Kan ni slå detta? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan ni slå detta?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kan ni slå detta?

Var som vanligt och fiskade i somras när något otroligt hände. Något som bara kan hända när man fiskar. Något som skulle visa sig vara en av 2010 bästa minnen.

Jag och min kompis Ludde besökte min kära faster "up north" för att fiska gädda. Andra turen ute på sjön skulle visa sig ge bra med fisk. Vi ankrade upp i en grund vik och fiskade i en timme. En timmes fiske, en ankring gav runt 17 gäddor! 17 st gäddor på samma ankring med topp på dryga 6 kg!

För mig en otrolig timme, för mig ett häftigt minne. MEN, det var faktiskt inte det som gjorde att denna timme alltid kommer att minnas...

Min fasters man fiskade utan tafs och vi vet alla hur det tillslut slutar. Gäddan högg och Jocke som han heter, var en Toby , fattigare. Synd. En stund senare får jag hugg. Gör ett mothugg och gäddan sitter på i kanske tre sekunder, sedan släpper den. Typiskt. Vevar in min kära buster skitmört och ser något glänsande sitta på kroken. Det som glänste var såklart Jockes lilla toby! Gäddan hade alltså tagit Jockes drag, simmat runt lite, huggt på mitt drag och släppt samtidigt som Jockes drag på nåt magiskt vis fastnat på mitt drag i samband med att den lossnade från käften...

Makalöst fiskehistoria enligt mig. Frågan är, är det någon här som har vart med om något liknande eller kanske t om något "värre"?

( Samma fiskresa hände även detta: http://www.youtube.com/watch?v=QQnmkooCAB8 )

Helt sjukt.

Har en liknande, men inget som hänt mig personligen.
    Levereras här något förkortad:

En polares farsas kompis (ja, jag vet hur det låter) va ute och fiskade på vrak.
    Sätter sin hemmagjorda pilk i botten/vraket.

Polarens farsa åker vid senare tillfälle ut och skall i sin tur fiska på vrak.
    Får upp den hemmagjorda pilken och visar vid hemkomst upp den för sin kompis.

Stor förvåning uppstår.. ^^

Till historien hör iofs att detta var ett vrak dom ofta fiskade vid.
    Dina odds hade nog levererat en större vinstsumma, men ändå..
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd..

Kommentera

Coolt!

Kommentera

Har två liknande. Jag och min far var ute och fiska för ca 10 år sedan och jag lyckas få en fisk dock lyckas inte min far med håvningen så håven åker i sjön. detta var ju såklart en håv som till hört min mors familj sen de köpte stugan för ca 40 år sen, hur som helst köpte pappsen en ny håv och den han inte mer än landa i stugan året efter innan min kusin fiskar upp den.

historia nummer två. Tycker nästan synd om min far då inte så många år efter detta hänt så lyckas han tappa ett drag vid bryggan där vi alla badar. Efter mycket letande bestämmer vi oss för att det måste ha åkt in under bryggan någonstans. Veckan efter ska samma kusin göra bomben vid bryggan och när han kliver upp sitter draget hängande i badbyxorna på honom !

Kommentera

jag fiskade med gäster under en guidning och en av gästerna fiskar med en liten salmo slider, får en 1,5 kg gädda, vid båtkanten går linan av alternativt knuten löses upp. (inte mina grejer, det var kundens) ingen större förlust förutom synd om gäddan med wobblern i truten.
          2 veckor senare är jag på skarvjakt med en kompis. vi skjuter ett tiotal skarvar. när vi tar ur inälvor m.m. ur fåglarna ser jag nåt som blänker i fågelns magsäck.
          och där ligger wobblern + lite andra småfiskar. det som är ännu konstigare är att jakten bedrevs ca. 20 sjömil bort från stället där wobblern tappades.
          jag lämnade in lotto samma helg men det blev inget. ; )

