KARP i stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

KARP i stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Den gode gärsen är det inte många som bryr sig om. Har den försvunnit eller minskat? Det är inget jag hört något om. Syrefria djupbottnar kanske skulle kunna slå hårt mot den (gissning).

Naturen är det som sticks och rivs på väg till fiske. Fåglar stjäl stundtals agn.
    "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Gärsen har försvunnit helt. Många jag pratat med har heller inte fått en gärs på mannaminne.
      Syret har blivit bättre än tidigare.
      Mina egna misstankar är isättningen av signalkräftor.
      Bägge är ju bottenbökande.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Signalkrebs tenderar äta en hel del rom. Har visats minska gösbestånd (om jag minns rätt). Har det blivit mer abborre?

Kommentera

Vem var det som myntade det alldeles fantastiska ordet proffstyckare...?

Kommentera

Det här är mer hobbytyckeri - får inte en spänn betalt.

Ursprungligen postat av ob Visa inlägg
            Vem var det som myntade det alldeles fantastiska ordet proffstyckare...?

Kommentera

Limnos, njae inte mer men större storlek på borren. Fast det finns nog ganska bra bestånd när jag tänker efter.
              Däremot har gösen också minskat markant.
              Kan ju vara kräftor igen.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Möjligt.

Fick lov att kika vad den gode Izaak Walton hade att skriva om karplek: "And it is observed that in some ponds Carps will not breed, especially in cold ponds; but where they will breed, they breed innumerably: Aristotle and Pliny say six times in a year, if there be no Pikes nor Perch to devour their spawn, when it is cast upon grass or flags, or weeds, where it lies ten or twelve days before it be enlivened"

Kommentera

Elanen,fan va du mummlar i nattmössan !Att karpen bara finns i dypölar runt stockholm är ju rena skämtet. med mera ...
                  Ösbysjön,hur kommer det sig att silverkarparna,vanliga karpar och gräskarpar dog men alla rudor överlevde?Vart har du hört att dom dog pga ålder ?
                  Keep talking about me, You are just making me famous..
                  MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
                  www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Karp måste ju vara en av værldens mest stryktåliga och anpassningsbara arter, men trivs sækert bæst i friskt vatten med mycket mat och syre.

Dom verkar leka och ge øverlevande avkomma næstan øverallt det inte finns konkurens? Jag gissar på som redan næmnts att dom leker sent. Stor konkurens från andra yngel/predation.

Blir det varmt sent, leker karparna sent, får också ynglen en kort tillvæxtperiod innan høsten. Och dom ær små en lång period. Stor risk før predation?..
                    Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
                      Karp måste ju vara en av værldens mest stryktåliga och anpassningsbara arter, men trivs sækert bæst i friskt vatten med mycket mat och syre.

Dom verkar leka och ge øverlevande avkomma næstan øverallt det inte finns konkurens? Jag gissar på som redan næmnts att dom leker sent. Stor konkurens från andra yngel/predation.

Blir det varmt sent, leker karparna sent, får också ynglen en kort tillvæxtperiod innan høsten. Och dom ær små en lång period. Stor risk før predation?..
                      Samt kanske att ynglen inte hinner växa sig tillräckligt stora för att överhuvudtaget överleva vintern om det inte är tillräckligt varmt för lek förren fram mot sommaren?
                      Sällar mig till övriga förståsigpåare och slänger ur mig något jag inte kan argumentera för skulle stämma
                      Nu påstår jag inte att limnos, palm och David mfl kan i närheten lika lite som jag

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 125 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen