Karp & Kräftor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karp & Kräftor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Karp & Kräftor

Tjenare!
    Vi har en damm på våran gård som är väldigt syrefattig pga förmultnade växter och dylikt på botten.
    Det finns massor med rudor i dammen.
    Vi har även slängt i signalkräftor för att dom ska äta upp växtligheten.
    Men vi har inte märkt någon skillnad nu efter 2 års tid.
    Behöver dom ha mycket syre?

Vi tänkte införskaffa karp också efter att ha fått några råd här på forumet.
    Behöver dom ha mycket syre?
    Vilken karp är bäst för att äta upp vegetationen på både botten och i ytan?

Tacksam för svar !

//Kricka

Först skulle jag nog fysiskt försöka få bort växter OCH rudor...Dessa två faktorer tillsammans spär på syrefattigdomen.
    Beroende på hur stor dammen är blir det olika svårt... och kanske är det omöjligt att få bort allt... men en kraftig reducering av bestånden ser jag som nödvändig.
    EFTER det skulle jag plantera in nitella, det är en alg som är känd för sin förmåga att producera syre...
    och med tanke på vilka arter du redan HAR så skulle jag försöka få in NÅGON typ av rovfisk där.
    Men, försiktighet framförallt, det är lätt att förivra sig.

Kommentera

Karp äter kräftor! Vet dock inte hur det är med gräskarp som borde vara aktuellt i det här fallet.

Kommentera

Gräskarp äter mycket växtlighet men är samtidigt ganska känsliga mot syrebrist, är dammen väldigt grund finns det en risk att dom stryker med under isen
        På jakt efter 15+

Kommentera

sätt i en syre pump i dammen för kräftor behöver mycket syre och signalkräftorna dör om de blir stressade eller något liknande så det kan ju ha hänt något sånt när pesten har brutit ut. så försök att tömma dammen på vatten och rensa botten med grävmaskin sen släpper du i flodkräftor ist. Försök att inte mata för hårt om du inte har någon syre pump för när det förmultar så tar det ännu mer syre.
          [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inlägg
            Först skulle jag nog fysiskt försöka få bort växter OCH rudor...Dessa två faktorer tillsammans spär på syrefattigdomen.
            Beroende på hur stor dammen är blir det olika svårt... och kanske är det omöjligt att få bort allt... men en kraftig reducering av bestånden ser jag som nödvändig.
            EFTER det skulle jag plantera in nitella, det är en alg som är känd för sin förmåga att producera syre...
            och med tanke på vilka arter du redan HAR så skulle jag försöka få in NÅGON typ av rovfisk där.
            Men, försiktighet framförallt, det är lätt att förivra sig.
            ja släpp i en gädda då har du nog mycket kräftor kvar sen....
            [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Gräskarp är nog lämpligast om du vill ha bort växter, men sätter du i spegelkarp och det finns en del kräftor så kan du räkna med storlek på speglarna så småningom...

Kommentera

Vill du förbättra förhållandena i dammen måste du först och främst få bort näringstillförseln från grannskapet. All växtlighet är beroende av den och så länge de finns kvar i vattnet göder de dammen. Det spelar ingen roll om fiskar eller kräftor äter växterna. Näringsinnehållet är kvar i vattnet och kräver sitt syre vid förruttnelse.

Kan du inte stoppa tillförseln av näring måste du manuellt skörda och ta bort alla växter du kommer åt. De ska upp på land och komposteras långt från dammen.

Kräftorna behöver mycket syre. Skiten på botten behöver mycket syre. Får skräpet ingen syre bildas sumpgaser som dödar bottenfaunan. För att få bort skiten måste den alltså ur vattnet innan den faller till bottnen.

Växtätande fiskar producerar avföring som hamnar på botten och göder i sinom tid dammen när dyngan ombildats till närsalter.

Kräftornas yngel behöver rena sand-, grus- och stenbottnar med håligheter för att undgå att bli uppätna av de större kräftorna och fiskarna. Ål, lake, abborre, gädda är svårt begivna på kräftor, speciellt när kräftorna ömsar skal på sommaren. Samma är det med fiskfångande simfåglar, de tar kräftor så mycket de hinner om där finns några att få. Värst är nog ändå minken.

Med andra ord det kräver en del jobb att hålla en damm i god kondition.
                Senast ändrad av BeBest; 2009-07-24, 20:18.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av twinpower_feskarn Visa inlägg
                  ja släpp i en gädda då har du nog mycket kräftor kvar sen....
                  Ja, det är ju så att man får göra.... välja.... tänka..... Kanske i omvänd ordning?

Tusenbrödrabeståndet av ruda lär han inte få bort på annat sätt än genom gift (och då allt annat) manuellt arbete (mjärdar exempelvis) eller genom rovfisk.
                  Beroende på hur stor dammen är kan man ju välja att stoppa i olika mycket... en gädda, abborre, lake kan ju kanske räcka... men som sagt, kräftbeståndet kanske naggas i kanterna.

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inlägg
                    Ja, det är ju så att man får göra.... välja.... tänka..... Kanske i omvänd ordning?

Tusenbrödrabeståndet av ruda lär han inte få bort på annat sätt än genom gift (och då allt annat) manuellt arbete (mjärdar exempelvis) eller genom rovfisk.
                    Beroende på hur stor dammen är kan man ju välja att stoppa i olika mycket... en gädda, abborre, lake kan ju kanske räcka... men som sagt, kräftbeståndet kanske naggas i kanterna.
                    Tjena.
                    Vad ska rudorna bort ?
                    Tror ni att en gädda klarar sig i dammen ?
                    Den är ungefär 1,5-2 m djup och 20 x 15 m.
                    Ska jag ta en gädda när jag fiskar upp den å lägga i en låda och sen ner i dammen ? Tror ni att den klarar sig från sjön till dammen ?

//Kricka

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                    22 svar
                    3 443 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nextline