Uppdrag Granskning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppdrag Granskning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av piiliip Visa inlägg
    Lugna ner tonen några hg är du snäll! Jag har inte omformulerat dina synpunkter. Jag citerade ju till och med dig!
    Programmet handlade inte om att det var oetiskt att fiska på torsken när den leker. Det handlade om att ryckfiske är en oetisk metod som inte faller in under kategorin sportfiske!!!
    Jag är alldeles lugn men rätta mig om jag har fel nu...

"Här handlar det om att fisken iallafall hugger. Dessa stackars torskar rycks/krokas ju upp! Situationen för dessa fiskarter du nämner ser ju också lite annorlunda ut än vad det gör för torsken."

Denna texten är skriven av dig som en komentar på min text där jag ifrågasatte varför det skulle vara värre att fiska torsk än någon annan fiskart i våra vatten under lekperioden.

I mitt inlägg så kan jag inte hitta ett enda ord om ryckfiske eller att jag skulle sympatisera med dom som reportaget handlar om. Ändå så tar du upp ryckfisket som ett svar på mitt inlägg.
    Därav mitt korrigerande inlägg som du tyckte var ilsket skrivet.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Boondock Saint Visa inlägg
      Jag är alldeles lugn men rätta mig om jag har fel nu...

"Här handlar det om att fisken iallafall hugger. Dessa stackars torskar rycks/krokas ju upp! Situationen för dessa fiskarter du nämner ser ju också lite annorlunda ut än vad det gör för torsken."

Denna texten är skriven av dig som en komentar på min text där jag ifrågasatte varför det skulle vara värre att fiska torsk än någon annan fiskart i våra vatten under lekperioden.

I mitt inlägg så kan jag inte hitta ett enda ord om ryckfiske eller att jag skulle sympatisera med dom som reportaget handlar om. Ändå så tar du upp ryckfisket som ett svar på mitt inlägg.
      Därav mitt korrigerande inlägg som du tyckte var ilsket skrivet.
      Reportaget handlade ju faktiskt om ryckfiske, så jag kanske förhastade mig och antog att du pratade om programmet som tråden faktiskt handlar om... Ber om ursäkt för det.

På din fråga angående varför det skulle vara värre att fiska torsk än någon annan fiskart under lekperioden upprepar jag: Torskens situation ser ganska mycket mörkare ut än för de fiskarter du nämnde. Mig veterligen praktiseras också C&R i väldigt stor utsträckning på dessa andra arter. Inte en enda torsk i inslaget släpptes tillbaka. Måste dock tillägga att jag inte ser något problem att fiska torsk i Öresund under lekperiod, så länge man gör det med justa metoder och medel. Detta eftersom beståndet i Öresund är tillräckligt välmående. En annan sak är att det rent praktiskt är lämpligare att totalförbjuda fiske under lekperioden än att införa "vissa" begränsningar eftersom man då får oöverkommliga bevakningsproblem.

Kommentera

• off topic: visst är väl klockan på forumet helt ur led!!
        Brottar fett...

Kommentera

• Att ryckfiska så att fisken fastnar lite var som i kroppen under lek ska under inga omständigheter kallas sportfiske det ska kallas matfiske och matfiske är lika mycket sportfiske som nätfiske är sportfiske. Och att få rekordfiskar under ryckfiske att gälla som rekord måste vara lika hedersamt som att vinna os dopad .
          //Kjell

Kommentera

• Ja se som dom rycker med spöt. Ganska svårt och locka någon fisk utan att göra det.
            Se hur Jerk fiskaren rycker med spöt

Vist rycks det en del fisk men att påstå att det är målet för dom flesta på turen är helt fel.

Nej tycker inte att det är försvarbart med ryckfiske, men man ska veta vad man pratar om inna man börjar debattera.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Uttern_ Visa inlägg
              Jag måste säga att jag förstår Thomas till fullo. Vad han än svarat hade inte allt han hade att säga kommit med, bara utvalda delar. Så var det ju för alla intervjuade.
              Båten Vandia riktar sig normalt inte på bulefiske. Det är bara att kolla deras hemsida.
              De rapporter som hänvisades till som enorma fångster i repportaget var fiske med drivande båt. Alltså inte turer då man specifikt jagade torsk som står i bulor.

Vad Thomas och Vandia däremot står för är massvis av storfiskeregistreingar. År efter år upprepas detta. Thomas lyckas hitta intressanta ställen att fiska artspecifikt. Han är utan tvekan en av sveriges absolut bästa skeppare.

Men jag tror inte att man på Helsingborgsbåtarna i dagsläget har något som helst att invända om vi som sportfiskare kom och sa ifrån vad vi tycker om ryckfiske. Tvärtom, känner de ett stöd från oss så skulle de driva på för att få tillstånd hårdare regler.

Uttern_
              Nej men i detta fallet är han ju ute på bulefiske. Normalt och normalt..

Kommentera

• Kommentera

• Förstår Thomas.

Finns inte en chans i universum att hans åsikter skulle bli rätt citerade.
                  Då hade det ju inte blivit något program.
                  En journalist får alltid sista ordet.

Bättre att avstå än att bli felciterad.

Kommentera

• Det är tur att oringen vet vad han talar om eftersom han jämför ryckfiske efter lekande fisk och jerk fiske efter jagande fisk. Men vad vet jag om torskfiske, den har varit utfiskad här uppe sedan slutet av 70-talet.
                    // Kjell

Kommentera

• Hej Allihopa!
                      JA diskussionen lär bli långvarig och bitvis hetsk.
                      Jag håller med Anders. För oss sportfiskare är vinklingen det stora problem, att det är vi sportfiskare som påverkar fisket negativt och vi måste hålla ihop mot det och visa på fördelarna av ett sportfiske kontra yrkes/husbehovsfiske.

Det är en vinkling som tyvärr merparten och yrkesfiskarna och husbehovsfiskarna alltid hävdar.

Jag har alldrig upplevt något annat än att när det finns fisk så förekommer det ohämmat husbehovsfiske.
                      Jag har själv haft diskussioner med nätfiskande husbehovsfiskare på sydkusten som skördar havsöring både under lovliga och olovliga perioder.
                      Med ironi har jag tackat dem för deras engagemang i fiskevårdande insattser i vattendrag och för att de är med och påverkar beslutsfattarna så att vi försöker få tillstånd en hållbarare fiskepolitik. Undrande och oförstående har de givetvis alltid frågat vad jag menar.

Givetvis måste vi också ta en funderare över de moraliska aspekterna på vårt fiske om det är så att det påverkar och hotar olika fiskebestånd och visst är det så som du skriver Anders. Jag tror också att alla hade respekterat ett torskfiskestopp om det hade blivet lagstadgat.

Kanske vi skulle freda all lekande fisk.
                      Abborre, gädda, mört eller brax kanske ska de alla få leka i fred och säkerställa bestånden.
                      Många av oss klarar av att hantera Catch and release men de som behåller lekfisk är tyvärr fler än vi som returnerar.
                      Vad kommer det ohämmande nätt och ryssjefisket som bedrivs i pukaviken i blekinge efter lekgädda att betyda för gäddorna både i ett kortare och längre perspektiv.
                      Ja frågorna är många....

Sen tycker jag att det var tråkigt att det var Thomas på Vandia som fick ta skiten i går för alla turbåtar.

Om det är någon som värnar om sportfisket så är han en av de som går i spetsen för det.
                      Det framstod precis som om det bara var buleturer Thomas sysslar med men det har i år varet endast ett fåtal sådana turer och det är ju en märklig bildredigering när samma felkrokad torsk vissa mer är tio ggr i samma reportage.

Ha det bra allihopa och du Anders vi syns snart i Sörvaer

Ambjörn

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 589 visningar
                      0 gillar