Årets bästa minne. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Årets bästa minne.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag hade en bra start på året med 11+ i februari, 11+ i mars och 10+ i april,
    kryddat med flera mellan 9-10kg.
    Perfekt tänkte jag, nu ska jag kröna detta med en lång rackare i TREX-gäddan (lördag 24 maj).
    Uppvärmning på fredagen med bl.a. Gös på 6kg och en ca.116cm Gädda (9,88kg) på kvällskvisten.
    Shit, nu var man het !

Själva tävlingsdagen (lördag) började bra, med hugg på första ställena men bara smått.
    Lite segare mitt på dagen och vi bestämde oss för att nöta av samma vik som kvällen innan.
    Drog ett antal 2-3kilos på tail och det kändes som att vi var på G.
    Polarn fick en fin 5-kilos på Big Bandit, men sedan fick vi inget på en bra stund.
    Vi hade nu driftat ner mot samma ställe som kvällen innan och ankrat upp.
    Fiskade en dryg timme utan resultat och vi började misströsta.
    Endast 20 minuter kvar till samling i Furusund och ca. 10 minuters resväg.
    Sätter på en Zalt 14cm på jerkspöt och kastar det lätta draget mot vassen med stor möda.
    Hinner veva högst en halvmeter innan det smäller och nästan genast kommer en riktig fetgädda upp och börjar slå i ytan.
    Vattnet stänker och gäddan slår kanske 10 gånger fram och tillbaka,
    polarn hinner säga "tappa inte den där nu" och sedan blir linan slak och allt är över.
    Aldrig har det varit så jävla tyst i skärgården......
    Vi kollar på varann och skriker ut vår frustration.

Jag vevar in och synar Zalt-wobblern.....en krok har rätat ut sig.
    Kombinationen styvt jerkspö, 15meter 0.39 flätlina, mjuka krokar och en vildsint Gädda
    kunde bara sluta på ett sätt......någonting måste ge med sig och kroken var visst svagaste länken.

Bakgrund:
    Just denna Zaltwobbler lånade jag ut till min Svärfar under en fiskehelg och
    han drog ca. 40 Gäddor på den.
    Vid något tillfälle deformerades krokarna och jag bytte därför ut dom mot
    vassa MEN mjuka japanska krokar från hi-sport

Ett krokbyte som med stor säkerhet kostade mig en plats på pallen i TREX,
    kanske även seger och drygt 70.000kr.......

Det tog en vecka innan jag kunde släppa det hela hjälpligt,
    men det gnager fortfarande lite i bakhuvudet.
    Nästa år, då j***ar !

Kommentera

det jag minns bäst från 08a är två följare ena i v-vik och andra i sthlm ...

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
        Sorry OT!

Jordbävning i skåne, 5 på richterskalan! Jag vaknade av att det skrällde i hela huset och att sängen skakade som h-vete! Grannens bokhylla trillade vilket var lite coolt!

Back OnT!
        hahaha va coolt
        På jakt efter 15+

Kommentera

Har haft ett trevligt år med 3 gäddor över 10, hyfsat mete och flugfiske efter Id, en trevlig flugfiskeresa till Finnmarksvidda med nytt harr-pb som resultat med mera med mera. Har fått se både gädda på 13 kilo och några reg-abborrar.

Roligaste fisken är nog ändå den havsöring på drygt 2 kilo som jag fick på UL-grejerna. Fisken klippte det lilla skeddraget en meter framför mina fötter och drog sedan iväg i en rusning på 25 meter rakt ut mot Finland, och slirbromsens skrik var öronbedövande...

Det gav som resultat att jag bara stod och gapskrattade, vilken kraft! Det var totalt oväntat och en makalöst spännande fight som jag till slut lyckades vinna.

Som bonus på allt det här lyckades jag ju komma på tredje plats i flugfisketävlingen här på FS också, tack till er som röstade på mina kanske inte så snygga men säkert fungerande flugor!
          http://mangemo77.blogspot.com/

Kommentera

Det har varit ett bra år för mig och fiskepolaren också. Vi har som många andra fastnat för jerkfiske efter gädda och lagt mycket tid på det eftersom vi har 10mils resa till vattnet vi fiskar i.
            Inför denna hösten var polarens pb på 9 och mitt på 8,5 och snacket om vem som ska ta den första över magiska 10 har slagit ihjäl många timmars restid.
            I alla fall åkte vi ner en dag i slutet av oktober. Vädret var riktigt tufft med en nordvästlig vind på runt 13m/s och ösregn. Nordlig vind är dock ingen fara att åka ut i eftersom det blåser utåt och där vi fiskar hinner det inte bygga upp någon sjö. Vi förstod tidigt att det gällde att fiska i någorlunda lä och beslöt att testa ett nytt område som såg hett ut. Polaren hade precis innan turen införskaffat en zam z tail och bestämde sig för att testa den. I första kastet in mot några stenar på halvmeterdjupt vatten suger det i ordentligt och han säger att den är stor. Jag tar hans ord med en nypa salt eftersom det inte är första gången han påstår sig ha ett så kallat monster på. Fisken går mot oss och eftersom den inte vill gå upp och visa sig i ytan förstår jag med att den är av bättre kaliber. Tillslut går den upp och skakar på huvudet vilket får oss att skrika rakt ut i kör, Vilket jävla as! Det är inget snack om saken om att det är vår första tia som är på kroken! Fisken gör en rusning bort mot stenarna där den högg men den mattas fort av jerkspöt och kommer åter mot båten. Jag gör mig redo med håven och landar den på första försöket! kompisen tar på en handske och plockar upp den och glädjen är total i båten! Avkrokningen går smidigt och vi mäter fisken till 112cm och väger den till 12050gram! efter några foton får den simma tillbaka och det känns lättande att behandlingen gick så pass bra av fisken. Jag gratulerar kompisen och dagen fortsätter med endast ett par mindre kontakter men vad gör det!

Kommentera

Arga stenhårda göshugg är nog det jag plockar med mig från 2008, annars har det mesta gått i moll, främst tidsmässigt....
              iofs hade vi en trevlig HÖ-tur där vi bla dubeldrillade och dubbelhåvade två fina öringar, men det blev moll då jag skulle göra en artickel och kameran hoppade sönder i båten......
              Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
              Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
              Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Bästa minne 2008 var i november då min dotter föddes...

Kommentera

Bästa minnet måste vara när Jag, pontus och matte skulle fiska hos mig i höst . förmiddagen skulle det bara vara jag och pontus för matte hade annat han skulle göra , jag hade fått låna motor som hade stått i några år så viss tveka fanns det att de skulle bli nån lyckad tur . pontus kom nån gång runt 11-12 och vi åkte ner till båten , vi gled ut en bit för att starta motorn , jag ryckte och ryckte men den ville inte , vi var lite nerstämda men ja gav inte upp , fortsatte att dra och fiffla med choken , tillslut drog ja upp motorn ur vattnet och försökte starta den då , den starta på första dragningen , vi vart överlyckliga och åkte iväg , vi skulle först till ett grund men vi drog in på ett ställe imellan , vi ankra upp och ja skulle sätta dit ekolods givaren , pontus kasta första kasten och efter en stund skrek han "Fiiisk" jag trodde inte på han men ja kolla bak och där stog han med spöt böjt , efter en något odramatiskt drillning så kom de upp en väldigt fin 8,2 kg gädda och nytt PB för pontus i MIN sjö i första kastet glädje var det och efter allt med motorn så var de en lättnad , skulle visa sig att jag skulle missa min största gädda hittils ( Det såkallde monsterhugget ) och matte skulle få nytt PB på 4,9 kg också , för mig tappa jag 1 riktigt fin och en runt 4 kg , men får nöja mig med att jag fick mest fisk den helgen

Kommentera

Bästa minnet 08 va när en Asp på 5.5 kg small på en höstmorgon, en helvetes fight blev det.

Kommentera

Bästa minnet är hela klart en fin laxatrippel i september, efter 2 tappade tog jag 3 laxar på 2 h och sålde sedan min wobbler för 200 kr till närmsta fiskare och gick hem

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen