Filékniv - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Filékniv

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Jörgen, ojojoj vilket slipande!
    3 knivar som slipas 1 gång om dagen, blir då 3 slipningar dagligen vilket innebär 15 slipningar i veckan det är ungefär livslängden på en kniv men det beror mycket på vad man ska ha dom till, vissa moment kräver väl nedslipade knivar medan andra moment görs bäst med en ny bred kniv, så man brukar ha en ganska rejäl uppsättning med knivar i olika bredder.

    Jag tycker Tormek verkar va en riktigt prisvärd slipmaskin jämfört med andra konstiga prylar man ser lite överallt !

    Slipar du med eller mot stenens färdriktning ???

    Själv kör jag med därför det försvinner material vid varje slipning.

    Varning för att slipa mot färdriktningen om du inte vet vad du gör, kan bli ruggiga skador om kniven hugger fast.
    Jag har sett några få som gör det men har bara vågat mig på det ett fåtal gånger och är lika nervös varje gång.

    Kommentera


    • #52
      Jag har haft Tormek sedan T7 modellen kom och måste säga att jag är riktigt nöjd. Jag har den i garaget, alltid redo, så det är väldigt fort gjort att slipa/skärpa några knivar.

      Om jag använder de medföljande jiggarna så slipar jag mot rotationen, det är ingen fara då man inte kan vingla till och trycka eggen i stenen. Ja inget är iofs omöjligt men det känns säkert, dessutom så snurrar stenen ganska långsamt vilket ger fördelen att allt blir kontrollerat medan nackdelen är att det tar lite längre tid att få fram en ny eggvinkel.

      Om jag slipar på frihand så slipar jag med rotationen för att undvika risken att det hugger. Detta gör jag när det är mindre slipning som krävs.

      Kommentera


      • #53
        Om jag använder de medföljande jiggarna så slipar jag mot rotationen,
        Det var som jag misstänkte

        Stenen jag har är mer för yrkesmässigt slipande, det är en lutande/liggande sten som är ca:10cm bred, brukar bli 3 drag på stenen, jag börjar från handtaget och går upp till spetsen, sedan tillbaka och upp igen så jag avslutar vid spetsen och sedan samma sak på motsatta sidan, efter det trissan så råeggen försvinner och sedan klar.(Alltid frihand slipning)

        Kravet jag har på en kniv är att man ska kunna raka sig med den efter slipning

        Kommentera


        • #54
          Tänkte just beställa en Bergo men det visade sig att minsta beställningsbelopp var 300:-.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          • Newborn
            Svar till Värde?
            av Newborn
            Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
            2024-01-13, 20:31
          • Knox88
            Värde på spön ?
            av Knox88
            Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
            2023-08-13, 11:49
          • Backslag
            Svar till Cisco Kid, mindre
            av Backslag
            Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
            2023-09-03, 20:16

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
          15 svar
          4 577 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          63 svar
          13 592 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg RUSTY HOOK  
          Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
          16 svar
          1 467 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg mrfisker  
          Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
          19 svar
          5 331 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
          20 svar
          25 573 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E
           
          Arbetar...
          X