Id på wobbler?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Id på wobbler?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Id på wobbler?!

Måste kolla om detta fenomen är ovanligt eller om det bara är jag

Under gårdagens gäddfiske som var kalas fick jag på en något udda art vid spinnfiske med wobbler, nämligen en Id på ca 1,5-2 kg den var inte felkrokad utan hade huggit betet och satt på båda trekrokarna.

Har fått Id ebndast en gång på spinn förut och det var ca 25 år sedan så för mig är det udda men vad säger Ni andra händer det och framförallt hugger de verkligen medvetet på wobbler/spinnbeten?

Den tog på en BFreeze Pointer SP silver med svart rygg, så min tanke är att det kanke är dags för Iden att leka och den såg denna lilla silverblanka "fisken" som en ovälkommen gäst i sit revir och anföll för att jaga bort den och då fastnade på krokarna, vad tror Ni??

Naturligtvis blev det C&R på Iden

Iden är en glupsk jägare och äter lite allt möjligt. Det är inte helt ovanligt med idfångster på wobblers och spinnare. Oftast föredrar de dock lite mindre beten. Flugfiske efter id kan vara ruskigt effektivt, det kan jag rekommendera! Testa en mindre streamer så ska du se att du får en trevlig flugfiskestund.

Nu vet jag inte var du bor men idleken är över här i Västernorrland och säkert i Västerbotten också vid det här laget så det var nog inte ett revirhävdande beteende som gjorde att den högg, snarare efterlekshunger i så fall
    http://mangemo77.blogspot.com/

Kommentera

Att man får id på små wobblers skedrad och spinnare är inte alls ovanligt. Det händer även att man får braxen och till och med mört.
      Hjonsson

Kommentera

På sommaren är det vanligt att få id här uppe. Inte ovanligt med en handfull idar på en säsong. Känner flera som trollat upp runt fem idar per dag (swim whizz, rapala 14 cm etc)

Kommentera

Se där det händer salltså och ganska ofta, har väl haft tur då men här i Öregrundområdet har jag inte hört om det så ofta, på fluga kan jat tro at tdet hugger och kan vara värt att prova.

Braxen är ett elände och oftast sitter de flekrokade och inte alls till någon glädje då de ruinerar gäddfisket.

Kommentera

Har själv tagit många idar på spinn vid tävlingar.

Kommentera

Bosse har fel. *L* Läs min gamla poll. http://www.fiskesnack.com/forum/show...t=omr%F6stning Korad till häftigaste firren *L*

Kommentera

Hände mig förra sommaren, fick en id på ett jerkbait som var ungefär 10-12cm. Trodde först det var en mindre gädda men insåg sedan att det var en id, vägde 1.6kg. Hade tagit betet i munnen
                A bad day of fishing is better than a good day of work.
                http://markusfiske.blogspot.com

Kommentera

Tog också en id på ca 1,5 kg i våras/somras som tog en liten jigg.. Blev nästan överlycklig först, trodde det var en asp. Men kul var det iallafall.

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Det simmar in många idar förbi Kallerö och ledsundet för att gå upp i Olandsån och Forsmarksån och leka.
                    Dom lekte ur sig för ungefär en månad sedan sen vandrar en stor del av dom tillbaka ut i havet igen.
                    Jag själv har fått några idar på spinnare,jigg,smådrag,när jag har fiskat efter abborre utanför kallerö. Har hört flera som fått idar på spinnfiske, oftas på mindre beten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 122 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen