hur funkar en gäddsäck? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hur funkar en gäddsäck?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
    Fast om gäddan blöder ur gälarna eller liknande tror jag du gör bäst i att hantera den snabbt och inte säcka den. Och låta den simma tillbaka så fort som möjligt.

Okej har missat det helt. Så om gäddan är skadad ska man realease den fort? Jag har alltid trott att det varit tvärtom... ?
    http://www.silverbums.com

Kommentera

Vore nog bättre att låta den chilla i påsen istället för att den fortsätter jaga direkt blödandes... Tror inte gäddan förstår att den måste läka..

Kommentera

Ursprungligen postat av Denzar Visa inlägg
        Vore nog bättre att låta den chilla i påsen istället för att den fortsätter jaga direkt blödandes... Tror inte gäddan förstår att den måste läka..
        Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
        Okej har missat det helt. Så om gäddan är skadad ska man realease den fort? Jag har alltid trott att det varit tvärtom... ?

Alltså jag menar att om fisken blöder från gälarna tycker jag inte man ska säcka den för att fotografera/väga den senare. Då får man 2 hanteringar som iallaf jag själv tycker är onödigt om fisken blöder. Om fisken blöder och man vill hålla koll på den är det ju bättre att hålla fisken i vattnet en stund tills den simmar iväg och man tror den kommer överleva.

För jag menar om man låter den vila i säcken kommer den ju ändå stressa upp sig igen när den ska hanteras ytterligare efteråt. På så sätt torde det ju vara bättre för gäddans skull att släppa den så fort som möjligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Denzar Visa inlägg
          Finns nog inget mer stressande för fisken än då den är fängslad. En skadad gädda kan jag garantera klarar sig bättre ifall den återutsätts direkt istället för att sumpas.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
            Jag väger också mina gäddor i en karpsäck. Funkar bra! Har man med sig en karpsäck med bärhandtag man kan väga i så behöver man lixom inte ha både en karpsäck, en weighsling osv. En karpsäck tar inte så mkt plats heller.
            Drar du av 800g eller 1 kg på slutgiltiga vikten?

/Oscar

2010 är det fluga som gäller

Kommentera

Ursprungligen postat av Gäddman Visa inlägg
              Drar du av 800g eller 1 kg på slutgiltiga vikten?

/Oscar
              Haha va? Beror ju på hur mkt din säck väger. Men personligen brukar jag 0ställa den med säckens vikt innan jag väger. Går snabbast och så slipper man räkna

Kommentera

Säck

Blöter du säcken, hänger på vågen, nollställer och sedan stoppar i fisken och väger?

När jag var funktionär på VC för något år sedan drog vi av 800g tror jag det var. Vi kontrollmätte säckarna och de kunde väga väldigt olika beroende på hur blöta de var... I år tävlade jag och då vägdes gäddorna i ikeakassar, lika för alla kan tyckas...

/O

2010 är det fluga som gäller

Kommentera

Ursprungligen postat av Gäddman Visa inlägg
                  Blöter du säcken, hänger på vågen, nollställer och sedan stoppar i fisken och väger?

När jag var funktionär på VC för något år sedan drog vi av 800g tror jag det var. Vi kontrollmätte säckarna och de kunde väga väldigt olika beroende på hur blöta de var... I år tävlade jag och då vägdes gäddorna i ikeakassar, lika för alla kan tyckas...

/O
                  Man blöter den och väger den i blött tillstånd givetvis. En ikeakasse väger ju olika mkt beroende på hur mkt vatten som är i den?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 436 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art