Det är också en möjlighet - alltså att de svälter ihjäl under vintern. Fast då borde de göra det även i vatten utan predatorer.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
KARP i stockholm
Collapse
X
-
Mycket sant, men om vi kommer fram till nån sorts kombination där sen lek pga kall väderlek, predation och vattenegenskaper alla har inverkan som gör att reproduktionen hämmas? Vilka övriga faktorer tror du kan ha negativ effekt på just karpens förmåga att reproducera sig?
Skulle ju vara mycket trevligt om man själv kunde påverka någon faktor som styr detta och på så vis hjälpa dem på traven?
Kommentera
-
Jimmie, till saken är att karpen trivs bäst i dyiga och igenväxta vatten. Det är bara fakta.
Sen att dom finns i sjöar med blandade topografier. Som exempelvis Magelungen.
Där det finns plats för abborre på steniga områden, gädda i anslutning till vegetation, gös till både stenigt och skapligt djup.
Men trodde att sådana saker var självklarheter bland så skolat folk av sportfiskare.
Ni som gissar er till om karpen leker sent på hösten.
Bara att läsa er till att dom leker i maj-juni.
Fast ni tror väl att gäddan leker på hösten när vattnet blir svalare igen.
Det börjar ju likna tomterier. Lekperioder är ett inlärt beetende som bara ändras hux-flux. Det regleras av vattentemperaturen
Tror ni att rommen kan hänga kvar till hösten.
Den har väl ruttnat flera varv.
Det blir ju ingen lek för fisken ibland på våren.
Vattentempen för den aktuella arten blivit försenad och dom blir tvingade att släppa rommem obefruktad.
En del gissar sig till det mesta, när det går att läsa på nätet om man är intresserad av sportfiske.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
det är sant att de trivs med växtlighet, men födotillgång och vattenkvalitet lär vara mkt viktigare faktorer till trivsel än att botten är dyig och sjön igenvuxen! att den är igenvuxen lär verkligen inte vara något possitivt då det går åt stora mängder syre då döda växtdelar bryts ner under vintern. Vilket medför en ökad risk för syrebrist!Ursprungligen postat av elanen Visa inläggJimmie, till saken är att karpen trivs bäst i dyiga och igenväxta vatten. Det är bara fakta.
Sen att dom finns i sjöar med blandade topografier. Som exempelvis Magelungen.
Där det finns plats för abborre på steniga områden, gädda i anslutning till vegetation, gös till både stenigt och skapligt djup.
Men trodde att sådana saker var självklarheter bland så skolat folk av sportfiskare.
Ni som gissar er till om karpen leker sent på hösten.
Bara att läsa er till att dom leker i maj-juni.
Fast ni tror väl att gäddan leker på hösten när vattnet blir svalare igen.
Det börjar ju likna tomterier. Lekperioder är ett inlärt beetende som bara ändras hux-flux. Det regleras av vattentemperaturen
Tror ni att rommen kan hänga kvar till hösten.
Den har väl ruttnat flera varv.
Det blir ju ingen lek för fisken ibland på våren.
Vattentempen för den aktuella arten blivit försenad och dom blir tvingade att släppa rommem obefruktad.
En del gissar sig till det mesta, när det går att läsa på nätet om man är intresserad av sportfiske.På jakt efter 15+
Kommentera
-
Elanen: Vem har sagt att karpen leker sent på hösten?
Och i vilken av böckerna "så funkar det" står det att karp trivs bäst i dyiga och igenväxta vatten?
Ta en rejäl granskning av dina källor.
Kan du inte dra allt som du "vet" om fisk- och vattenbiologi/ekologi så ska jag hämta lite
(Nä nu var jag oförskämd, ursäktar mig för det och hoppas diskussionen kan fortgå utan komplikationer).
Personligen har jag inte påstått att jag gjort något annat än att gissat om än med någon sorts fakta som grund till mina funderingar.
"För övrigt anser jag att Kartago bör förgöras"
I rest my case
Kommentera
-
Det är bara att läsa vad David L, skriver. Innan hösten är ju en bra tid för lek. Container på gång.Ursprungligen postat av DavidL Visa inläggKarp måste ju vara en av værldens mest stryktåliga och anpassningsbara arter, men trivs sækert bæst i friskt vatten med mycket mat och syre.
Dom verkar leka och ge øverlevande avkomma næstan øverallt det inte finns konkurens? Jag gissar på som redan næmnts att dom leker sent. Stor konkurens från andra yngel/predation.
Blir det varmt sent, leker karparna sent, får också ynglen en kort tillvæxtperiod innan høsten. Och dom ær små en lång period. Stor risk før predation?..Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 125 visningar