Uppdrag Granskning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppdrag Granskning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bra Elanen..sussa gott och dröm om en riktig fetborre, mega....Vägd och c&r..

Kommentera

• Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
      Jag är inte ute efter att jaga nån som torskfiskar. Jag tycker att allt fiske har sin charm.
      Har själv fiskat och tycker väl kanske att det inte är nåt spännande direkt.
      Men satan så gott.
      Vill bara få fram hur vi ska få rent framför våran egen dörr.
      Annars har vi inte en chans att stå upp för yrkesfiskar lobby.
      Eller folk som inte vet nåt om sportfiske.
      Nu tror ju dom som sett programmet att alla sportfiskare är djurplågare.
      Hur tror ni att veganer och anarkister tänker nu.
      Det är inte bara yrkesfiskarna som skramlar med djävulskap.
      Då är det viktigt att vi kan enas om det som är dåligt.
      Och göra det bästa av situtaionen.
      Man kan bli hemmablind när det finns mycket fisk.
      Och vill gärna ha en större bamsing till varje pris.
      Det vet jag själv när man specimenfiskade.
      Det blir som ett gift i kroppen.
      Man kan gå över lik nästan.
      Det visade sig tydligt när vissa gick in på kärnkraftsanläggningr och fiskade i kyldammara i Oskarshamn för att få pers på abborre.
      En del åkte fast men andra klarade sig.
      Så bevis finns att man blir knäpp i bland av fiske.
      Har själv gått övergränsen när jag var som fisketokigast.
      Det här måste bara sparas åt eftervärlden.
      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

• Elanen> Detta blir sista gången jag svarar dig eftersom du uppenbarligen inte lyssnar utan bara vill provocera.

* Har jag inte sagt att jag bulefiskar? Har jag inte sagt att jag bulefiskat under vintrarna även om jag nästan lagt ned det fisket?

* Ska jag skämmas för att jag fångat stora havsfiskar. Ska jag skämmas för att jag är havsfiskare? Skulle detta göra att jag inte kan debattera detta ämne för att jag inte skulle ha rent mjöl i påsen?

* Ska jag skämmas för att jag sparar torsk att äta? Ska jag skämmas för att jag har gratis fisk på middagsbordet? Skulle det vara bättre att jag inte fiskar i havet men köper min fisk istället?

Jag vet inte vad du vill ha sagt men jag struntar i det nu. Jag är inte intresserad av att debattera med en som inte är saklig. Du kommer inte att få fler svar från mig oavsett vad du skriver.

Jag har sagt min ståndpunkter.
        * Bulefiske är inte samma sak som ryckfiske.
        * Ett bulefiskeförbud är meningslöst eftersom det inte kan kontrolleras.
        * Ett bulefiskeförbud är fel för det drabbar bara sportfiskare och inte yrkesfiskare.
        * Inför fredningsområden och/eller torskstopp under vintermånaderna istället.

Jag ringde Fiskeriverkets generaldirektör idag men han hade inte tid att prata för han skulle sitta i en paneldebatt (om just detta ämne?) Vi bestämde att jag skulle höra av mig på måndag förmiddag. Får se om det går, man har ju ett jobb att sköta också.

För övrigt:
        Vad gäller den där Jalle yrkesfiskare så är det naturligtvis så att han absolut inte kan leva och ha två anställda på en dagsfångst på 50 kg torsk. Det fattar ju vem som helst. Han har naturligtvis satt garnen i ett område där fisket är sämre för att kunna visa upp en oklanderlig bild av sig själv. Trodde ni annars att han skulle släppt ombord ett filmteam?
        Efter att fått reda på lite mer info om hans fiske så kan jag bara säga att han knappast verkar vara så oskyldig som han vill framstå.
        Enligt uppgiftslämnaren (som jag naturligtvis inte avslöjar) så:
        * Är berörde yrkesfiskare en av de största aktörerna på svenska sidan Sundet och inte nöjd med mindre än 500 kg torsk/tur.
        * Fiskar berörde yrkesfiskare effektivt på grundområdena med småtorsk och fångar tonvis med sådan varje år.
        * Var berörde yrkesfiskare en av "pionärerna" som började garna sönder vraken i Östersjön vilket i början gav enorma fångster men nu gjort många vrak obeboliga för torsken pga alla garnrester. Detta stämmer säkert då jag själv har ett vrak som är uppkallat efter honom.
        * Är berörde yrkesfiskare ofta uppe och pratar med garnfiskarna i Ålabodarna och Borstahusen. Samma yrkesfiskare som varje vinter totalt garnar sönder torsken lekplatser vid Ven och plockar upp massor av stor lekfisk.
        * Misstänks berörde yrkesfiskare vara insyltat i upphovet till programmet.

I vanliga fall så brukar jag inte skriva uppgifter som jag själv inte vet om de är helt riktiga. Jag vill kunna stå för det jag säger och föra diskussionen på en korrekt nivå. Men det kan vara bra om detta kommer fram och uppgifterna kommer dessutom från en som är "gammal i gamet" i Sundet. Dessa uppgifter får kanske stå som de gör då de är svåra att bevisa men det sätter ju onekligen mannens medverkan i programmet i annan dager.

Nu ska jag sova!
        Senast ändrad av Anders (Team Lilla My); 2008-04-12, 06:43.
        Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

• Bra Anders......Fast misstänker att herr Josefsson inte skulle ställa upp eller ens utsätta sig för ett sportfiskets Uppdrag granskning...Tror helt att han skulle balla ur..inte våga ta matchen. Smygande undan skrämnd i likhet med dem som han annars jagar. Tror inte , hoppas hans läser detta, grabben klenar ur, håller inte måttet. Vågar inte. Tycker annars att Janne gör ett bra jobb, värnar om de svaga...Men inte nu. Iofs helt rätt att påtala ryckfisket i öresund, helt klart. Bedrövligt att det tidigare inte vart självsanerande. Men att totalt ställa sig på trålarnas, utrotarnas sida via en mindre yrkesfiskares sagor är för mycket. Läge att herr Josefsson...får smaka sin egen medecin.

Gissning?..Han vågar inte...

Kommentera

• Nu är jag riktigt sne på hela debatten. Och kommer säga mycket dumt och få många ovänner.
            Men anklaga bara Tomas för att vara den som styr upp bulefisket osv. Snack om bojkott osv. Alla ni bör tänka över. Kan säga att en av sveriges störrsta butik, tillhörande en av sveriges ledande fiske kjedja fixar minst två turer efter grov fisk. Men tyvärr enligt media osv så är fisket efter grovfisk(bulefiske) numera klassat som ryckfiske. Jag var ute med tomas den 5e april, 7 pers, 0,1 i ström. Inga 550gram pilka å dubbel krokar där. 100-120 gram å alla satt rätt. (var även med på filmen å kan säga att det kom upp 33 fisk, å 6 satt fel. (dessa vissades X 5 i inslagget. Sen kan Sportfiskeförbundet lägga ner sitt snack. Iaf skåne destriktet, dom fixa ett DM 30e Mars, utgång Råå. Jag vann på Tot 5 fisk, 12 kg, 1 st 7 kilos hona. Så dom flesta bör ta en tanke innan man fyller ett antal forum med skit snack. Har folk nåt imot vad jag har sagt så hör av er. Jag står för det. Jag vann festivalen, inte f*n var det en massa honer som kom upp. Jag vann min båt andra dagen på 3 fisk. samtliga på 46 cm. Ett mått som Tomas på Vandia har varit med att få fram. Medans yrksfiskarna har (vad jag tror) 37, då fisken aldrig har lekt.

Kommentera

• Bra andershbg. Men det är svårt att få inlandsfolk att förstå detta fiske.
              Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

• Bra anders! jag var också med på turen då jag var där med anders då vi fiskar tillsammans. Så jag vet vad som kom upp och inte kom upp. Och den här oskyldiga fiskaren från malmö. Du har helt rätt Anders team lilla my dina uppgifter stämmer mycket bra! då min far känner han. Och som wreckbender skriver svårt att få inlandsfolk att förstå detta fiske.
                Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

• Anders, då är ju du helt helt ren, bra. Då kan vi ju hjälpas åt att styra upp det hela,
                  Precis som när vi tog debatten med Morgan.
                  Då jobbar vi för att få bort all avart av dumt fiske.
                  Dom som vill försätta med sitt ryckfiske får väl göra det.
                  Men dom kan då hålla sig borta från debatten och kalla sig sportfiskare.
                  Anders är det klart.
                  För nu anklagar jag väl dej inte för något.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
                    Bra Anders......Fast misstänker att herr Josefsson inte skulle ställa upp eller ens utsätta sig för ett sportfiskets Uppdrag granskning...Tror helt att han skulle balla ur..inte våga ta matchen. Smygande undan skrämnd i likhet med dem som han annars jagar. Tror inte , hoppas hans läser detta, grabben klenar ur, håller inte måttet. Vågar inte. Tycker annars att Janne gör ett bra jobb, värnar om de svaga...Men inte nu. Iofs helt rätt att påtala ryckfisket i öresund, helt klart. Bedrövligt att det tidigare inte vart självsanerande. Men att totalt ställa sig på trålarnas, utrotarnas sida via en mindre yrkesfiskares sagor är för mycket. Läge att herr Josefsson...får smaka sin egen medecin.

Gissning?..Han vågar inte...
                    Josefsson gör oftast starkt vinklade reportage där han bortser från och undahåller fakta, framförallt när han "värnar svaga" så är reportagen rejält vinklade och mindre trovärdiga. Så även i detta fall.
                    Hälleflundrafiskare

Kommentera

• Klart att det alltid är vinklat på nåt sätt. Vilket program av den typen är inte det.
                      Men nån sanning är det ju i varje fall.
                      Men exakt hur många procent är det ju svårt att sia om.
                      Hade det vart nåt om yrkesfiskare hade vi nog inte sagt samma sak.
                      Då hade det blivit en helt annan debatt.
                      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 580 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85