hur funkar en gäddsäck? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hur funkar en gäddsäck?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• hur funkar en gäddsäck?

Tjena jag har länge undrat hur en gädd/karp säck funkar och hur man använder dom. har sett att dom i gäddfeber säckar en gädda på 15 kg och sen åker in till land. Klara sig fisken bra och hur länge?

tack på förhand // Sebastian Rosander.

Du använder en karpsäck för att ha fisken i vattnet undertiden du hanterar den. I just gäddfeber har dom användningsområdet att åka in till land för säker och korrekt vägning samtidigt som dom får bättre foton. Undertiden de förbereder kan de helt enkelt "säcka" fisken i en mesh-påse som fisken inte kan simma ur. men ändå ha den i vattnet.

Ofta, tex vid karpfiske används också säckar för att kunna ta morgonbilder på karpar som tagits under natten och försvårat fotografering. Man bör dock ha lite koll på vad man sysslar med innan man bestämmer sig för att säcka en fisk en längre tid.

Kommentera

Hej rosander!
      En gädd- karpsäck är perforerad så att vattnet kan rinna igenom dom. Jag äger själv en stor karpsäck från BFT (samma som i gäddfeber) och har haft användning av den flera gånger då jag varit ensam ute.
      Om man fiskar från båt går det oftast bra att väga gäddan i en IKEA-kasse om man inte behöver ha exakt vikt. Blir alltid lite höftat i båten då vågorna gör att vågen aldrig riktigt stannar, i alla fall inte min Elektro Samson. Foto kan man också ta i båten med en kamera med självutlösare. Lite omständigt men man kommer på hur man gör det på smidigast sätt efter ett tag.

Är gäddan av den större modellen, kanske nära ett PB, så vill man kanske ha exakt vikt och fina kort (Vill jag i alla fall).

Då lägger man gäddan i karpsäcken och bogserar in den till land. Det medföljer ett snöre med karbinhakar som man kan fästa i säcken och på lämligt ställe i båten. I säcken får gäddan chans att återhämta sig och den håller sig oftast förvånansvärt lugn i säcken. Jag brukar först väga gäddan. Sedan får den ligga i säcken tills jag riggat upp kameran så allt är klart för fotografering med självutlösare.

Fiskar du ensam från land så har du också användning av säcken medans du förbereder fotograferingen.

Ett tips är att redan vid fiskets början ha förberett allt innan storgäddan hugger. Käftöppnare, kroklossare och våg skall redan vara framplockat. Karpsäcken redan förankrad i båten, ihoprullad med dragkedjan öppen och fuktad så allt går smidigt när gammelgäddan kliver på

Hoppas jag hjälpt dig en bit på vägen!

M.v.h. PederE
      Senast ändrad av PederE; 2009-05-04, 19:12.

Kommentera

Kan gäddans slemskikt ta skada av att säckas ? Brukar inte säcken vara hyffsat slemmig ?

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75 Visa inlägg
          Kan gäddans slemskikt ta skada av att säckas ? Brukar inte säcken vara hyffsat slemmig ?
          Lite skada kan den kanske ta, men det är nog marginellt. Man måste ju givetvis lägga fisken i säcken efter att den är blöt. Man ska inte lägga den i en torr säck.

Kommentera

Så länge den ligger i säcken i vattnet tror jag inte den skadas på samma sätt som på land.
            Det är väldigt populärt att väga gäddor i IKEA-kassar. Tror gäddan tar ungefär lika lite skada i en sådan som i en karpsäck. Vill man väga gäddan kan jag inte komma på ett skonsammare sätt än i någon form av vägpåse som fuktats innan.

Kommentera

Jag väger också mina gäddor i en karpsäck. Funkar bra! Har man med sig en karpsäck med bärhandtag man kan väga i så behöver man lixom inte ha både en karpsäck, en weighsling osv. En karpsäck tar inte så mkt plats heller.

Som peter skriver är det bra om man är väl förberedd för hantering innan man börjar sitt fiske. Speciellt om man fiskar ensam!

Jag har själv löst det på det sättet att jag har en midjeväska där jag har våg/måttband, Avbitare/peang, kamera osv som jag har på mig när jag tillexempel ismetar eller på annat sätt fiskar på fler ställen än ett samtidigt. Om jag fiskar från båt har jag den inte på mig utan i båten. FÖrdelen med en sån väska vid ismete är att jag har allt med mig redan om jag behöver kuta till ett spö. Mattan har jag över axeln

Allt är lättare om man är 2. Men om man inte är det gäller det att vara förberedd.

Kommentera

Tackar för alla svaren De blir nog att prova detta nästa gång om man får nått stort eller nån som är krokad lite illa och låta den vila innan fotograferingen.

Kommentera

Ursprungligen postat av rosander Visa inlägg
                  Tackar för alla svaren De blir nog att prova detta nästa gång om man får nått stort eller nån som är krokad lite illa och låta den vila innan fotograferingen.
                  Fast om gäddan blöder ur gälarna eller liknande tror jag du gör bäst i att hantera den snabbt och inte säcka den. Och låta den simma tillbaka så fort som möjligt.

Kommentera

Vågsäck/gäddsäck är så grymt bra för oss som tillämpar C/R. En Ikea kasse funkar också bra. Men nackdelen är att den inte går och stänga, ifall du vill låta gäddan vila sig i säcken under vatten osv.

Jag fiskar mycket i flytring med fluga. Det händer ibland att fin fisk kliver på. Då är det perfekt med gäddsäck och lägga gäddan i för att paddla in till land och ta en fin bild och väga fisken korrekt.

Tummen upp för gäddsäckarnas existens.
                    http://www.silverbums.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                    22 svar
                    3 442 visningar
                    0 gillar