta upp karparna får du åtminstone som expert vidimera.
          Sen att jag inte håller med dig i mångt och mycket.
          Dina tilllästa och untantagsvis ute på fältet (döda Karpar) ger jag inte så mycket för.
          Lika illa som när nån läser till bilmek men sällan utför nåt mek.
          Har du läst dig till hur man hittar fisken också.
          Tala nu om för alla vad som hänt snorgärsen i Magelungen.
          Det borde du ju veta med din expertkunskap eller hur.
          "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Och det var genom hårt arbete i föreningen och mycket läsande just om karp.
            Intressant att det först är en merit att ha läst på - och i nästa stund mer eller mindre dömma ut studier...
            www.morganlewin.se

Kommentera

Limnos, jo dom kan bli äldre i andra länder där det är mer gynnsamma förhållanden.
              Sen beror ju generna en hel del.
              Dessa Aneboda karpar är ju odlade.
              Så kanongener är det ju inte tal om.
              Regnbågarna har ju inte mycket till gener kvar.
              Nja! Regnbågarna har nog lika mycket gener nu som de alltid har haft. De domesticerade stammarna av regnbågar som förekommer skulle möjligen kunna ha en något reducerad genetisk variation.

Om man skall vara petig.
              /D
              Senast ändrad av Dabilur; 2008-02-04, 15:29. Anledning: Ledsen, råkade hoppa över en sida i tråden såg att denna fråga redan var utagerad
              Stå på dig... annars gör någon annan det!

Kommentera

Limnos, nu tycker jag att du falerar rätt så rejält. Predation, kan väl knappast vara annat än gäddor. Om du menar Sverige och inte utländska vatten (karpens ålder 60 år). Att du påstår att det skulle vara gädda som tar död på småkarpar och smårudor. För du kan väl inte mena gös och abborre i dybottnar och igenväxta vatten där dom trivs. Blir det lek som du påstår jämnt. Och det inte blir mer än nåt undantag småkarp. Och nu talar jag forfarande om Stockholmområdet.
                Inte som du vrider till det kors och tvärs över allt i hela världen.
                I dessa geggiga platser Karpen trivs är ju knappt en plats där ens gäddan trivs.
                Och om det finns gäddor av dessa mängder du vill påskina.
                Är det ju inga jättegäddor i grummel och igenväxta områden.
                Det borde nog bli nån liten karpusling av allt det lekande du påstår.
                Har haft massor med att göra med fiskerikonsulenter genom åren.
                Och haft många diskussioner om karp.
                Beror som sagt på att jag fick igenom med mina motioner i Magelungens fiskevårds förening om isättning av just dessa.
                Blev tvingade att läsa på ordentligt för att övertyga styrelsen.
                Första motionen blev det avslag på grund av dålig kunskap i styrelsen om just karp.
                Andra försöket kopierade jag upp allt material om allt som rörde karp.
                Och då höll dom truten och kunde bara ge motionen ett ja.
                Att jag idag inte kan minnas allt exakt visar ju på att hjärnan inte är en skolpojkes minne längre.
                Men på 20 år kanske nån glömmer nånting också.
                Sen att rudor är ovanliga i sjöar.
                Det har jag aldrig hört eller sett nån tendens på.
                Dom finns ju i lika stor grad i sjöar som sutare.
                Vartenda pöl jag fiskat i har det så gott som funnits ruda.
                Ja dom kryllar av i marena i skärgården också.
                Och där kryllar det ju av större gädda.
                Så det går ju inte heller ihop med läxböckerna.

Kommentera

[QUOTE=elanen;334849].I dessa geggiga platser Karpen trivs är ju knappt en plats där ens gäddan trivs.
                  Och om det finns gäddor av dessa mängder du vill påskina.
                  Är det ju inga jättegäddor i grummel och igenväxta områden.
                  [QUOTE]

Och var bevisar de att karpar enbart simmar runt i små dupölar, nu måste du va ute och cykla. Sämsjön, Härlanda tjärn mfl är sjöar som innehåller stor gädda, och framför allt mycket.
                  Sen kan du ta med i dina beräkningar att även mörten och annan vitfisk äter upp karp-romen, har karpynglen konkurens så blir de svårt för att många ska överleva.
                  Karpen leker överallt, men hur många sjöar av alla svenska karpsjöar finns de som producerar ny karp år efter år av sig själv?
                  go fishing

Kommentera

Hej igen. Sedär. Nu kommer du med argument, det är roligare.

Förekomst av ruda tas som en indikation på att sjön/maren drabbas av syrebrist då och då (se t.ex. Holopainen et. al 1997). Det räcker med syrebrist kanske vart tionde år eller så. I sjöar som aldrig drabbas av syrebrist kan det också finnas enstaka större rudor. De är dock extremt sällsynta. Det är möjligt att viss rekrytering av karp sker också, i lika begränsad omfattning. Abborre kan säkerligen fungera som en effektiv predator på småkarp och smårudor, varför skulle den inte göra det? I en sjö med mycket relativt stora rudor (och syrebrist ungefär vart tionde år) har jag fått flera abborrar över 1,5kg med mycket liten ansträngning. Sådana abborrar kan ju med lätthet trycka i sig fiskar på 150gram+ och det motsvarar en karp/ruda som är åtminstonde 1+, troligen 2+ på våra breddgrader. Alltså har abborrarna ca 2 år på sig att beta ner alla små gottegoda småyngel innan de blir för stora för att sväljas (förutom efter syrebrist, för då är ju de stora borrarna döda).

Jag har bara sett mängder av ruda i skärgården i anknytning till vikar med väldigt grunda trösklar, trösklar som nästan blir torrlagda vid lågvatten. I vilka typer av vikar har du skådat dessa horder av rudor?

En annan faktor som säkert kan begränsa karplek är att de bör ha neutralt eller helst svagt basiskt vatten, och det är inte så vanligt i våra trakter. Konkurrens borde kunna spela in också eftersom karpynglen kläcks sist av alla (möjligen någon sutare som är ännu senare), och därför får mycket konkurrens från andra fiskars yngel.

God kväll
                    "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Danne 88, för femte gången, läs vad jag skriver. I Stockholmsområdet.
                      Att det ska vara så svårt att förstå att jag talar om Södermanland, kanske lite Uppland.
                      Sen vad som gäller andra delar av landet får ni väl disskutera sins emellan.
                      Jag talar bara för saker jag fått nys om och upptäckt själv med mina egna i satta karpar.
                      Vet att det går bra i andra delar av landet.
                      Därför skriver jag om misstänkta förklaringar om den dåliga överlevnaden av karp i Stockholms regionen.
                      Sen Dannee88, så söker sig inte karpar ut ifrån sina växrika och mjuka bottnar.
                      För att på djupare vatten hälsa på gammelgäddor.
                      Dom möts möjligtvis en period per år vid gäddleken.
                      Och då smaskar dom inte i sig karpyngel först av allt. Som du skriver leker mörten strax efter gäddleken och dom har nog med käk ändå.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 125 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen