Limnos, var har du fått det ifrån att ruda måste leva i syrefattigt vatten. Finns inga belägg för det annat än att dom tål just syrefattigt vatten.
Dom lever precis lika bra där det är bra PH-värde ( 7 PH, dricksvatten ) eller högre.
Det måste till snabbt för nån kilosborre att ta en karp. Dom växer ju nästan ett kilo på ett år.
Därav min invändning mot dina predator misstankar.
Och torrlagda skärgårdsmarer har jag aldrig sett runt Stockholm.
Rassavikar, Bobäcken är ju kända skärgårdsmarer för oss specimenfiskare.
Där så gott som hela Stockholms specimenelit suttit och plockat ruda på ruda i bra storlek.
På Gotland har du ju det mest kända av alla rudavatten med bjässar i anslutning till havet.
Om din gäddterori skulle hålla så hade det vart tomt överallt i dom marerna.
Vet ett vatten i Orminge i Stockholm (sarvträsk, liten grund pöl) där det bara lever dammrudor.
Men där finns det ingen gädda var jag vet.
Dom rudor som vi fått i större vatten i Stockholm har inte varit under kilot och inte heller några jättar.
Öringesjön i Tyresö har ett stort bestånd av jätterudor. Och där finns det gott om gädda.
Ett vatten till i Rönninge (Flaten har jätterudor också) men inte mycket gädda.
Så nåt med rovfisk tror jag inte på.
Dom lever precis lika bra där det är bra PH-värde ( 7 PH, dricksvatten ) eller högre.
Det måste till snabbt för nån kilosborre att ta en karp. Dom växer ju nästan ett kilo på ett år.
Därav min invändning mot dina predator misstankar.
Och torrlagda skärgårdsmarer har jag aldrig sett runt Stockholm.
Rassavikar, Bobäcken är ju kända skärgårdsmarer för oss specimenfiskare.
Där så gott som hela Stockholms specimenelit suttit och plockat ruda på ruda i bra storlek.
På Gotland har du ju det mest kända av alla rudavatten med bjässar i anslutning till havet.
Om din gäddterori skulle hålla så hade det vart tomt överallt i dom marerna.
Vet ett vatten i Orminge i Stockholm (sarvträsk, liten grund pöl) där det bara lever dammrudor.
Men där finns det ingen gädda var jag vet.
Dom rudor som vi fått i större vatten i Stockholm har inte varit under kilot och inte heller några jättar.
Öringesjön i Tyresö har ett stort bestånd av jätterudor. Och där finns det gott om gädda.
Ett vatten till i Rönninge (Flaten har jätterudor också) men inte mycket gädda.
Så nåt med rovfisk tror jag inte på.
, trevligt om det kan hållas på en så hög nivå som det faktiskt varit hittills (med vissa undantag)

fy fan vad jag slänger mig med till synes ovidkommande påståenden, jag var bara tvungen att tillägga nått i den rafflande striden mellan de bättre vetande debattörerna.
Kommentera