Vilka knutar använder ni? Flätlina brast 2ggr idag! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka knutar använder ni? Flätlina brast 2ggr idag!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilka knutar använder ni? Flätlina brast 2ggr idag!

Var ute och fiskade och det började inte något vidare. Körde trolling till den platsen vi skulle till. Efter bara en kort väg så gick linan helt plötsligt av när jag skulle dra lite för o känna om wobblern gick korrekt. Som tur var så flöt wobblern och jag kunde hämta upp den igen.
    Gjorde en ny Fireline knut som killen i fiskeaffären sa skulle fungera bäst med flätlina då den inte kan "glida". Det dröjde inte länge innan samma sak hände igen, och denna gång med annan wobbler som inte flöt. Surt var det. Gjorde om samma procedur, men denna gång doppa jag bara draget och lite lina och tafs för att sedan prova hållbarheten, och vad hände? Jo linan brast preciiiis ovanför knuten som dem föregående gångerna.
    Provade sedan att gå tillbaka till Triline knuten som jag kört med innan, och detta hände inte då igen.
    Så vad kan ha varit problemet? Bara haft otur att linan kanske var lite nött och enkelt gick av vid belastning eller kan den knuten ha något med det att göra? Låter ju skumt om det skulle vara knutens fel faktiskt.

Vilka knopar/knutar använder ni med flätlina till tafs, samt att länka samma 2st linor tex Flätlina-Nylon?
    Vore även intressant att höra om ni haft några liknande händelser när linan bara gått av sådär.

Att anmärka är väl att linan bara är dryga 1.5månader gammal, och att jag påväg tillbaka till båtplats fick min största gädda(4.5kg 80cm) samt största abborre (320g) på samma drag, Bomber15A. Första året jag fiskar seriöst så var väl inga direkt bjässar jämfört med många här men underbart vad en fisk kan göra en såå glad!

Jag använder palomarknuten till tafsar och lekanden. För att skarva flätlina med nylon använder jag blodknuten.
    Dessa knutar har jag använt mig av i många år och jag har aldrig upplevt några sådana problem som du beskriver.

Kommentera

Bäst i test...
      Bifogade filer
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Jag har alltid kört fireline knuten på alla mina linor utan några problem. Du kan ju tänka på att blöta knuten innan du drar åt den också.

Kommentera

palomarknuten funkar klockrent.

Kommentera

Ursprungligen postat av mobetahl Visa inlägg
            palomarknuten funkar klockrent.
            inte enligt testet fiskejournalen gjorde...har dock själv använt den utan mankemang.

Dessa lintester dom gjort är dock inte mycket att hänga i julgran,hur tusan är man
            funtad om man inte tar med någon fireline,den mest sålda linan i Sverige?
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Har också upplevt detta. Inget att fortsätta krabba med.
              Mina favvo flätlinor: Strike wire , sufix , rapala.
              Har lagt märkte till en annan grej som först kanske visar sig vid hög belastning, ingen av linor i dimensionen ~ 0,13 eller tunnare tål grinner knuten, går upp vid uppskattningsvis 60-70% av den normala styrkan(annan flätteknik vid tillverkning?). Testat flera fabrikat....
              Mr. Walleye - Bassboat angler

Kommentera

Ursprungligen postat av Asys85 Visa inlägg
                Var ute och fiskade och det började inte något vidare. Körde trolling till den platsen vi skulle till. Efter bara en kort väg så gick linan helt plötsligt av när jag skulle dra lite för o känna om wobblern gick korrekt. Som tur var så flöt wobblern och jag kunde hämta upp den igen.
                Gjorde en ny Fireline knut som killen i fiskeaffären sa skulle fungera bäst med flätlina då den inte kan "glida". Det dröjde inte länge innan samma sak hände igen, och denna gång med annan wobbler som inte flöt. Surt var det. Gjorde om samma procedur, men denna gång doppa jag bara draget och lite lina och tafs för att sedan prova hållbarheten, och vad hände? Jo linan brast preciiiis ovanför knuten som dem föregående gångerna.
                Provade sedan att gå tillbaka till Triline knuten som jag kört med innan, och detta hände inte då igen.
                Så vad kan ha varit problemet? Bara haft otur att linan kanske var lite nött och enkelt gick av vid belastning eller kan den knuten ha något med det att göra? Låter ju skumt om det skulle vara knutens fel faktiskt.

Vilka knopar/knutar använder ni med flätlina till tafs, samt att länka samma 2st linor tex Flätlina-Nylon?
                Vore även intressant att höra om ni haft några liknande händelser när linan bara gått av sådär.

Att anmärka är väl att linan bara är dryga 1.5månader gammal, och att jag påväg tillbaka till båtplats fick min största gädda(4.5kg 80cm) samt största abborre (320g) på samma drag, Bomber15A. Första året jag fiskar seriöst så var väl inga direkt bjässar jämfört med många här men underbart vad en fisk kan göra en såå glad!
                Hej Asys 85; Kan du Palomar Knot som betesknut och Uni-version of Hangman´s Knot som skarvknut då klarar du att knyta både flät- och nylonlinor. Se här http://www.fishingcairns.com.au/page6-1.html
                När du lärt dig dessa enkla och idiotsäkra knutar finns det inga ursäkter mellan dig och fisken längre... Go for the Big Ones!

Old Firehand
                www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Känns inte Fireline och Palomarknuten ganska lika förutom namnet? Bara att det verkar som man med Palomar sätter själva öglan längre ner på kroken/tafsen som man ser tydligt på detta exempel.
                  Har inte tänkt på att blöta knuten innan jag dragit åt om det kan vara en bidragande orsak, kanske så att linan ändrar "form" när den blir fuktig eller dylikt och därför tappar sin styrka i det området. Fisket blev mycket osäkrare efter att linan gick av så lätt 2ggr och jag var lite smånojjig resten av turen. Jobbig känsla men var väl kanske bara psykiskt.
                  Känns ändå som Fireline/Palomar borde vara "säkrast" då man drar öglan över tafsen/kroken på ett sätt som gör det i princip omöjligt att lossa om man inte gör den omvänd igen.

Palomar: http://www.animatedknots.com/palomar...matedknots.com
                  Fireline:
                  Senast ändrad av Asys85; 2010-07-09, 15:42.

Kommentera

Själv gillar jag Fireline knuten funkar jätte bra för mig (;

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 464 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art