Uppdrag Granskning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppdrag Granskning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Förbjuder dom ryckfisket, förbjuder dom ju samtidigt bulefisket antar jag? Eftersom man står och pilkar i en tjock hög av torsk?

Kommentera

• SG> Nej det är fel! Bulefiske är inte detsamma som ryckfiske. Läs igenom tidigare inlägg så ser du det. Axel Wenblad hade samma uppfattning som mig i den frågan. Man måste veta vad man talar om. Bulefiske är endast fiske på ett stim. Sillfiske är bulefiske på sillstim, sejfiske är bulefiske på sejstim. Det är ingen skillnad. På bulefiske efter torsk på sommaren felkrokar du ofta mycket liten andel fisk, ungefär som med allt annat fiske.

Alaskahårt> Det är ju detta vi diskuterat i 18 sidor tidigare...

ZanderAngler> Du får utsäkta, jag brukar inte sjunka så lågt, men det märks att du bara är 16 år och inte är speciellt insatt i fråga överhuvudtaget. Om du definerar sportfiske utifrån att man släpper tillbaka alla fångade fiskar så har du väldigt fel. Majoritetet av Sveriges sportfiskare tar med fisk hem från sina fisketurer i större och mindre grad. Jag tror jag talar för de flesta av dessa sportfiskare när vi betackar oss från sådana nedvärderande kommentarer som du skriver. Det gör dem inte till mindre sportfiskare än dig. Det är hedervärt om du alltid återutsätter din fångade fisk men du kan inte förutsätta att alla ska göra detsamma och du ska definitivt inte se ned på sportfiskare som tar med hem fisk för att äta. För många sportfiskare är det en del av själva fisket att kunna fånga sin egen mat och det är inget fel i det så länge det sker på ett sportfiskemässigt sett.
      När du skriver att torskfiskare inte är sportfiskare så är du på riktigt låg nivå. Det är ungefär likanyanserat som när djurrättsaktivisterna gapar om att C&R är djurplågeri, och det vet du väl hur det känns eftersom du är en varm förespåkare av detta. För övrigt så släpper vi ofta tillbaka torsk och det har jag skrivit innan.

Jag hoppas du fortsätter med ditt medvetna fiske allteftersom du blir äldre men också får ökad förståelse för andra sätt att fiska och andra sportfiskares sätt att tänka. Jag vet att man gärna ser världen i svart och vitt i din ålder, Jag är ju inte lastgammal själv och minns fortfarande det. Men så enkelt är det inte. Världen är inte svart och vit utan många nyanser av grå. Det finns ju t.o.m. vettiga yrkesfiskare även om många sportfiskare gärna ser dem alla som egoistiska miljösvin. Men så är det ju inte.

Väl mött ute vid vattnet!
      Anders
      Senast ändrad av Anders (Team Lilla My); 2008-04-16, 04:47.
      Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

• Ursprungligen postat av Anders (Team Lilla My) Visa inlägg
        SG> Nej det är fel! Bulefiske är inte detsamma som ryckfiske. Läs igenom tidigare inlägg så ser du det. Axel Wenblad hade samma uppfattning som mig i den frågan. Man måste veta vad man talar om. Bulefiske är endast fiske på ett stim. Sillfiske är bulefiske på sillstim, sejfiske är bulefiske på sejstim. Det är ingen skillnad. På bulefiske efter torsk på sommaren felkrokar du ofta mycket liten andel fisk, ungefär som med allt annat fiske.

Alaskahårt> Det är ju detta vi diskuterat i 18 sidor tidigare...

ZanderAngler> Du får utsäkta, jag brukar inte sjunka så lågt, men det märks att du bara är 16 år och inte är speciellt insatt i fråga överhuvudtaget. Om du definerar sportfiske utifrån att man släpper tillbaka alla fångade fiskar så har du väldigt fel. Majoritetet av Sveriges sportfiskare tar med fisk hem från sina fisketurer i större och mindre grad. Jag tror jag talar för de flesta av dessa sportfiskare när vi betackar oss från sådana nedvärderande kommentarer som du skriver. Det gör dem inte till mindre sportfiskare än dig. Det är hedervärt om du alltid återutsätter din fångade fisk men du kan inte förutsätta att alla ska göra detsamma och du ska definitivt inte se ned på sportfiskare som tar med hem fisk för att äta. För många sportfiskare är det en del av själva fisket att kunna fånga sin egen mat och det är inget fel i det så länge det sker på ett sportfiskemässigt sett.
        När du skriver att torskfiskare inte är sportfiskare så är du på riktigt låg nivå. Det är ungefär likanyanserat som när djurrättsaktivisterna gapar om att C&R är djurplågeri, och det vet du väl hur det känns eftersom du är en varm förespåkare av detta. För övrigt så släpper vi ofta tillbaka torsk och det har jag skrivit innan.

Jag hoppas du fortsätter med ditt medvetna fiske allteftersom du blir äldre men också får ökad förståelse för andra sätt att fiska och andra sportfiskares sätt att tänka. Jag vet att man gärna ser världen i svart och vitt i din ålder, Jag är ju inte lastgammal själv och minns fortfarande det. Men så enkelt är det inte. Världen är inte svart och vit utan många nyanser av grå. Det finns ju t.o.m. vettiga yrkesfiskare även om många sportfiskare gärna ser dem alla som egoistiska miljösvin. Men så är det ju inte.

Väl mött ute vid vattnet!
        Anders
        Som jag fattat det är bulefisket efter torsk mitt under leken, om jag missuppfattat det må det vara så. Men annars kan du väl inte påstå att det inte är ett ryckande fiske?

Spelar ingen roll om det är med uppsåt eller inte. Man rycker upp ett bete en bra bit varje gång. Även om man vill att fisken ska hugga på den är det ändå ett ryckande fiske.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
          Som jag fattat det är bulefisket efter torsk mitt under leken, om jag missuppfattat det må det vara så. Men annars kan du väl inte påstå att det inte är ett ryckande fiske?

Spelar ingen roll om det är med uppsåt eller inte. Man rycker upp ett bete en bra bit varje gång. Även om man vill att fisken ska hugga på den är det ändå ett ryckande fiske.
          Ryckfisk är per definition fiske med överdimensionerade krokar som är ämnade att kroka fisken utan att den hugger. Att göra "lockryck" kan inte jämställas med ryckfiske. Sen är det långt ifrån alla som fiskar torsk med denna teknik. Många fiskar torsk med jigg och spinner i jiggen någorlunda likt gäddjiggande (beror iofs på djup). Tror många som rycker väldigt mkt kör nylon och den töjer sig som bekant vilket innebär att du måste dra större ryck desto längre lina du har ute (alltså varierar detta också med djupet på platsen). Så att säga att det är ett ryckande fiske är inte detsamma som RYCKFISKE.

Är pimpelfiske också ryckfiske eller bara ryckande fiske...?
          KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

• Ursprungligen postat av lex Visa inlägg
            Ryckfisk är per definition fiske med överdimensionerade krokar som är ämnade att kroka fisken utan att den hugger. Att göra "lockryck" kan inte jämställas med ryckfiske. Sen är det långt ifrån alla som fiskar torsk med denna teknik. Många fiskar torsk med jigg och spinner i jiggen någorlunda likt gäddjiggande (beror iofs på djup). Tror många som rycker väldigt mkt kör nylon och den töjer sig som bekant vilket innebär att du måste dra större ryck desto längre lina du har ute (alltså varierar detta också med djupet på platsen). Så att säga att det är ett ryckande fiske är inte detsamma som RYCKFISKE.

Är pimpelfiske också ryckfiske eller bara ryckande fiske...?
            Du missar hela poängen. Man fiskar med en metod som ökar chansen/risken att felkroka en fisk markant. Jättekrokar eller "normala havskrokar", risken finns ändå. Är det någon på en torskbulefisketur (tex den på reportaget) som spinnfiskar/jiggar?

Pimpelfiske på samma plats, samma tidpunkt, hade varit det ja. Normalt pimpelfiskar man ju inte där det är sådana kopiösa mängder fisk.

Kommentera

• Då kommer vi också in på resonemanget att bulefiske inte enbart sker på lekfisk utan det sker även exempelvis på sommaren och då sker en stor del av fisket med jigg. Fiska med enkelkrok som inte är överdimensionerad så minskar du felkrokningarna, ryckfiske är som jag tidigare påpekat fiske med stora ankare till krok.

Menar du att det blir ryckfiske bara för att man fiskar där det finns ansamlingar av fisk och att man gör lockande rörelser med betet? De som kan fisket och som det även nämnts tidigare i tråden står inte och tokrycker då mindre lockrörelser ger mer fisk.

Sen tycker jag att det är bra att ryckfisket uppmärksammas då det tydligen finns en betydande del personer som fiskar så, men detta skall inte blandas ihop med vanligt pilkfiske. Sen är det ju som det också nämnts tidigare, diskutabelt ifall det är etiskt riktigt att fiska på dessa ansamlingar av fisk. Det jag vill ha sagt är att man inte kan sätta ett likamedtecken mellan pilkande (eller med din terminologi ryckande fiske) och ryckfiske.
              KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

• Ursprungligen postat av Anders (Team Lilla My) Visa inlägg
                Pratade med Fiskeriverkets generaldirektör Axel Wenblad idag. Det blev inget längre samtal. Jag upplevde att han var väl insatt i frågan (vilket jag inte trodde) och hade vettiga åsikter om det. Fiskeriverket vill förbjuda ryckfiske, inte bulefiske. Det är ju bra, jag tycker själv det är märkligt att det endast är förbjudet i sötvatten. Man har ett förslag ute på remiss. Vad jag förstod så skulle det vara behandlat klart om tre veckor. Riktigt vad detta förslag gick ut på fick jag ingen information om. Hur man ska följa upp detta förslag praktiskt pratade vi lite om och jag påtalade det svåra i att se till att detta efterlevs. Sedan talade vi en del om yrkesfisket i Sundet och jag påpekade att det vore bättre att införa ett torskfiskestopp i Sundet under leken så att man kommer åt trålningen i Kilen och garnen på lekplatserna istället för att bara jaga sportfiskarna. Axel påpekade att de har det på sin agenda men att det vill till att danska myndigheter samarbetar kring detta. Axel bekräftade också att Uppdrag Granskning ska följa upp förra veckans program imorgon onsdag. Så kom ihåg att sätta på dumburken imorgon kl 20.00. Jag tror knappast det kommer några dementier utan det blir väl mer för att informera sig om vad för nya vinklade påfund de vill frälsa svenska folket med. Jag anar att dumburken kommer att förtjäna sitt namn imorgon...
                På SVT2 visas nu "Framtidens fiskepolitik - utfrågning". Axel Wenblad har precis pratat, nu är det SFR:s ordförandes tur... Kolla om ni har tid!

Kommentera

• SG> Jag tror det är du som missar poängen. Lex har helt rätt. Sedan hade det varit bra om du läste igenom tråden. Vissa av sakerna du frågar om/kommenterar har redan blivit klargjorda. Men vi tar det igen.

* Att pilka är att göra ryck upp och ned med spöet. Det har inget med intentionen att felkroka fisken att göra. Du rycker också när du pilkar sill med häckla, när du jiggar på djupt vatten t.ex. på vrak mm. Anledningen till detta är enkel. När du fiskar på djup större än 20 m är det omöjligt att spinnfiska när du fiskar efter fiskarter som lever vid botten. Speciellt inte om det är stark ström. Du behöver helt enkelt ett bete som stannar vid botten där fisken är men som ändå rör sig lockande så att fisken nappar. Alltså en pilk eller en tyngre jigg och för att få dessa att röra sig så gör man lockryck. Inget konstigt med det.

* Man kan spinnfiska till havs också även om detta inte är lika vanligt. För t.ex. hälleflundra, sej och bleka går det bra att veva/spinna en jigg upp och ned i frivattnet då dessa lever här. Gör du så när du fiskar torsk, i alla fall i Sverige där torsken är mer bottenbunden betyder det att jiggen bara finns i huggzoonen någon sekund.

* Man kan också spinna med jigg eller lättare pilkliknande drag t.ex. 60 gr wiggler (observera att jag ej talar om skeddrag mm) på grundare vatten på 6-15 m. Detta fiske är väldigt vanlig i Öresund när torsken går på grundvattnet under våren och senhösten. Men även då gör man lockryck. Spinner du in jiggen eller draget kommer den att gå högre upp i vattnet ju närmre båten du kommer och torsken finns på botten. Alltså gör du oftast lockryck och låter jiggen/draget sjunka mot botten innan du gör nästa. Detta är grundtekniken i jigging. Det var så jiggen var tänkt att användas från början. Därför sitter kroken på ovansidan av jiggen för att den inte ska fastna i botten.

* Att rycka är alltså inte synonymt med att försöka felkroka fisken. Det är en teknik för att ge betet lockande gång på djupare och strömt vatten. För övrigt så rycker du när du spinner horngädda, makrill, du rycker när du pimplar lake och när du fiskar med balansare, du rycker när du jerkar... det är inget konstigt med att rycka fram betet.

* Ryckfiske i definitionen att medvetet gå in för att felkroka fisken är däremot något annat. Då vill du felkroka fisken. Då använder du överdimensionerade krokar, många krokar och rycker hårt för att dra fast krokarna i fisken. Jag har sett specialdesignade ryckfiskedrag, ofta tunga spolformade tingestar med stora fasta krokar i änden som upperbarligen var till för att dra in i sidan på en lax i älven eller på en torsk.

Min konklusion är att vi ska använda termen "pilka" när vi talar om normalt torskfiske, även om man faktiskt gör ryck med spöt medans termen "ryckfiske" får beteckna fiske med intentionen att felkroka fisken. Så missuppfattar vi inte saken.

Vad gäller bulebulefiske så:

* Bulefiske är inte samma sak som ryckfiske men visst kan du ryckfiska när du bulefiskar.

* Torskbulor finns året om. Du kan alltså bulefiska året om. Dock är det mest bulor på sommaren.

* Torsken leker inte i bulorna under vintern utan uppe i vattnet.

* Du kan bulefiska utan att felkroka massa fisk. Det handlar om att anpassa teknik och utrustning. Du talar om att risken alltid finns att felkroka en fisk när man bulefiskar. Såklart man kan. Men det gäller för allt annat fiske också. Under sommaren är ofta felkrokningsprocenten så låg som kanske 5 %. Det är full jämförbart med vanlig drivfiske. Jag har t.o.m. haft bra mycket större felkrokningsprocent när jag spinnfiskat med en 100gr jigg på grunt vatten. Är inte fisken hungrig men står tätt så kommer du att felkroka fisk oavsett vilken metod du kör med. En fiskekompis felkrokade flera torskar på sin wobbler sist han fiskade öring. Ska vi förbjuda både jigg och wobblers också eller?

* För övrigt så verkar majoriteten tro att bulefiske är enkelt. Det är tydligen bara att åka ut och leta upp en bula och dra upp hur mycket fisk som helst. Jag förslår att dessa försöker komma ut på Sundet och prova själva att få fisk i en liten enmetersbula när bottenströmmen går med två knop åt ena hållet och ytsrömmen med två knop åt andra.

MVH Anders
                  Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

• Anders: Jag kommenterade att använda sig av Pilkning vid fiske på tätt stim. Inte metoden som egen faktor.

Men pilkning i tätt stim med fisk, kan inte ses som annat än en fiskemetod som höjjer risken för felkrokning avsevärt.

Det kan du väl inte förneka?

Kommentera

• Att fiska på en 1-2 m bula kan knappast ses som att fiska i ett stort stim av fisk.

Så om man sommar tid eller vid norge fiske hittar ett område med mycket fisk ska man inte fiska där då???
                      Senast ändrad av Havsfiskenytt.Patrik; 2008-04-16, 15:56.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 455 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art