67 cm abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

67 cm abborre?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 67 cm abborre?

Kollade runt på internet och skulle se om jag hittade någon bild på den svenska rekord abborren och hittade denna hemsida

där det står att abborren var tagen där. Men efter står det att det har tagits en abborre på 67cm. Kan detta stämma? i så fall måste "67an" varit väldigt tunn?

(OBS: gå in på fiskevatten - Hällers myr)

Eller inte vägd.. eller kanske fångad i nät... eller...väldigt mycekt "tunnare"

/Storfiskaren
    The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
    Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
    Klickbara länkar följer nedan
    Nattplockad mask
    Gädda äter Sissy
    Abborre vs mask
    Abborre vs mört
    Måånga gäddor samlade vid betet
    Gädda äter gädda
    Spännande fiskemetod efter gädda
    FS SPARADE TRÅD
    Laxhugg!

Kommentera

Abborren på 67 cm togs med nät vid provfiske. Vad jag har hört så återutsattes den. Man kan tycka att någon borde ha vägt den, men det brukar man inte göra vid provfisken. Bara mätning som gäller då.

Hällers myr måste ha haft förutsättningar som är otroligt sällsynta. Som exempel har jag att fiskeriverkets databas för provfisken i Sverige innehåller över 1,3 miljoner fångade abborrar, varav en mäter över 50 cm. Det säger en hel del om hur vanliga de är.

Kommentera

Ursprungligen postat av Norden Visa inlägg
        Abborren på 67 cm togs med nät vid provfiske. Vad jag har hört så återutsattes den. Man kan tycka att någon borde ha vägt den, men det brukar man inte göra vid provfisken. Bara mätning som gäller då.

Hällers myr måste ha haft förutsättningar som är otroligt sällsynta. Som exempel har jag att fiskeriverkets databas för provfisken i Sverige innehåller över 1,3 miljoner fångade abborrar, varav en mäter över 50 cm. Det säger en hel del om hur vanliga de är.
        Helt rätt med att Hällers myr hade sällsynta förutsättningar. "Nyligen" uppdämnd bäck, vill minnas typ 12 år före rekordborren (rätta mig, den som vet närmare) enormt frigörande av näringsämnen från den nya botten.

Kommentera

Fast ämnet är klart intressant. Var ligger det maxvikten på olika fiskar under ändå "normala" förhållanden? Vill minnas att världens största gädda...Den tyska 30,45 kg-osen var uppväxt under "liknanden" förhållanden. I det sistnämnda fallet som ensam gädda i en blott två hektar (100+-x200m) i en sjö proppad att vitfisk/mat...Allmänt verkar det vara "unga" fiskar med maximal tillväxt under optimala förhållanden..

Kommentera

Så den groteska borren från Hällers myr på 53 cm vägde 3,15 och en 4 cm längre från Oz skulle väga 10,4! Hur skulle en sådan fisk se ut?

Jag tittade efter lite på nätet. Först på Ausfish, en referens till en sportfångad fisk på 7 lbs = 3,2 kg var allt jag hittade där. På Fishbase var toppnoteringen 4,75 kg.

De enda noteringar jag hittade med 10,4 kg var Wikipedias sida och referenser till denna.

Kommentera

tjena .det har nog blandats ihop lbs-kg.10,4lbs=ca 4,75kg?tror jag i alla fall.mvh stefan skitfiske

Kommentera

Ursprungligen postat av Wachtel Visa inlägg
                Så den groteska borren från Hällers myr på 53 cm vägde 3,15 och en 4 cm längre från Oz skulle väga 10,4! Hur skulle en sådan fisk se ut?

Jag tittade efter lite på nätet. Först på Ausfish, en referens till en sportfångad fisk på 7 lbs = 3,2 kg var allt jag hittade där. På Fishbase var toppnoteringen 4,75 kg.

De enda noteringar jag hittade med 10,4 kg var Wikipedias sida och referenser till denna.
                ja fattar inte heller man jag har läst på många sidor när jag bodde i Oz och allla säger samma, den måsta varit tjock och full me fisk

Kommentera

Ursprungligen postat av fajsen Visa inlägg
                  tjena .det har nog blandats ihop lbs-kg.10,4lbs=ca 4,75kg?tror jag i alla fall.mvh stefan skitfiske
                  nej det var 10 kilo, jag har läst i tidningar från australien och andra hemsider om dom

sog också en film med en kille som får en 2-3 kilo abborre som säger:
                  Looks like an average fish, 4-6 pounds but lets seeif we can catch a big one!

Kommentera

min morfar hittade en abbore som var fastfrusen i isen en gång och den var 52cm lång!!! det var dock väldigt längesen när han levde
                    [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen