Uppdrag Granskning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppdrag Granskning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av piiliip Visa inlägg
    Här handlar det om att fisken iallafall hugger. Dessa stackars torskar rycks/krokas ju upp! Situationen för dessa fiskarter du nämner ser ju också lite annorlunda ut än vad det gör för torsken.
    Jag skrev att vissa tycker det är oetiskt att fiska på torskens lekperiod i sundet. Inte ett enda ord om att det skulle vara ok att ryckfiska den. Läs vad som står och komentera gärna det jag skriver, men ge fan i att omformulera mina synpunkter.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
      Man kanske skulle be SVT Uppdrag granskning kolla SVT uppdrag granskning om var & hur de får sina tips om repotage samt hur de får betalt för det?

De kanske var tvugna att åka till nån varm ö nånstans eller nån bordell i bryssel för att få reda på att det är så illa med fisket.

Fast då får man väl bjuda på lite torskfileér för att de ska nappa kanske?
      Jag skrev in till uppdrag gransknings förslagslåda att dom skulle gör precis det du antyder så vi får hoppas att det blir ett sånt reportage nästa onsdag...

Kommentera

• Har inte sett programmet men läste lite på SVT.
        Vad är det för j-a amatörer som åker ut på endast en tur (och en skeppare) och skapar sig en uppfattning som de sprider ut via tv?
        Skrämande att dessa sensationsjournalister får göra som de vill.

Skulle jag ha haft en annan turbåt så skulle jag försökt stämma dem.

Och hur dum (det låter helt otroligt) är skepparen som de påstår vet att de filmar tillåter sånt på sin båt?
        Ola

Kommentera

• Många moralkakor hær.. I stort sett alla fiskar fiskas væl efter nær dom lekvandrar, eller samlas på lekplatserna? Gæddor i en vårvik, laxar som stiger i en ælv, vitfiskar som stiger på våren, lakar på lekgrynnorna under vintern??

I åarna fiskar man dessutom trøtta utlekta øringar och laxar på premiærerna.. Riktat fiske efter besor.. Førekommer inte på många platser i værlden!

Ær också precis skitsamma vilken tid på året som fisken plockas upp, om den væl skall upp. Har faktiskt ingen betydelse.

Såg inte programmet men att dømma av det som visats på trailer och det som næmnts hær. Kan man inte bara ta det før vad det ær. Dom har bara som vanligt førsøkt att gøra en bra historia bættre? Vem eller vad som ligger bakom kan man bara spekulera i? Tror inte att dom medvetet flyttat ansvaret før torkens kraftiga tillbaka gång från yrkesfiskarnas trålar, till några bulefiskebåtar.
          Nu nær æmnet kommit upp borde man spinna vidare på det, sætta bollen i rullning så den får sådan fart att den inte går att stoppa..
          Också bra av sportfiskarna att vara snabbt ute!
          Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

• Før sakens skull? Skulle inte sportfiskarna som længe tagit avstånd från ryckfiske kunna stæmma "Uppdrag granskning" før att ha anvænt termen "sportfiskare" i sammanhanget? Kanske kan vara vært några kronor till en advokat før att hålla liv i debatten?
            Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

• Freda Torsken!! från allt fiske!? Jag såg U.G igår även om det vinklades så var det vidrigt att se ryckfiskarna stå där o possera med sina torskar! Hur många rekord är fångade på detta vis? Alla stog ju och ryckfiskade över lekande fisk....Några gäspare krokades intill munnen....men resten satt ju kors o tvärs över fisken...Fram för ett seriöst fiske...alla måste dra sina strån till stacken...

/Stefan

Kommentera

• Du har så rätt, Hemi! Gäller även när undermålig fisk och smolt nappar - sluta fiska där.

Kommentera

• Du har så grymt rätt Anders. Yrkesfiskaren och eventuell medhjälpare fick 35 kg torsk vardera plus en massa annan fisk, kvabbso och sådant som anses som ofisk och kastas. Trettio? fiskare på turbåten fick knappt tio kilo var och då bara torsk. Tag bort alla mängfångande redskap.

Kommentera

• Någon som vet vilken art som fastnade i nätet på slutet av filmen från yrkesfiskarens båt?
                    Mörk, rundare, lite taggig?

Visades ca 4-5 fiskar i nätet, innebär det en bifångstdödlighet på 20-25% i nätfiskevärlden?

Kommentera

• Det var en

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
                      Någon som vet vilken art som fastnade i nätet på slutet av filmen från yrkesfiskarens båt?
                      Mörk, rundare, lite taggig?

Visades ca 4-5 fiskar i nätet, innebär det en bifångstdödlighet på 20-25% i nätfiskevärlden?
                      Det var en Stenbit eller Sjurygg eller vad man nu vill kalla den. Alltså den fisk som ger den röda och svarta rommen man kan köpa på burk.
                      Den har rader av stora hårda fjäll som går från huvudet bak mot stjärten. Dessa kan om man vill liknas vid ryggkotor därav namnet sjurygg. Det är väl att fisken är hård eller att de stora fjällen som gett den namnet stenbit.

Uttern_
                      Den gamle och navet
                      (han som e ute å cyklar)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 141 visningar