Ursprungligen postat av Drag
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Karp & Kräftor
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Drag Visa inläggTjena.
Vad ska rudorna bort ?
Tror ni att en gädda klarar sig i dammen ?
Den är ungefär 1,5-2 m djup och 20 x 15 m.
Ska jag ta en gädda när jag fiskar upp den å lägga i en låda och sen ner i dammen ? Tror ni att den klarar sig från sjön till dammen ?
//Kricka
Steg 1 är att tänka ut hur du / ni vill ha det. Och, eftersom ni redan har saker där så måste ni ta hänsyn till dem. Den här processen är inte helt enkel.
Rudorna och växtligheten är ett problem. Kräftorna vill ni ha kvar. En inte allt för enkel ekvation. Jag tror att någon form av kompromiss är av nöden. Hur? Det kan bara ni avgöra.
Rudorna växer till i antal pga avsaknad av predatorer. Det finns många olika djur som äter fisk, allt från trollsländor och stora dykare till abborre, gädda osv...
Problemet är att hitta balansen. Vad kommer ex rovfisken att äta? Kräftor? Rudor? Båda? Hur mycket nytta (skada) gör en fisk?
Ja, som sagt, det finns massor av tänkbara scenarion. Gör inget ni kommer att ångra... och, lycka till!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av twinpower_feskarn Visa inläggja stoppa i en gädda och göd upp den till 15+ och i en så stor damm klarar den sig nog alldeles utmärkt för gäddan behöver inte så stort utrymme om den bara har mat
Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inläggHejsan Kricka. Sanningen är den attt det inte finns några enkla svar på vad du ska göra. Allt du gör kommer att påverka livet i dammen på något sätt. En del bra, andra mindre bra (ut ditt perspektiv)
Steg 1 är att tänka ut hur du / ni vill ha det. Och, eftersom ni redan har saker där så måste ni ta hänsyn till dem. Den här processen är inte helt enkel.
Rudorna och växtligheten är ett problem. Kräftorna vill ni ha kvar. En inte allt för enkel ekvation. Jag tror att någon form av kompromiss är av nöden. Hur? Det kan bara ni avgöra.
Rudorna växer till i antal pga avsaknad av predatorer. Det finns många olika djur som äter fisk, allt från trollsländor och stora dykare till abborre, gädda osv...
Problemet är att hitta balansen. Vad kommer ex rovfisken att äta? Kräftor? Rudor? Båda? Hur mycket nytta (skada) gör en fisk?
Ja, som sagt, det finns massor av tänkbara scenarion. Gör inget ni kommer att ångra... och, lycka till!
Kommentera
-
Hallå !
Jag har grävt upp en massa gamla döda växter på botten och sen har jag fiskat upp 4 st spegelkarpar, äter spegelkarparna också gräs ?
Tänkte att dom skulle äta upp gräset i dammen , dammen är ungefär 20x15 m som sagt och det är ganska mycket gräs. Fiskarna är nu 15-25 cm stora.
Hur långt tid tar det innan man ser att dom börjar äta ? Jag släppte i dom idag (:
//Kricka
Kommentera
-
Din damm är inte syrefattig pga av döda växter.. utan pga att det inte är någon cirkulation i vattnet..
Du måste ha Pump med filter.. och helst en fontän!!
Läs här ---> http://www.xn--trdgrdsvxter-hcbgk.co...ar/anlagga.php
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sellasie I Visa inläggDin damm är inte syrefattig pga av döda växter.. utan pga att det inte är någon cirkulation i vattnet..
Du måste ha Pump med filter.. och helst en fontän!!
Läs här ---> http://www.xn--trdgrdsvxter-hcbgk.co...ar/anlagga.php
Ska bygga mig ett vindkraftverk och sen ha ett 12 volts batteri, vet ni någon 12 volts pump ?
Jag drar en slang runt hela dammen för att få syre över allt ! (:
//Kricka
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Drag Visa inläggHallå !
Jag har grävt upp en massa gamla döda växter på botten och sen har jag fiskat upp 4 st spegelkarpar, äter spegelkarparna också gräs ?
Tänkte att dom skulle äta upp gräset i dammen , dammen är ungefär 20x15 m som sagt och det är ganska mycket gräs. Fiskarna är nu 15-25 cm stora.
Hur långt tid tar det innan man ser att dom börjar äta ? Jag släppte i dom idag (:
//Kricka
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
|
22 svar
3 439 visningar
0 gillar