Vertikaljiggning efter Gös på hösten. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vertikaljiggning efter Gös på hösten.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ta en påse lunker city arkansas shiner (fin-s) o en påse lunker city ale wife (fin-s) så klarar du dig bra ev en påse lunker city chartreuse (fin-s) lycka till

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av BigF Visa inlägg
      Är ny för i år på VJ fisket och har blivit grymt biten. Som bäst har jag och grabben haft mellan 7 och 9 Gösar per tur (C&R på dom flesta). Men tränden det senaste har inte varit bra! Färre och färre hugg och senast kom första bomturen. Detta trots att väldigt många fiskar granskar jiggen. Senast skyggade dom inte ens när man ryckte lite desperat i jiggen......
      Testade det mesta i jiggväg och 3 olika doft medel utan att det hjälpte!

      Är det lika bra att en glad amatör packar ihop prylarna för i år, eller har ni några tips för att lura dom även under hösten??

      Packa inte ihop vad du än gör!

      Hösten är en mkt bra tid för gös, men som nån skrev så kan dom vara lite mer försiktiga än på sommaren.
      Testa helt nya ställen som du normalt inte kör på. Kolla djupkartor efter branter och planera efter dem.

      Släng på en löja på fireball eller vectra tackel. Det kan vara nyckeln till framgång.
      När man väl hittar dom så kan det bli många i båten

      Stort lycka till!!

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av BigWalley Visa inlägg
        Ta en påse lunker city arkansas shiner (fin-s) o en påse lunker city ale wife (fin-s) så klarar du dig bra ev en påse lunker city chartreuse (fin-s) lycka till
        Glöm inte en påse #192 firecracker...Fin-s..
        I varje motgång finns ett frö till framgång.....

        Kommentera


        • #14
          fin-s 5,75" lr större med 25g huvud.skulle tro alla färger funkar fint.

          jag tänkte pröva fox rage legend nästa tur,den ska va riktigt het.
          Senast ändrad av amazonic; 2011-10-14, 10:00.

          Kommentera


          • #15
            5 landade o 3 tappade gösar idag,på fin-s i olika färger
            Senast ändrad av amazonic; 2011-10-14, 18:19.

            Kommentera


            • #16
              Höstgös är intressant...



              Click image for larger version

Name:	7cf38206710f4f0b75487a71673a34ee_small.jpg
Views:	1
Size:	159,4 KB
ID:	1761271
              "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
              "Keep it simple"

              //Jan O
              www.fisheco.se
              www.brofiske.net
              www.magazinefisheco.se

              Kommentera


              • #17
                Words! Jan O, words.
                Håller med om att gösen är en lurig rackare som man inte alltid får grepp på.
                Förra hösten vid den här tiden gick gösen ganska djupt i "mina" sjöar, bottennära på 9-14 meters djup.
                Den här hösten verkar de gå grundare och mer pelagiskt, eller om det är vi som fiskar på ett annat sätt i år. Jag vet inte....
                I går var ett lysande exempel på det: P.g.a blåsväder gick vi in i en typisk gäddvik. Vass runtom, en mjuk botten som långsamt steg från 14 meter till att bli en platå med ca 6-7 meters djup innan en markant brant upp till 3 meter.
                Gösarna stod på platån. De var lite tjuriga men vi lyckades kroka 9 st med en 4-kilos på topp.
                Ännu en lärdom att försöka trycka in i en trög skalle. Ojojoj.
                Mvh Micke

                Kommentera


                • #18
                  Vad gör jag för fel?
                  I den sjö jag fiskar i finns det både någon vanlig Sik i och Siklöja, om det är därför jag hittar gösen på djupt vatten än vet jag inte men det är väl troligt. Jag har inga problem att hitta eller få gös men jag får inga stora, ser inga ekon från stora heller. Det finns stor gös i sjön, vi fick flera hangösar i våras runt 5kg och vet att det togs en gös på 8,5kg på trolling i sommras.
                  Fick 17 gösar idag på ett litet område med en topp på ca 3kg men dom flesta var på ca 1-2kg. Kan det vara så att dom större står nån helt annan plats i sjön än dom mindre eller är det normalt att man endast får mindre gös med vertikalfiske?

                  Kommentera


                  • #19
                    Kan ju vara så att de större gösarna i ditt vatten fortfarande går pelagiskt.
                    De större gösarna har sina jaktstråk, "vägar" i sjön som de patrullerar. Ibland är de på djupt vatten, ibland på branter. Det gäller att hela tiden söka av intressanta områden och försöka skaffa sig en uppfattning om gösens beteende i just ditt vatten.
                    Något vi märkt är att en sjö har vissa platser som det alltid står gös på, nästan oavsett årstid. Men detta är mestadels mindre fiskar. Ibland kan det komma en större förbi men det är sällan.
                    De större står i regel på helt andra ställen.
                    Gösen är ingen "enkel" fisk men det är samtidigt det som sporrar.
                    Lycka till!
                    Mvh Micke

                    Kommentera


                    • #20
                      Ok, tack för svaret !
                      var lite som jag misstänkte, har metat gös i många år innan i en annan sjö men där har jag lärt mig lite hur dom står vid olika årstider. Men den sjö jag nu vertikalfiskar i är helt annorlunda. Bara att fiska å leta, man lär sig nått nytt hela tiden när man fiskar gös

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      66 svar
                      14 644 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art
                       
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 470 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                      22 svar
                      3 087 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av BigF, 2011-09-30, 16:59
                      26 svar
                      8 254 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Kr0nbl0m  
                      Startad av stahre87, 2014-01-17, 13:06
                      72 svar
                      9 740 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Arbetar...
                      X