Nattfiske efter gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nattfiske efter gädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sellasie I Visa inlägg
    Niklar... Rapportera gärna exakt tid, temp, år, bete mm..
    Hej Sellasie; När jag ser dina fina bilder av Stora Gäddor här på FiskeSnack anar jag att du sitter inne med mycket värdefulla kunskaper om hur man fångar 10+ Gäddor både dagtid och nattetid. Du om någon kan säkert berätta och rapportera om tider, vattentemperaturer, vindriktningar. beten och framför allt om Hur och När du fångat och fångar dem. Vill du hålla exakta fångsplatserna hemliga är det förståeligt...
    En av mina absolut skickligaste Gäddfiskekompisar från 1960-talet var en spanjor som hette Alfonso Romo. Förutom skicklighet som Gädd- och Gösfiskare var Alfonso också spansk mästare i simning....
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Ps. När den etiopiske kejsaren Haile Selassie var på besök i Sverige 1960 låg jag under utbildning i Flygvapnet och blev kommenderad att ingå i en vaktpluton för att vara med och bevaka hans besök i Stockholm. Ds.
    Senast ändrad av Old Firehand; 2009-01-25, 18:12.

Kommentera

Jag har ingen som helst erfarenhet av riktat fiske efter gädda men har fångat ett par hyfsade under ålmeten just under sommaren speciellt när det har varit värmeböljor. Min teori är att eftersom gäddans trivseltemp är betydligt lägre än typ 22 grader som det kan vara på sommaren, när tempen sjunker om natten och ytvattnet blir mer syrerikt bör det kunna vara lättare för större gäddor att kunna äta och speciellt då deadbaits eftersom det inte kostar energi och syre på samma vis som om dom jagar under dagen. vet ej bara en teori

Kommentera

OF!! Bästa sättet att fånga 10+ måste vara att ha grejerna i vattnet, på rätt plats... Dygnet runt =)
        Bor du kvar i Tyresö? Bor själv på Farmarstigen
        Grymt det där med Kejsare Selassie I.. Fick du se en glimt av han?

Kommentera

Ursprungligen postat av Sellasie I Visa inlägg
          OF!! Bästa sättet att fånga 10+ måste vara att ha grejerna i vattnet, på rätt plats... Dygnet runt =)
          Bor du kvar i Tyresö? Bor själv på Farmarstigen
          Grymt det där med Kejsare Selassie I.. Fick du se en glimt av han?
          Hej Sellasie; Tack för att du svarar! Ja, jag såg kejsare Haile Sellasie i svart helskägg, turban, revärer, medaljer och eleganta kläder.... Jag bodde på Tyresö, högst upp på Myggdalsvägen 94 i Bollmora, 1967-1971 och flyttade till Bålsta i augusti 1971 tillsammans med min fru (Gös-Ulla), våra tre, små döttrar och vår nyfödde son. Här i Bålsta har vi bott sedan dess och varje år går bara snabbare och snabbare för vart år man blir äldre. Nu vet jag hur du ser ut (trevligt) och hoppas att du vill berätta lite om dig själv och ditt Gäddfiske här på FiskeSnack....
          Go for the Monster Northerns!
          Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Peder E.; Jag har nattfiskat efter Gädda många nätter i mindre och medelstora insjöar från Trynsjön i Södermanland till Hornavan i norr. I Långsjön som får sitt tillflöde från Drevviken har jag ägnat många sommarnätter åt Gäddfiske när jag bodde i Bollmora på Tyresö. Säkraste nätterna för nattligt Gäddfiske var vindstilla och helst molnfria juni- och julinätter när omgivningen var mörk och wobblern avtecknade sig som en silhuett mot den ljusare himlen. Mina säkraste wobbler för yttligt nattfiske var Arbogast G750 Jitterbug, Cisco Kid 700 Topper, Heddon X2400 "Baby Lucky 13", Heddon X2500 "Lucky 13" , Rebel F20S Minnow och South Bend Bass Oreno.

Ofta kommer den riktigt Stora Gäddan igång timmen efter Göstimmen, när det är som allra mörkast. Jag har fått flera skapligt Stora Gäddor på helt ytligt och låångsamt invevade Heddon "Lucky 13". Den allra största nattgäddan jag fått vägde 16,1 kilo och hon högg en ljummen sommarnatt 1969 på nacken där Långsjön rinner ner i Gammelströmmen. Gäddan högg kl. 23.55 15/7 när jag ytfiskade efter Gös med en rödvit (Red Head) Rebel Minnow 20S.
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand
            Man bugar och bockar för den detaljerade informationen!! Roligt när nån lägger lite tid på att svara Någon påstod att tvärtemot vad som allmänt påstås om fullmåne så var nattfisket bäst under nätter med just fullmåne. Gav bäst siluett. Något du har erfarenhet av?

Blir att prova i sommar. Kör nästan uteslutande med jerkbaits men det finns ju ytgående beten där också. T.ex. "Buster shallow runner" som går att fiska riktigt sakta strax under ytan. Funderar på att måla en sån mattsvart på buken och hela sidorna med ett neongult öga, rygg och stjärt. Inte så troligt att gäddan kommer se betet ovanifrån men man vet ju aldrig.

Vad tror en gäddexpert som du om det? Borde väl funka
            Senast ändrad av PederE; 2009-01-26, 18:49.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
            22 svar
            3 432 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Nextline  
            Startad av geson, 2010-08-05, 15:29