Funderingar kring ny digitalkamera! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderingar kring ny digitalkamera!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

kolla på olympus tough 6000, 6010 eller 8000. jag har själv en 6000 och det blir riiktigt bra bilder + att den gåt att ha under vatten och den är stöttålig den rekomenderas starkt
    [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Canon har jag alltid varit nöjd med. Har alltid kört ixus serierna och nu har jag haft den sista i 4 år och är fortfarande belåten. Den har fått utstå -20 grader på vintern och varit i regn mm utan ett problem. Så satsa hellre på en som tar fina bilder än att det står allväderskydd, då man ändå inte har tänkt tappa den i sjön

Kommentera

Ursprungligen postat av twinpower_feskarn Visa inlägg
        kolla på olympus tough 6000, 6010 eller 8000. jag har själv en 6000 och det blir riiktigt bra bilder + att den gåt att ha under vatten och den är stöttålig den rekomenderas starkt
        Håller med, har själv en 8000. Bra bilder, stöttålig och man kan ta undervattensfoton ned till 10 meter samt lätt att ha i fickan. Visst är en stöt och regntålig kamera en fördel på sjön..
        Hälleflundrafiskare

Kommentera

Här är en länk ´till kameran jag har:

samt en video när den används i sitt rätta element:

Flugtafsen ska ligga som spagetti bolognese på ytan, för spagetti tycker ju alla om, eller hur?

Kommentera

Polaren har en Sony TX5 och här helnöjd med den. Filmar i 720P (kan zooma optiskt under inspelning också) och tar bra bilder och är liten och smidig och dessutom tål den vatten ner till någon meter.

Tyckte den var sjukt smidig att använda också då allt är touch och inte tala om panoramafunktionen där man bara trycker och sveper kameran.

Sluta snacka, ut o fiska..

Kommentera

Vad tråkigt det blir när så många bara ska dyvla på folk sina egna skräpkameror.
              Om frågan är seriöst menad finns det seriösa källor att läsa på hos, typ Ken Rockwell och dpreview.
              Vill man ha en billig kamera går man in på typ Media Markt eller Elgiganten och säger jag vill ha en billig hyfsad kamera.
              Filmar i HD-ready (720P)?

Kommentera

Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inlägg
                Filmar i HD-ready (720P)?
                ¨Då måste jag få fråga varför frågan inte kan vara seriöst menad och man endå kan ge tips på en relativt billig kamera, vet inte vad du jobbar med som gör att du har eventuelt råd med svindyra kameror men vi andra dödliga har inte alltid möjlighet att lägga 10 000kr på en kamera.

Sen så kan jag ju precisera mitt inlägg med HD-redy 720p.

De e precis som med din TV hemma som det står HD redy på, alltså den klarar upp till 1080i i upplösning men inte full-HD upplösningen som är 1080p. Alltså räknas även en 720p kamera som en HD kamera men inte som en full-HD. För att underlätta för den kanske så inte jätteinsatta övriga forumsläsaren så skrev jag HD-redy.
                En kamera som inte filmar i full-HD kan filma från tex 240p upp till 1080i i upplösning, men för att en kamera ska vara full-HD så måste den klara av 1080p upplösningen och då hamnar man i en helt annan prisklass. 720p räcker långt för en vanlig amatör/fritidsfotograf som inte ställer krav på att man ska kunna räkna alla grässtrån vid favoritbäcken.
                Flugtafsen ska ligga som spagetti bolognese på ytan, för spagetti tycker ju alla om, eller hur?

Kommentera

Mathias, jag tror inte du ska ge dig på att förklara HD-Ready mer innan du läst på lite.
                  Jag har inte sagt något om prislapp eller kameraval och vad jag jobbar med är därför helt irrelevant. Nej, jag har inte obegränsat med pengar heller tyvärr, men det har inget med saken att göra.
                  Det är bara ett fåtal kameror som kan vara bäst på det de är menat för, resten är mer eller mindre kompromisser. Jag tror dock att en Leica runt 5000 spänn eller en G11 skulle klara av det mesta en "vanlig" användare behöver sin kamera till. Framför allt skulle de säkerligen åtminstone vara nöjda med sina bilder. Det andra plastskräpet killarna på Expert eller On Off lurat på de intet ont anande köparna bör inte ens rekommenderas här.
                  Det jag länkade till var till seriösa testsidor, där någon som faktiskt kan något om kameror får sätta klorna i alla de intressanta modellerna.
                  För det är ju så, vad en okunnig säger till en annan blir ingen klokare av.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ekaa Visa inlägg
                    ¨Då måste jag få fråga varför frågan inte kan vara seriöst menad och man endå kan ge tips på en relativt billig kamera, vet inte vad du jobbar med som gör att du har eventuelt råd med svindyra kameror men vi andra dödliga har inte alltid möjlighet att lägga 10 000kr på en kamera.

Sen så kan jag ju precisera mitt inlägg med HD-redy 720p.

De e precis som med din TV hemma som det står HD redy på, alltså den klarar upp till 1080i i upplösning men inte full-HD upplösningen som är 1080p. Alltså räknas även en 720p kamera som en HD kamera men inte som en full-HD. För att underlätta för den kanske så inte jätteinsatta övriga forumsläsaren så skrev jag HD-redy.
                    En kamera som inte filmar i full-HD kan filma från tex 240p upp till 1080i i upplösning, men för att en kamera ska vara full-HD så måste den klara av 1080p upplösningen och då hamnar man i en helt annan prisklass. 720p räcker långt för en vanlig amatör/fritidsfotograf som inte ställer krav på att man ska kunna räkna alla grässtrån vid favoritbäcken.
                    Utan att veta så tror jag att 720 är hd-ready (1280x720).
                    1080 är full-hd oavsett om det är i eller p.(1920x1080)
                    Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inlägg
                      Mathias, jag tror inte du ska ge dig på att förklara HD-Ready mer innan du läst på lite.
                      Han har väl helt rätt i det han skriver. Eller har du en egen teori kanske?
                      Sluta snacka, ut o fiska..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 550 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85