Trasslet beror på? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trasslet beror på?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trasslet beror på?

Jag köpte för ett tag sen en strike wire flätad 0.14 (9.5kg) 300 spänn kostade det för 100 m.

När jag fiskar får jag ofta trassel. Och ett av de vanligaste trasslen jag får är att det ser ut på spolen som att det är 3 trådar som går ut ifrån spolen, alltså i vanliga fall är det 1 lina som man trär genom ringarna, men trasslet är att det är 2 andra delar av linan som sitter ihop med den som går igenom ringarna, vilket gör att det tar tvärstopp och jag blir tvungen o klippa ca 20-40 m. på det viset har hela min spole blivit rensad från lina och det är svin dyrt, vad beror det på?

när jag struntade i stark lina spolade jag på en abu nylon lina 0.25. PANG kanske mitt livs fisk smäller på i siljan men oj, linan: poff.

Vad gör jag för fel för det ska trassla sig?

jag har en abu stamina rulle.

Haft exakt samma problem med flätlina.. Någon sa att det handlade om att man inte fick ta i något när man skickade iväg draget men vet inte om det stämmer. Efter jag torskat lite drag och haft en hel del trassel klippte jag av allt på rullen och drog på nylon istället igen. Om nylonlinan nu ryker för att jag får en ordentlig fisk kommer jag skicka haspelspöt i vattnet och bli flugfiskare på heltid..

Kommentera

Låter som linan tvinnat sig, kört mycket med spinnare?
      "Ah..det är bara skönt att vara ute och njuta av naturen.."

Ok om jag länkar min blogg till din? Skicka pm!
      Länka till min är helt ok.

Kommentera

Kan få liknande när jag kastar med flätlina ibland också, men då är problemet att själva "huvudlinan" tar med sig lite av den som sitter på rullen och linan läggs på toppen av rullen om ni förstår vad jag menar. Brukar rätta till sig med ett långt kast men har hänt att allt trassla sig som fan så jag fick kapa en 30m och slänga. Varför detta? Har 9fots shimano spö och Shimno 2500 haspelrulle. Bör man blöta hela rullen i sötvattnet innan varje fisketur så linan blir blöt eller hur gör ni?

Kommentera

Nu är jag en nybörjare inom fiske men enligt säljaren på butiken jag köpte mina fiskegrejer ifrån så kan man inte använda flätlina till vilken rulle som helst! Det är kanske det som är problemet? Bara en tanke alltså...
          Jag Har en Shimano Sonora 4000 med flätlina och har inte haft något problem alls med trassel osv... Inte ens en enda gång hittils!
          Senast ändrad av Darwin; 2010-08-08, 00:11.
          En urusel fiskedag klår vilken bra arbetsdag som helst!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Darwin Visa inlägg
            Nu är jag en nybörjare inom fiske men enligt säljaren på butiken jag köpte mina fiskegrejer ifrån så kan man inte använda flätlina till vilken rulle som helst! Det är kanske det som är problemet? Bara en tanke alltså...
            Jag Har en Shimano Sonora 4000 med flätlina och har inte haft något problem alls med trassel osv... Inte ens en enda gång hittils!
            det är samma för mig. jag har både en shimano twinpower, en stradic, en technium och några till. Jag har nästan aldrig haft problem med trassel, det kan vara en gång på tusen.

Förövrigt så gjorde du en dålig affär om du köpte 100 meter strikewire för 300 kr.
            [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Tycker den här gamla tråden (2008) är bra.
              Tråden här

Här är nåt att tänka på (från tråden ovan):
              Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej Wobblersnidarn; Jag ber om ursäkt för att jag kom alltför långt bort från ämnet och din grundfråga att försöka hitta eller få tips om en UL-hasselrulle som inte tvinnar linan vid fiske med spinnare. Mitt sanningsenliga svar till dig är att det inte finns någon UL-haspelrulle som inte tvinnar linan vid fiske med en spinnare! De flesta spinnare är utpräglade lintvinnare! Haspelrullen i sig själv tvinnar också linan vid varje varv som bygeln snurrar runt spolen och lägger upp lina på spolen. Det innebär i klartext att ju mindre diametern är på haspelrullens spole, desto fler varv tvinnar du linan vid inspinning (inhaspling). Den idealiska haspelrullen är en rulle med grund och lång spole med stor spoldiameter för att få på så stor längd lina som möjligt vid varje varv bygeln snurrar runt spolen. Den mesta lintvinningen blir det om du får på en fisk som drar ut linan så att spolen snurrar baklänges. Det blir också lintvinning om du kastar med en spinnare eller annat bete som snurrar och inte går rakt i luften vid själva kastet. Vill du kunna dra fördel av haspelutrustningens egenskap att kunna kasta långt med lätta beten och då även i motvind, då får du även acceptera nackdelen med lintvinning mellan varven och lära dig att tvinna upp linan (neutralisera linan) lite då och då.
              Go for the Big Ones & Merry X-mas!
              Old Firehand
              www.trumman.com

Sen kan det väl iofs bero på hur linan är påspolad, typ av lina etc.
              men jag har liknande erfarenhet när jag fiskat med spinnare, både med nylonlina och flätad. Är det spinnare, kan bra lekande, antikink hjälpa.
              Blir linan tvinnad kan du släppa ut linan efter båten, utan drag på, brukar fixxa linan igen.

Hoppas det hjälpte nåt? :P
              "Ah..det är bara skönt att vara ute och njuta av naturen.."

Ok om jag länkar min blogg till din? Skicka pm!
              Länka till min är helt ok.

Kommentera

Varför du får trassel jo du använder haspelrulle . Flätlina å haspelrulle är en svår kombination . Jag har fiskat i 20 år å dom sista 10 åren med multirulle . På multirulle räcker linan i regel flera år men på haspel sällan längre en ett år .
                Prova dom här sakerna nästa gång .
                1 Använd fireline den är platt å passar bättre på haspel
                2 Fäll bygeln manuellt med handen istället för med veven .
                3 se till att haspelrullen har IAR dvs veven går inte tillbaka om du vevar baklänges .
                4 Kör ut linan efter båten ett par gånger per år .

En nylon lina på 0,25 håller fisk på 10 kg om du använder bromsen . Du hade dragit bromsen i botten å när fisken rusa gick den av.
                Alt det va en gädda som högg å du hade ingen eller för kort tafs .

/Fredrik

/Fredrik

Kommentera

Hej Ludwig Håkansson;

Din beskrivning om att det är tre trådar som går ut från spolen och två andra delar av linan som sitter ihop låter både komplicerat och spännande..men farligt!

Själv använder jag och är mycket nöjd med flätlinorna Berley FireLine microdyneema till haspelrullar vid haspelfiske och PowerPro spectralina till multirullar vid spinnfiske och det har fungerat utmärkt för mig sedan Power Pro introducerades i Sverige av Daniel Paluch i Gävle år 1997. Vid trolling efter Gös, Lax och Öring föredrar jag den glasklara nylonlinan Super Silver Thread Excalibur i 0,40 mm diameter. Givetvis byter jag spectralina varje säsong och nylonlina 1 - 3 gånger/fiskesäsong beroende på hur ofta och hur länge jag fiskar.

Sol och saltvatten åldrar och försvagar nylonlinor. Nötning mot stenar, växter, saltvatten samt även invändigt repade spöringar och toppöglor åldrar och försvagar flätlinor.

Nobody & Nothing is forever!
                  Old Firehand
                  www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Det jerklimpan skriver om att föra ner bygeln med handen skriver jag under på. Men det tycker jag alltid man ska göra. Med flätlina är det väldigt viktigt att linan inte ligger fel när du väl börjar veva efter ett kast. Flätlinor har en tendens att kunna lägga sig ovanpå spolen medans linan är slack, börjar man sen veva har man en ögla som man inte blir av med om man inte kastar på nytt och löser det. Det gäller som sagt att kolla efter så linan ligger bra varje kast. Se även till att linan är packad mot spolen och inte ligger löst. Om den gör det kan den skära in i "sig själv" vid mothugg eller hårda kast till exempel. Kullagerlekande kanske hjälper en del om du kör mkt spinnare.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen