Savage gear håven? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Savage gear håven?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Just därför jag ska ha en stor håv, var själv i båten i helgen och kroka på en gädda i 10 kg-klassen, men är inte rutinerad nog för gälgrepp så den slet sig efter mycket om och men.

Men jag är inne på ditt spår, att väl köra på XL än att stå där och ångra sig nästa gång den stora kliver på för att håven är för liten, och det låter på dig som att XL inte är för stor tack vare att man man fälla ihop den
    Alla fiskar är drömfiskar

Kommentera

Exakt. Fäller du ihop den så tar den inte alls mycket plats. Här är en halvdålig bild på håven i båten när jag var ute med 2 polare (notera att håven av nån underlig anledning inte var helt utfälld på bilden, troligen mina (o)kunniga vänner...)
      Click image for larger version

Name:	2013-07-29 19.33.32.jpg
Views:	1
Size:	272,1 KB
ID:	1769898
      Och här är den ihopfälld. Jag har håven stationärt i båten dygnet runt, därför är den kedjad på bilden hehe..
      Click image for larger version

Name:	2013-07-19 17.58.24.jpg
Views:	1
Size:	493,7 KB
ID:	1769899
      Senast ändrad av GäddMartin; 2013-09-02, 23:32.
      Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Man kan aldrig ha för stor håv, jag har L modellen och när en riktigt stor kliver på och man verkligen behöver håven så är den inte kul med en håv som känns liten, även om den än så länge fungerat hyggligt. Kan ju vara värt att tänka på att "moderna" håvar med platt botten ofta är så grunda att de måste vara "stora" för att rymma fiskar på metern, man kan som inte häva i dem på längden som man för i gamla små men djupa håvar.

Kommentera

Tycker krokarna har en tendens att alltid fastna i tygsömmarna hur man än bär sig åt, annars helt ok..

Kommentera

Är det bara jag som tycker att håven känns ganska ranglig efter ett tag? Jag skulle aldrig våga lyfta en fisk på mer än nåt enstaka kilo för jag är rädd att den ska knäckas i plasten vid själva "låset" vid skaftets ände. Kvalitén känns inte på topp i alla fall.

Kommentera

Finns ingen ihopfällbar håv som du kan lyfta en större fisk i skaftet, man får helt enkelt lyfta i håv ramen

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inlägg
                Är det bara jag som tycker att håven känns ganska ranglig efter ett tag? Jag skulle aldrig våga lyfta en fisk på mer än nåt enstaka kilo för jag är rädd att den ska knäckas i plasten vid själva "låset" vid skaftets ände. Kvalitén känns inte på topp i alla fall.
                Dessa håvar är inte framtagna för att lyfta en tung fisk i helt utfällt läge, när du håvat fisken så krokar du av den i håven, låter den ligga kvar i håven om man nu vill fotografera fisken. Sedan tar man ett säkert gälgrepp för ett par snabba foton och sedan returneras fisken. Alternativt så viker man snabbt ihop den, väger fisken under tiden den ligger kvar i håven som fortfarande är ihopfälld, lyfter i håven som läggs på en avkrokningsmatta där avkrokning etc kan göras.

Kommentera

Ska man ha en håv som klarar att lyfta tyngre fiskar får man vända sig till Fox eller BFT? om jag inte minns fel, de har större och stabilare håvar som förutom att dom tar mycket plats också kostar dubbelt så mycket.

Kommentera

Samma spår som Rille där.

Man ska bara skopa fisken med såna håvar o inte lyfta.

Köp en Beckman från Lundgrens om du vill ha en fét oslagbar muskyhåv, krävs att ha lite plats för den dock. Min nästa laxhåv lär bli Beckman.
                    Senast ändrad av Tervo; 2013-09-03, 23:52.
                    Skitfiske då!!!

Kommentera

Kollade på storlek L idag och den kändes ju bra stor, är det någon med en L-håv som någon gång har känt att den verkligen inte räcker till? Jag fick ändå känslan av att man får in de större exemplaren men kan ju såklart ha fel.
                      Alla fiskar är drömfiskar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 517 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot