Nattfiske efter gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nattfiske efter gädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nattfiske efter gädda?

Gör ett nytt försök då min förra tråd togs över av någon annans tråd som flyttades till min, trots att det inte gällde samma sak. Det enda gemensamma var att det gällde fiske på natten. Störande då min fråga plötsligt hamnade mitt i tråden!!

Har hört att vissa under sommaren fiskat stor gädda på natten med stor framgång! Läste även om några danskar som endast fiskade på natten under sommaren och tog riktigt grova gäddor.
    Någon som har egen erfarenhet av detta? Skriv gärna och berätta

Du hade ju iofs kunnat bygga på den andra tråden redan från början, eftersom den mer eller mindre innefatta samma fråga och skapades strax innan du gjorde din... :P

Kommentera

Jag har prövat fiska gädda efter att solen har gått ner och några timmar in på natten mitt på sommaren då det är ljust hela natten och jag har upplevt att gäddan blir riktigt slö. Dom följer bara efter dragen eller så simmar dom från draget.. Dock så har jag bara prövat på riktigt grunt vatten, under metern. Säkert annars på djupt vatten...
      Får vi inge fisk så fiskar vi mer!

...............___@@@__
      ......_____//____?____\______
      ----o------C & R-POLICE----@)
      -----`--(@)=====+====(@)-

mikey_881115@hotmail.com

Kommentera

Jag har upplevt det är olika i olika vatten. I Dalälven när jag fiskat där under sommaren har fisket varit som bäst efter solnedgången. I en del av skärgården där jag fiskar så dör det totalt när solen går ner. Men det är nog en hel del som spelar in där!

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av PederE Visa inlägg
          Gör ett nytt försök då min förra tråd togs över av någon annans tråd som flyttades till min, trots att det inte gällde samma sak. Det enda gemensamma var att det gällde fiske på natten. Störande då min fråga plötsligt hamnade mitt i tråden!!

Har hört att vissa under sommaren fiskat stor gädda på natten med stor framgång! Läste även om några danskar som endast fiskade på natten under sommaren och tog riktigt grova gäddor.
          Någon som har egen erfarenhet av detta? Skriv gärna och berätta
          Hej Peder E.; Jag har nattfiskat efter Gädda många nätter i mindre och medelstora insjöar från Trynsjön i Södermanland till Hornavan i norr. I Långsjön som får sitt tillflöde från Drevviken har jag ägnat många sommarnätter åt Gäddfiske när jag bodde i Bollmora på Tyresö. Säkraste nätterna för nattligt Gäddfiske var vindstilla och helst molnfria juni- och julinätter när omgivningen var mörk och wobblern avtecknade sig som en silhuett mot den ljusare himlen. Mina säkraste wobbler för yttligt nattfiske var Arbogast G750 Jitterbug, Cisco Kid 700 Topper, Heddon X2400 "Baby Lucky 13", Heddon X2500 "Lucky 13" , Rebel F20S Minnow och South Bend Bass Oreno.

Ofta kommer den riktigt Stora Gäddan igång timmen efter Göstimmen, när det är som allra mörkast. Jag har fått flera skapligt Stora Gäddor på helt ytligt och låångsamt invevade Heddon "Lucky 13". Den allra största nattgäddan jag fått vägde 16,1 kilo och hon högg en ljummen sommarnatt 1969 på nacken där Långsjön rinner ner i Gammelströmmen. Gäddan högg kl. 23.55 15/7 när jag ytfiskade efter Gös med en rödvit (Red Head) Rebel Minnow 20S.
          Go for the Big Ones!
          Old Firehand
          www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Jag har stundtals bedrivit flitigt gäddfiske nattetid. Då främst under varma juli och augusti nätter. Fisket bedrevs främst över och runtomkring natebälten med närhet till djupare vatten. Förutom mer aktivitet så ökade gäddorna ett par kg i snitt i jämförelse med dagfiske på samma platser.

Kommentera

vill oxå påstå att fisket efter gädda nattetid under den ljusa delen av året kan vara riktigt givande. har haft grymma fisken då, så på dem bara!
              Brottar fett...

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
                Jag har stundtals bedrivit flitigt gäddfiske nattetid. Då främst under varma juli och augusti nätter. Fisket bedrevs främst över och runtomkring natebälten med närhet till djupare vatten. Förutom mer aktivitet så ökade gäddorna ett par kg i snitt i jämförelse med dagfiske på samma platser.
                Hej Niklar; Jag tror det är oerhört många Gäddfiskare liksom jag som vill veta lite mer om ditt nattliga Gäddfiske.. Fick du några Stora Gäddor vid ditt flitiga Gäddfiske nattetid under varma juli- och augustinätter? Var det några som kunde mäta sig med dina fina Karpar och Regnbågar? Berätta gärna lite om storlekar på dina nattligt fiskade Gäddor. Var fiskade du? Vilka metoder använde du? Hur stora var de största och vilka beten tog de på?
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösen Visa inlägg
                  vill oxå påstå att fisket efter gädda nattetid under den ljusa delen av året kan vara riktigt givande. har haft grymma fisken då, så på dem bara!
                  Hej Peter "Gösen" Nilsson; Själv skrev jag några artiklar i Svenskt Fiske och FiskeJournalen i mitten av 1960-talet och på 1970-talet om bl.a. ytligt sommarnattsfiske efter Stor Gädda. Intresset var svagt på den tiden! Jag har inte läst annan svensk litteratur i ämnet. Därför är jag tillsammans med förhoppningsvis många andra Gäddfiskare enormt intresserad av att du berättar om dina "riktigt givande och grymma fisken" efter Gädda nattetid under den ljusa delen av året. Det ska bli riktigt trevligt att få lära sig lite nya Gäddknep!
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand

Kommentera

Niklar... Rapportera gärna exakt tid, temp, år, bete mm..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 439 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art