Kommentera

Ursprungligen postat av boman1979 Visa inlägg
            jag fiskade med gäster under en guidning och en av gästerna fiskar med en liten salmo slider, får en 1,5 kg gädda, vid båtkanten går linan av alternativt knuten löses upp. (inte mina grejer, det var kundens) ingen större förlust förutom synd om gäddan med wobblern i truten.
            2 veckor senare är jag på skarvjakt med en kompis. vi skjuter ett tiotal skarvar. när vi tar ur inälvor m.m. ur fåglarna ser jag nåt som blänker i fågelns magsäck.
            och där ligger wobblern + lite andra småfiskar. det som är ännu konstigare är att jakten bedrevs ca. 20 sjömil bort från stället där wobblern tappades.
            jag lämnade in lotto samma helg men det blev inget. ; )
            haa sjukt!

/M
            Mina Placeringar:
            2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
            2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Hände mig när jag och en fiskepolare jigg fiskade för ca 7månader sedan, vid en grynna i Mälaren.1 tim. 11gäddor 2 gösar och inte en enda abborre, det var kanske inte så konstigt.med ett stim av predatorer. "det var en kort kvälls tur"
              Senast ändrad av LazziLax; 2011-01-14, 08:50.
              Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Hade ett gammalt Mörtblänk som jag sammanlagt har lyckats bli av med 3 gånger.

Tillfälle 1: Gick och spann längs med ån. Pang, hugg, mothugg och linan går av. Attans. Sätter på en Bomber istället. Hugg igen. Denna gång håller linan hela vägen in, men vad är det som blänker i mungipan på gäddan? Mitt mörtblänk, hurra!

Tillfälle 2: Spann efter gädda och får bottennapp. Linan går av i kampen med botten. Aja, ån ger och ån tar. 1 år senare fiskar jag på samma plats och får bottennapp igen. Sliter och drar och den här gången ger det med sig. Upp kommer ett halvruttet rotsystem av okänd sort. Vad är det som blänker i ena änden? Mitt Mörtblänk, hurra igen!

Tillfälle 3: Sisat gången det försvann var en regning höstdag för, säkert 10 år sedan, har inte sett det sedan dess men hyser goda förhoppningar om att få det tillbaka.
                Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

För några år sen så brast min kassa fireline lina när jag höll på veva in en gädda.
                  tacklar om kastar ungefär på samma ställe, när jag vevar in så ser jag att jag har fått med mig min gamla lina på kroken=)
                  så börjar ta in lite tills jag känner att gädda är kvar på andra sidan..
                  så var bara å börja drilla in gäddan med händerna, var ingen bjässe.. runt 3kg kanske. Men de var var ju roligt å få tillbaka 4play wobblern iaf!

En gång för många år sen när jag å min bror var å fiskade i en älvmynning så fick han upp ett gammalt armband som lämnades in för restaurering.
                  Visade sig vara 18karats guld

Kommentera

Ursprungligen postat av Harry Coma Visa inlägg
                    Helt sjukt.

Har en liknande, men inget som hänt mig personligen.
                    Levereras här något förkortad:

En polares farsas kompis (ja, jag vet hur det låter) va ute och fiskade på vrak.
                    Sätter sin hemmagjorda pilk i botten/vraket.

Polarens farsa åker vid senare tillfälle ut och skall i sin tur fiska på vrak.
                    Får upp den hemmagjorda pilken och visar vid hemkomst upp den för sin kompis.

Stor förvåning uppstår.. ^^

Till historien hör iofs att detta var ett vrak dom ofta fiskade vid.
                    Dina odds hade nog levererat en större vinstsumma, men ändå..
                    Det hände mig pesonligen i östersjön.
                    Jag min farsa och hans kompis pilkade torsk hans lina går av och nästa gång vi var ute
                    två-tre dagar senare får jag upp den. Det satt en en liten torsk på men den var halv om man så säger

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                    7 svar
                    1 520 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34