Uppdrag Granskning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uppdrag Granskning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
    Klart att det alltid är vinklat på nåt sätt. Vilket program av den typen är inte det.
    Jo, men vems ärenden har man gått i detta fallet? Och varför? Det var väl det som LillaMy-Anders tog upp när han startade den här tråden. Nu vet vi att på den aktuella turen kom upp 33 torsk, varav 27 var rätt krokade. Knappast överfiske på 25-30 man va? Att man med ett sånt underlag framställer alla som fiskar torsk i Öresund som medvetna ryckfiskare är ganska allvarligt. Det tycker i alla fall vi som anser oss bedriva ett etiskt riktigt fiske och känner oss utpekade.
    Om ni läst UG:s forum eller chatt i detta ämne har ni väl inte undgått den hatstämning som piskats upp mot sportfiskare i gemen. Klart man blir förbannad då.
    Efter detta är i alla fall mitt förtroende för UG lika med noll.

Kommentera

Dom som vill försätta med sitt ryckfiske får väl göra det.
      Men dom kan då hålla sig borta från debatten och kalla sig sportfiskare.
      Ju fler som har kurrage att tala om sin ståndpunkt när det gäller det förhatliga i ryckfiske, ju bättre. De som ägnar sig åt det ska verkligen få veta av att de sysslar med något vidrigt.
      Jag kan mycket väl tänka mig att turbåtsskepparna här kan ta ett ansvar för att det på deras turer inte får förekomma. Och är det inte så att skepparen ställer upp på detta så får vi väl bojkotta de båtarna.

Hur fisket bedrivs från fritidsbåtarna blir betydligt besvärligare att kontrollera. Men vår åsikt att ryckfiske är djurplågeri kan de gott få höra om man får tillfälle att upptäcka något sådant.

Dessbättre har här väl inte funnits en enda i denna tråd som förespråkat ryckfiske. Ser man det ur det perspektivet så har de hållit sig borta från debatten. Sportfiskare kan de inte aspirera på att kalla sig så långe de håller på.

Är vi eniga, blir vi starkare.

Uttern_
      Senast ändrad av Uttern_; 2008-04-12, 14:29.
      Den gamle och navet
      (han som e ute å cyklar)

Kommentera

• Ursprungligen postat av Rååtorsken Visa inlägg
        Jo, men vems ärenden har man gått i detta fallet? Och varför? Det var väl det som LillaMy-Anders tog upp när han startade den här tråden. Nu vet vi att på den aktuella turen kom upp 33 torsk, varav 27 var rätt krokade. Knappast överfiske på 25-30 man va? Att man med ett sånt underlag framställer alla som fiskar torsk i Öresund som medvetna ryckfiskare är ganska allvarligt. Det tycker i alla fall vi som anser oss bedriva ett etiskt riktigt fiske och känner oss utpekade.
        Om ni läst UG:s forum eller chatt i detta ämne har ni väl inte undgått den hatstämning som piskats upp mot sportfiskare i gemen. Klart man blir förbannad då.
        Efter detta är i alla fall mitt förtroende för UG lika med noll.
        Instämmer tillfullo.
        Jag känner att jag verkligen vill göra något, även utanför detta forum, som skulle kunna påverka i riktning mot skyddszonsidén, som ju verkar mest lovande. Men jag vet inte konkret vad vi skulle kunna göra.
        Namninsamlingar i all ära. Men nu har vi ju haft några stycken insamlingar om torsken, både mot trålfiske och ryckfiske så det känns inte som det hetaste.
        Någon som har några bra idéer?

Undrar

Uttern_
        Senast ändrad av Uttern_; 2008-04-12, 17:51.
        Den gamle och navet
        (han som e ute å cyklar)

Kommentera

• Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
          Men det är svårt att få inlandsfolk att förstå detta fiske.

*Uttern_, inlandsbo, sitter med armarna i kosr, ögonbrynen neddragna och ser allmänt förorättad ut*
          - Vad menar du med detta, Micke? *S*
          Senast ändrad av Uttern_; 2008-04-12, 14:40.
          Den gamle och navet
          (han som e ute å cyklar)

Kommentera

• Ursprungligen postat av Uttern_ Visa inlägg
            *Uttern_, inlandsbo, sitter med armarna i kosr, ögonbrynen neddragna och ser allmänt förorättad ut*
            - Vad menar du med detta, Micke? *S*
            Äh - folk som aldrig pilkat torsk, så klart Grumpy

Kommentera

• Ursprungligen postat av Anders (Team Lilla My) Visa inlägg
              Fritidsfiske är allt fiske som inte är yrkesfiske. Det kan sedan delas upp i handredskapsfiske (dvs sportfiske) samt fiske med nät, ryssjor mm som inte bedrivs för yrkesmässigt bruk. Enligt fiskeriverket så sker fritidsfiske mestadels för rekreation och nöjes skull samt för eget husbehov men vi som är ute på vattnen vet att det är mycket vanligt att sk husbehovsfiskande nätfiskare säljer sin fångst svart för att dryga ut ekonomin. Därför blir fiskeriverkets siffror på osäkra då detta fiske inte räknas in i de kvoter de sätter. I Öresund t.ex. så fångas det 2600 ton torsk av yrkesfisket men ingen vet hur mycket torsk alla husbehovsnät fångar, precis som ingen vet vad sportfisket egentligen tar.
              Hej du!

Så en guidebåt med ska vi säga 1 guide och 2 kunder utger totalt sett 33,33% yrkesfiske och 66,66% fritidsfiske?

Är det dessa siffror som gör att fiskeriverket resonerar som de gör. Alltså lägga skulden på fritidsfisket på sista raden?

Den som fiskar privat bonkar och säljer sin fisk svart, Han är varken yrkesfiskare eller fritidsfiskare. Han är kriminell. D.V.S. illegalt fiske.
              Mitt filmarkiv, Big game, extreme sports m.m.

Fannigan! Oreily! Your beard is notning compered ti mine!

Andrej Look at my ear! It`s even colder!

Kommentera

Snickarn, du är då kanske den som vet att man inte rycker fisken.
                Visste att det blev att det har jag aldrig sett eller hört talas om.
                Nä alla strömmingfiskare och torskfiskare är väl helproffs.
                Har en polare som ägde två fiskebåtar vid Dalarö (Stickan Wolf).
                Majsan är väl välkänt för dom flesta.
                Hade livstid båtturkort hos honom.
                Och kan medela dig att mer ovana fiskare får man leta efter på dessa båtar.
                Är enorm skillnad om vi talar om tävlingsfiske på torskfiskar
                Men kom inte och påstå att under 20 år bara träffat på erfarna och duktiga fiskare.
                Det har inte jag gjort ens när det gäller mörtmetare.
                Tror knappast att torskfiskarna på Majsan är/var mer ovana fiskare än dom som nuförtiden åker ut med fiskguiderna på gädd/gösfiske. Beror inte på vad man fiskar efter utan på personen ifråga och att torskfiske innebär att rycka fast den???
                Hälleflundrafiskare

Kommentera

• Ursprungligen postat av Flötet Visa inlägg
                  Hej du!

Så en guidebåt med ska vi säga 1 guide och 2 kunder utger totalt sett 33,33% yrkesfiske och 66,66% fritidsfiske?

Är det dessa siffror som gör att fiskeriverket resonerar som de gör. Alltså lägga skulden på fritidsfisket på sista raden?

Den som fiskar privat bonkar och säljer sin fisk svart, Han är varken yrkesfiskare eller fritidsfiskare. Han är kriminell. D.V.S. illegalt fiske.
                  Förmodligen tänker de så, men det är inte kriminellt at sälja fisk utan att redovisa det tror jag.
                  Har för mig att det är nåt belopp på typ 5 000:- per år som man får sälja bär& fisk för utan att redovisa men jag kan ha fel.
                  Ola

Kommentera

• Annars det är naturligtvis trist med restriktioner men anledningen är nästa alltid av vissa inte kan sköta sig.Nästan alltid. Jag som alla sportfiskare är naturligvis för ett fritt spöfiske...Ryckfiskeproblemet i tex de svenska älvarna är väl känt.En ljusskygg hantering i likhet med yrkesfisket.Samma icke-moral.Trist att de stora bovarna, industrifiskarna, utrotarna..en professor häromdagen i Dn menade att yrkesfisket var närmast globalt maffiauppbyggd...bestämmer reglerna för svenska fiskepolitik.. Exemplen är många om en omfattande kriminalitet i den svenska yrkesfiskekåren, totalt accepterat i alla deras led. Förvånar mig att mindre, mer kustbaserade, av naturliga själv mer ansvarsfulla yrkesfiskare böjer rygg och inte tar sitt ansvar mot industritrålarna.

Kommentera

• ..och vi sportfiskare tar vårt ansvar, jobbar ofta ideelt för att säkra bestånden, exempen är många, otaliga, när folk helt utan betalning jobbat med att förbättra bestånden.Tagit sitt ansvar...Lite trist när nätfiskarna med en lika obefinligt moral som yrkesfiskarna..skördar frukterna av andras arbete...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen